Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yak-52M - Amodel 1/72
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Bij deze ook het begin van mijn bijdrage voor de groepsbouw.

Yak-52M
De Yakovlev Yak-52 werd in licentie gebouwd door verschillende fabrieken in de voormalige USSR landen. Onze Yaks zijn gebouwd bij Aerostar S.A. in Roemenië. De Yak-52 is ontworpen als een basistrainer in de Sovjet Unie. Daar vlogen ze vrijwel allemaal voor de DOSAAF, een paramilitaire organisatie in het Sovjet tijdperk waar men op jonge leeftijd kon leren vliegen. In feite was dit een voorselectie voor de Russische luchtmacht en bijna alle luchtmacht vliegers zijn hun loopbaan dan ook begonnen op de Yak-52. De kist is ontworpen als een tweezits tandem waarbij de instructeur achter de leerling zit. De standaard kleuren bij de DOSAAF - wit met rood –zijn tijdens de verkoop aan nieuwe Westers eigenaren vaak vervangen door een uitbundig of juist ‘warbird’ kleurenschema.
Standaard is de Yak-52 voorzien van een grote krachtige Vedeneyev M14P 9 cilinder radiaalmotor en een Russische V530T-D35 propeller. Deze propellor heeft twee grote brede bladen en wordt daarom ook wel ‘de peddel’ genoemd. De kist is geschikt voor belastingfactoren van +7 tot -5 G.
(dutch thunder yaks)

Na het zien van de Yaks op Breda International Airport in 2015 besloten een kitje aan te schaffen om een keer te bouwen. Deze groepsbouw is dan ook de ideale mogelijkheid om dit te doen.

photo 403883
Voor deze bouw gebruik ik de versie van Amodel. Ik kende het merk nog niet en was wel benieuwd naar de kwaliteit.

Hieronder de inhoud van de doos
photo 403820

photo 403818
Op het eerste gezicht lijkt het best een ok model te zijn. Ik verwacht niet al te grote problemen met de bouw maar denk wel dat er de nodige uitdagingen tevoorschijn gaan komen.

Voorzichtig al een beginnetje gemaakt aan de eenvoudige cockpit en wat paswerk gedaan.
photo 403823

photo 403822

Edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage. Die Yak's zie je nog regelmatig op vliegshows. Wellicht Pinkstermaandag weer op Oostwold, altijd een leuk dagje uit.

eddtje schreef:
Op het eerste gezicht lijkt het best een ok model te zijn. Ik verwacht niet al te grote problemen met de bouw maar denk wel dat er de nodige uitdagingen tevoorschijn gaan komen.

Neem maar van mij aan (dave the docter kan er ook over meespreken), dan A-models best wel uitdagend zijn. Daarentegen hebben ze hele leuke en unieke kitjes. Ik kan me nog herinneren dat ik ook ergens nog wat A-monsters heb liggen (Mi-6, Mi-10 en Mi-12).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 13:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Om maar even op Rene in te haken, Amodel heeft prachtige onderwerpen, maar het zijn draken van kits. (Ik heb er denk ik nog een stuk of 30 liggen waar ik nog moed voor aan het verzamelen ben...)
Dus, veel dryfitten, en houd plamuur en schuurmiddelen bij de hand!
Succes met deze gave bak!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 maart, 2017 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat is een leuk onderwerp. Ga je de versie maken die op de doos staat, die is mooi kleurrijk.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 8:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
En pas op, het plastic is zo broos als wat.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Bedankt voor de waarschuwingen. Ben benieuwd :!:

Ik ga inderdaad de versie op de doos maken, die vind ik zelf ook leuk om te zien :D

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Leuk uitdagend kitje als ik het zo lees van de reacties.

Ik heb op Seppe een keer de mogelijkheid gehad mee te vliegen en een geweldige ervaring rijker. We zijn niet tot 7G gegaan gelukkig. En al helemaal niet tot -5G

Succes met je bouw.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2017 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Na een paar uurtjes lekker aan het knutselen te zijn geweest is het tijd voor een update.

Het interieur had ik grijs gemaakt maar zag op een paar foto's dat de kleur meer blauw was, dit heb ik nog aangepast.
photo 404535

Gezien de grootte van het model en de detaillering van de cockpit heb ik hier niet al te veel bijzonders gedaan. Enkel heb ik wat riempjes toegevoegd.
photo 404533

Met wat passen, meten en bewerken van tot een redelijke pasvorm gekomen voor de romp.
photo 404534

Beetje plaksel er tussen en wachten maar
photo 404536

Alles bij elkaar komen nu de aandachtspunten wel naar voren die de komende tijd opgelost zullen moeten gaan worden. Maar ik moet zeggen dat het me nog best meevalt wat er aan kieren is ontstaan.
photo 404537

Ook aan de onderkant lijken de kieren mee te gaan vallen
photo 404538

Tot de volgende
Edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, flinke kieren hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 23:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Nogmaals, Amodel is in de regel een baggermerk qua passing.
En ik denk dat je echt meer de tijd moet nemen en meer droog moet passen!
Als je bij dit model de neuskap op de te verlijmen vlakken wat had teruggeschuurd, dan had de neus strakker op elkaar had gezeten, en je glaswerk straks ook beter op zijn plek had gekomen, want de overgang gaat een uitdaging worden nu.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement