Eindelijk de laatste update en dus de bevestiging dat ie klaar is!
Inmiddels is ie al twee weken af, maar ik had de tijd nog niet genomen om foto's te maken en met de donkere dagen en de verplichtingen jegens de baas moest dat toch in het weekend gedaan worden. Met dank aan Silenoz heb ik dit project af kunnen ronden. Hij is zo vriendelijk geweest om de registratienummers die hij zelf niet gebruikt op te sturen. En daarom nu de eindfoto's.
Voor de verwering van het camouflageschema heb ik de pigmenten van Revell gebruikt. Dat was nieuw voor me dus heb ik het maar heel minimalistisch toegepast. Voor de onderkant heb ik gewoon olieverf gebruikt. Uiteindelijk ben ik erg tevreden met het resultaat. Natuurlijk zijn er wat punten die verbeterd kunnen worden, maar al met al vind ik 'm vitrinewaardig en heb ik ondanks een paar tegenslagen veel plezier in de bouw beleefd.
Tot slot een paar aandachtspunten voor wie die model ook wil gaan bouwen.
1. Aansluiting van de romp en vleugels; daar heb ik best wat plastic af moeten vijlen voordat de vleugelwortel in de romp wilden. Vooral aan de voorkant. Als dat gedaan is, dan past het prima.
2. Aansluiting van de luchtinlaten; daar heb ik de helft van alle plamuur gebruikt die ik voor dit model nodig had. Over het algemeen is er niet veel nodig, maar om geen knik tussen de romp en de inlaat te laten ontstaan, heb je hier wel redelijk wat nodig. Ik had bovendien de vleugels er toen al opgelijmd wat het schuren van de onderkant van de inlaten verder bemoeilijkte.
3. De cockpit; ik had die eerst in één vleugelhelft gelijmd (met de andere er dan op, maar zonder lijm) zodat dit goed aansloot. Toen ik de andere romphelft er op wilde lijmen, sloot die toch niet goed aan. Dus wellicht is het beter om dat allemaal tegelijk te doen. Ik vrees dat door mijn aanpak de cockpit uiteindelijk iets scheef is komen te zitten. Daarnaast had ik bij het begin al moeite om het achterschot in de juiste hoek passen te krijgen. Hier zit de inkeping voor de vleugelwortel in de weg. Daar kan makkelijk wat plastic weggevijld worden dus het hoeft geen problemen op te leveren. Ook het rampje tussen de twee cockpitsecties past niet heel goed dus vijl of schuur die bij.
4. Schietstoelen; volgens de instructies zijn ze hetzelfde dus zo heb ik ze dan ook gemaakt. Helaas past de stoel dan niet in de voorste cockpit dus daar heb ik e.e.a. van de onderkant moeten wegvijlen en ook de zijkant trouwens. Ik denk dat wanneer van één stoel de kopsteun wat meer naar beneden geplaatst wordt, het probleem daar mee verholpen is.
5. Passingcockpitkappen; de achterste sluit zo'n beetje naadloos aan, maar ook hierbij gaf de voorste toch meer problemen. Deels zal ik die zelf veroorzaakt hebben wellicht, maar sowieso sluiten de hoeken van de kap niet 100% aan op de romp en beugel. Als je deze open laat is dat probleem natuurlijk verholpen. Omdat ik niet superenthousiast was over mijn interieur, wilde ik dat dus niet en heb ik de hoekjes maar met houtlijm opgevuld.
6. Neuswiel; een kleinigheidje maar niet onbelangrijk vind ik omdat ie toch wat gewicht draagt, het wieltje gaat erg moeilijk tussen de twee armen. Als je het forceert dan breekt het waarschijnlijk en de vraag is dan gezien de geringe hoeveelheid plastic daar of dat goed te lijmen valt en dan niet onder de druk bezwijkt. Dus pas daarmee op tijdens het bevestigen. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen door een pincet ertussen de zetten en die met een wig steeds iets verder open de duwen zodat het plastic mee kon bewegen tot het wiel er tussen paste.
Verder is het een prima model en een leuk onderwerp gezien de vele verschillende kanten die je er mee op kan. Als ik een cijfer aan de kit zou moeten geven dan is dat een 7.
Dat was 'm!
Groetjes,
Ingmar