Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2017 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank je wel weer voor de uitleg en link.

Een rectificatie namens mij voor Revell.......Ik heb een fout gemaakt......Revell heeft het wel juist gedaan vwb de pallets.

Cheers :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2017 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Graag gedaan Barry.

Fijn te lezen dat Revell de zaken goed heeft geconstrueerd. In dat geval hoef ik me daar in de toekomst dus niet druk om te maken. Tevens goed te lezen dat je de AIM-54 pallets makkelijk los hebt kunnen krijgen zodat je het een & ander nog kunt herstellen. :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2017 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Even een korte update zonder foto's van de progressie.

Na de opmerkingen van Ruud mbt tot het zilveren vlak op de F-14 op de VX-9 en nog eens goed kijken naar referentiefoto's....heb ik de vlakken (zie foto ....oude situatie) achter de grote vleugels ook aangepast naar Gull Grey (Humbroll 129).
Afbeelding

Vervolgens ben ik nu bezig met het aanbrengen van de Aim 7 en 9.....wat een k&* :evil: ^%)_ :evil: klus......maar ik bewaar mijn geduld.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2017 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
"100 punten...!!!"

Was me niet opgevallen dat je ze initieel zilver had gespoten... In realiteit zijn dit "opblaasbare zakken" om een beter aansluiting te realiseren wanneer de vleugels in de voorste stand staan. Als je een review van de nieuwe Tamiya Tomcat (1/48) bekijkt, dan zie je dat Tamiya hier twee separate onderdelen voor levert:
* 1 setje voor de vleugels in de voorste stand
* 1 setje voor de vleugels in de achterste stand

https://www.cybermodeler.com/hobby/kits ... rts1.shtml

("midden-onder" op de foto)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2017 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank dank dank.....

We zijn in de eindfase belandt....wel een roerige mag ik wel zeggen.

De winkel is bevestigd, ziet er best gaaf uit.
photo 418214

Vervolgens heb ik de plakkertjes bevestigd, dat ging lekker, zonder noemenswaardige problemen.
Daarna heb ik panel lines geaccentueerd met AK panel liner.......dat valt niet me. Het spul voor zwarte vliegtuigen is niet zoooo dun, als bijvoorbeeld de panel liner voor grijze vliegtuigen, maar ik vind het wel acceptabel zo.

Zo lag ze erbij voor het roerige eind.
photo 418213
photo 418212

Het was nu tijd voor het laatste eindlaagje vernis...daar zat wel een staartje aan (letterlijk, ik heb er helaas geen foto's van omdat ik dacht WTF....snel weg hiermee).

De evo gevuld met Revell glanzend vernis.....kwam er geen druppel uit (waarschijnlijk niet goed genoeg schoongemaakt.....geen man overboord, dan neem ik wel de Ultra....... Het bekertje van de evo in de Ultra geschonken.....was niet meer veel, dat ging goed.....maar was te weinig......nieuw vernis erin gedaan, maar toen gebeurde.....ik weet niet wat er gebeurde, maar ipv dat er een mooi glanzend laagje op de TC kwam....spoot de airbrush....draden!!!!!!!!.....De TC leek wel een in een web gewikkeld insect.... AAAARGH :o :o :shock: :shock: .....

Iemand een idee hoe dat nou kan?????

Snel een aansteker gepakt en de draadjes met een respectabele afstand van de TC weggebrand. Restant weggeborsteld met een tandenborstel.

Vernis laten drogen, nogmaals de TC gecontroleerd.....de volgende verrassing.....de warmte was toch iets teveel voor de landing hook....deze was verbogen tot een luxe vishaak :? :?. Toch weer het trucje met de aansteker maar....De landing hook is niet helemaal recht meer, maar ik hou het maar op een gehavende veelgebruikte landing hook.

Eindfoto's zal ik nog plaatsen binnenkort.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2017 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dit had ik in veel mindere mate met ModelMaster matlak. Paar van die kleine kleefdraadjes. Vroeg mij ook al af wat the was. Schijnbaar is het opdrogen van de matlak op de tip van de naald de boosdoener - heeft iets weg van suikerspin maken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2017 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Klinkt allemaal erg bekend in de oren en waarschijnlijk is het probleem een combinatie van een aantal zaken:

1) spuitafstand AB - object
2) luchtdruk
3) luchtvochtigheid
4) stof

--> "1":
Wanneer de spuitafstand tot het model te groot is krijgt de vernis (teveel) tijd om te drogen terwijl het de afstand tussen AB en model aan het overbruggen is. Door deze afstand te verkleinen word het probleem grotendeels opgelost.

--> "2":
Voor wat betreft de luchtdruk zul je een beetje moeten spelen om de "perfecte" afstelling te verkrijgen.

Is de afstand tussen AB en object te groot en de luchtdruk te laag, dan krijgt de vernis teveel tijd om drogen. Je zou dan de luchtdruk kunnen opschroeven maar vaak resulteert dat in het feit dat je je model "verzuipt".

Is de afstand tussen AB en het object klein, en de luchtdruk te hoog dan "verzuip" je eveneens je model...

Kortom, je zult voorafgaand even moeten spelen met de afstand AB tot object, en de beste luchtdruk-instelling.

--> "3":
Mogelijk speelt de luchtvochtigheid eveneens een rol. Waarschijnlijk word de droogtijd "versneld" bij droge lucht-condities. In dat geval kan het verstandig zijn om voorafgaand aan het spuiten (denk daarbij aan 1 of 2 uur van te voren) een paar bakjes met water te plaatsen.

--> "4":
Voor wat betreft "stof" neem ik aan dat een ieder van ins de nodige "voorzorgsmaatregelen" neemt om zoveel mogelijk in een stof-vrije omgeving te spuiten. Desondanks zal er altijd stof in de lucht aanwezig zijn... Door de snelle droogtijd van de vernis gaat deze dus aan het aanwezige (veelal niet zichtbare) stof kleven.

De oorzaak van het "spinnenweb effect" ligt eigenlijk in het feit dat er sprake is van een "sneeuwbal-effect" waarbij:
* "navolgende" vernis droge vernis in de lucht tegenkomt en daaraan gaat plakken
* voorgaande word wederom gevolgd door "navolgende" vernis welke wederom aan de droge vernis gaat plakken
* etc., etc..
Op die manier worden uiteindelijk de "spinnenweb-draden" gevormd...

Goed, een langdradig lastig verhaal waarbij ik hoop dat de strekking van het geheel een klein beetje duidelijk is geworden. Veel interessanter is uiteraard om te weten wat je er tegen kunt doen.

1) "nevel" de eerste laag waarbij je de luchtdruk relatief erg laag houdt en de afstand tot je model erg klein houdt.
2) houdt de "nevel-sessie" kort en splits deze op in diverse sessies. Tussen de sessies door, leg je het model een paar meter verderop en wacht je even zodat het aanwezige stof en eventueel dwarrelende vernis kunnen neerdalen.
3) na stap twee vervolg je je nevel-sessies waarbij je regelmatig even stopt, je model een paar meter verderop legt en even wacht zodat het het aanwezige stof en eventueel dwarrelende vernis kunnen neerdalen.
4) na de nevel-sessies wacht je geruime tijd (+/- 30 tot 60 minuten) zodat al het aanwezige stof en eventueel dwarrelende vernis kunnen neerdalen.
5) Tot slot breng je de eindlaag aan. Hierbij gebruik ik een relatieve hoge luchtdruk en voorzie het model in een sessie van een "wet-coat". Deze "wet-coat" word uiteraard wel gedoseerd aangebracht:
* "wet" genoeg om daadwerkelijk "wet" te zijn
* niet zodanig "wet" dat de vernis druipers/lopers gaat vormen
6) afsluitend leg je het model onder een kap te drogen zodat de invloed van neerdalend stof zoveel mogelijk word beperkt

Tot slot:
* Ik spuit immer op de zolder waarbij ik de spuitwerkzaamheden aan de ene zijde kan doen en het model dus een paar meter verderop kan laten drogen...
* Bij het gebruik van een spuit-cabine is het raadzaam om de afzuiging NIET te activeren. De afzuiging veroorzaakt immers lucht-stroming waardoor de vernis nog meer kans krijgt om "airborne" te drogen...
* Het aanbrengen van een gloss-finish is uiteraard een "pies of koekie"... Nou, vergeet het maar !!! Ben je tevreden met "bling-bling" en vind je stofjes etc geen probleem, dan zul je al snel tevreden zijn. Wens je daarentegen een gelikt resultaat neer te zetten dan vergt een gloss-finish erg veel voorbereiding, geduld en bovenal enige vaardigheid...

Indien gewenst kun je hier een kijkje nemen naar een van mijn resultaten:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=46507

Gedurende een brouwersdag van weleer nagenoeg geen stemmen mogen krijgen maar door een professionele jury gedurende een tentoonstelling in Belgie met zilver bekroond. (Overigens niets ten nadele van de brouwersdag omdat aldaar het publiek beslist en geen professionele jury.) Anyways, redelijk-strak gebouwd en super-strak in de lak. De reden voor "slechts" zilver ligt mogelijk in het feit dat Ruudje te lui was om de panel-wash eveneens op de blauwe aspecten van deze kist aan te brengen. Mijn excuus: ik heb het bul slechts als "tussendoortje" voor mijn vrouw gebouwd. Goeie genade, wie weet wat er mogelijkerwijs gebeurd als ik er eens echt voor ga zitten... :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
SpeedAS schreef:
Dit had ik in veel mindere mate met ModelMaster matlak. Paar van die kleine kleefdraadjes. Vroeg mij ook al af wat the was. Schijnbaar is het opdrogen van de matlak op de tip van de naald de boosdoener - heeft iets weg van suikerspin maken.


Een kleefdraadje is al teveel

Zo dat is nog eens een uitgebreide en zeer gedetailleerde uitleg. Bedankt hiervoor. Het stuk om de perfecte glanslaag te krijgen ga ik goed in mijn hoofd prenten :brouw:

Wat me zo bevreemd is dat ik het nog nooit eerder heb gehad. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het voor de eerste keer dat ik met enamel vernis heb gesproeid. Normaal gebruik ik altijd de waterbasisvarianten (Vallejo) maar vond dat dit toch een beetje dof opdroogde op het gloss zwart, vandaar de overstap even op de enamelvariant.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de nevel van de eerste sproeibeurt (want dat ging goed) niet neer was gedwarreld, en daarnaast.....heb ik niet 30 minuten gewacht.....Hup meteen door natuurlijk. Geduld is een schone zaak....ook als je bijna bij de finish bent.

Het heeft flink geregend....dus de luchtvochtigheid zal het niet zijn geweest (het kiepraam staat altijd op een kier op de zolderkamer als ik daar werk).

Ja die Starfighter ken ik wel ja.....echt supergaaf....en dat dan voor je vrouw. Hoef ik niet mee aan te komen......mijn vrouw vindt het wel leuk, maar heeft (nog) nooit gezegd, wil je dit vliegtuig voor me bouwen.
Mijn dochter daarentegen wel.....die is gek op paarden en wil dat ik deze maak. Deze weet jij ook wel te waarderen als phantomliefhebber. Nu heb ik het doosje en de decals hiervoor, maar durf nog niet zo goed, bang dat ik de decals verkloot :oops: .

Afbeelding
bron: http://www.allaboutguppys.com/f-4/paint.htm


Ja Ruud, wijze les weer, de finishing touch, ook van een tussendoortje is het verschil tussen goud en zilver :wink: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ruud, aanvullend op jouw post, vergeet aub niet dat bij een iets oudere potje lak of verf de verdunner voor een deel vervlogen of ontmengt is waardoor de consistentie cq mengsel in een niet meer spuitbare toestand is en daardoor aanvullend moet worden verdund. Het is niet enkel in de lucht opdrogen.

In mijn specifieke geval was naaldvervuiling de boosdoener. Matlak bleef ophopen op de tip van de naald. Alles daarmee in kontakt kwam raakte verontreinigd. Bij een lange AB-sessie moeten dus beide, naald en spuitkop, tussentijds gereinigd worden.

Shujaa schreef:
* Bij het gebruik van een spuit-cabine is het raadzaam om de afzuiging NIET te activeren. De afzuiging veroorzaakt immers lucht-stroming waardoor de vernis nog meer kans krijgt om "airborne" te drogen...
Mag ik dit raar vinden? Er zijn veel discussies over jaren heen gevoerd over de spuitcabines, plaatsing van de ventilatoren (boven, onder, zijkant, etc.), effect op de spuitwerkzaamheden, enzovoorts. Nu ik zelf een tweetal spuitcabines heb moet ik eerlijk bekennen dat ik niet meemaak dat de luchtstroming verf of lak sneller laat opdrogen.

Dat gezegd hebbend, het rare aan dit advies vind ik meer de menselijke kant cq gezondheid. Spuitcabines gebruikt men veelal om schoon te werken en de schadelijke dampen sneller af te voeren. Dus iets meer nuance zou gepast zijn geweest imho. Ik gebruik zelf, ondanks een tweetal gekoppelde spuitcabines, nog steeds een A1 klasse stof en dampmasker tijdens de AB-sessies ongeacht hoe klein / kort de klus is.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik denk dat iedereen uit eigen ervaring spreekt, en daar is natuurlijk niets mis mee. Er wordt geprobeerd om uit te leggen welke factoren invloed kunnen hebben op bepaalde gebeurtenissen. Dat is het mooie van een forum, dat iedereen ervaringen tips en trucs kan delen.

Zelf heb ik geen spuitcabine (de ruimte ontbreekt hiervoor) maar ventileer ik de ruimte voldoende met AB-en. Ik gebruik wel een maskertje, alhoewel dit dan weer niet een A1 klasse masker is, maar een simpel maskertje (en ik hoop dat dit in combinatie met het open raam voldoende is.)

Met het ophopen op de tip van de naald heb ik dat spinnewebeffect gelukkig niet ervaren, alleen dat de verf begint te spetteren.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement