Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Voor deze groepsbouw heb ik een kitje gepakt die al lang in de stash ligt. Ooit eens voor mn verjaardag gekregen, en nu een mooi moment om m te bouwen. nu nog bezig met 3 verschillende projecten (waarvan er 2 ongeveer midden maart af moeten zijn). Wanneer die 2 af zijn ga ik beginnen aan dit kitje.

de kit
photo 402624

4 sprue's
photo 402625

photo 402623

een groot decalvelletje
photo 402621

en de handleiding. dit is ook het model dat ik ga maken
photo 402622

er zijn 2 versies te maken uit deze kit. namelijk:
van de No.5 Flying Training School, Royal Air Force Oakington
of van de Vampire Preservation Group

ik ga de bovenste maken, lekker kleurrijk :lol:


Laatst bijgewerkt door Rick97 op di 11 jul, 2017 23:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat wordt inderdaad een hele kleurrijke!
Ik heb deze kit ook liggen, maar ben er nog niet aan begonnen.
Dus kan ik lekker bij jou afkijken. :D

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
En dan ga ook ik beginnen aan dit project! Eerder dan gepland, maar het ligt me zo aan te staren. 1 van mijn andere projecten is vrijwel gereed (wacht nog op 1 decal en nog een matt laklaagje erover en het is klaar), dus kan deze mooi zijn plekje innemen.

de kit komt met mooie gedetailleerde pilootjes (alhoewel ik ze niet zal gebruiken wilde ik dit toch even vermelden). in andere kits die ik heb gemaakt waren ze niet zo gedetailieerd! wellicht omdat dit een nieuwe tool is van Airfix... Ik heb besloten de kist zonder piloten te maken, tenslotte zal ze "geparkeerd" staan (niet dat ik een diorama ga maken (op dit moment), maar jullie snappen wel wat ik bedoel.
photo 403836

verder de andere onderdelen van de cockpit in een zwarte primer gezet. volgens de instructies moeten grote delen van de cockpit ook zwart blijven. Daarnaast heb ik ook een echte cockpit bekeken, en inderdaad is weel in de cockpit ook echt zwart. Persoonlijk vind ik dat wel erg zwart :roll: . iemand een tip voor een ander kleurtje?
photo 403835

photo 403834

tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wanneer ik in de bouwhandleiding zie dat iets zwart of donkergrijs moet worden, pak ik meestal een lichtere kleur. In jou geval zou ik de zijwanden van het interieur een antrasiet-grijs maken.
Wanneer het dicht is zal het het gevoel geven zwart te zijn, maar door het gebruik verschillende tinten kun je het interieur nog wel goed zien.

Wanneer alles een zelfde tint zwart is, is de kans groot dat het een groot zwart gat wordt.

Bekleding van de stoelen zou ik ook lichter maken dan zwart, bekleding verkleurd meestal wel na loop van tijd in tint.
Voor mij is het meestal uitproberen wat werkt. Voordat ik het model met lijm in elkaar zet, zet ik het eerst met tape in elkaar.(Zet dan ook de canopy er los op, dan zie je hoe het licht opbreekt.)
Mocht de kleuren van het interieur niet naar tevredenheid zijn kan het nog aangepast worden.

Zeker bij interieurs is het zo dat de donkere kleuren in het interieur de lichtere kleuren beïnvloeden. Dus als iets licht grijs moet zijn, kan het best zo zijn dat het lichtgrijs dat je gebruikt bijna off-white is.
Moet wel zeggen dat ik dit ook niet in een dag geleerd heb, dat heb ik in de 25 jaar dat ik aan modelbouw doe aan ervaring opgedaan.

Veel plezier met bouwen, succes. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2017 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dit is een geweldige kit, bouwt heerlijk weg.
Vergeet niet om er voldoende lood in de neus te mikken!
En in welke kleuren ga je deze maken?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Leuk! Deze ligt ook hoog op mijn stapel. Ga deze zeker in de gaten houden.
Wellicht dat ik hem ga maken met de dubbelstaarters.

Succes!

Edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2017 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Beste allemaal,

na een flinke tijd kan ook ik eindelijk weer verder aan de kist. Veel te druk geweest met school de afgelopen periode waardoor de hobby erbij inschoot. Nu de tentamenweek erop zit net als alle grote projecten heb ik het even rustig. Het enige wat nog om de hoek komt kijken is een stage. Maar voordat dat zover is wil ik zo veel mogelijk voortgang maken met dit project.

dave the doctor schreef:
Vergeet niet om er voldoende lood in de neus te mikken!

Wat voor lood kan ik hier precies voor gebruiken? Aangezien ik nooit een vliegtuig gebouwd heb waarvoor dat nodig was is dit iets nieuws voor me.

dave the doctor schreef:
En in welke kleuren ga je deze maken?

Deze wordt zilver/oranje. hierboven staat ergens de foto van het instructieboekje met het kleurenschema.

Scale72Modelking1984 schreef:
Bekleding van de stoelen zou ik ook lichter maken dan zwart, bekleding verkleurd meestal wel na loop van tijd in tint

Maar natuurlijk! dit was tenslotte allen de primerlaag :wink: . Verder heel erg bedankt voor de tips! hier heb ik flink wat aan gehad en verschillende kleuren uitgeprobeerd.

Ik ben intussen verder gegaan met de cockpit. deze toch maar in een lichtere kleur grijs geverfd. Daarnaast heb ik de punten die wat verder uit het zicht lagen lichtelijk donkerder gemaakt zodat het een soort schaduweffect zou krijgen (niet erg goed te zien op de foto). Daarna het decal van het instrumentenpaneel erop geplakt en de stoelen geschilderd.
verder met tamiya tape riemen gemaakt voor wat extra detail. helaas kan ik het (nog) niet zo goed als bij jullie maar oefening baart kunst, ben nu in ieder geval tevreden! verder nog wat extra details aangebracht met verschillende kleuren verf. Na bestuderen van foto's zag ik dat er een vrij opvallend punt niet in de kit zit. het hoofdsteuntje(zoals ik het noem :lol: ) in zwart, gele kleuren. Met stukjes ijzerdraad deze zelf gemaakt. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf.

hieronder de foto's van de cockpit. Helaas verkleuren er een aantal onderdelen...
photo 407913

photo 407911

en natuurlijk de zijwanden...
photo 407912


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2017 7:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Rick97 schreef:
Wat voor lood kan ik hier precies voor gebruiken? Aangezien ik nooit een vliegtuig gebouwd heb waarvoor dat nodig was is dit iets nieuws voor me.

Bladlood (verkrijgbaar bij een bouwmarkt of restjes sloopafval), of vislood. Vislood kun je wat gemakkelijker aankomen (dierenzaak). Fixeren met houtlijm of secondelijm.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2017 19:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Lood niet vastzetten met secondenlijm, dit kan na verloop van tijd chemisch gaan reageren.

En mocht Humbrol 209 gebruiken EERST mat geel als onderlaag gebruiken voor een betere dekking.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 0:16 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie cockpit!
Geen lood voorhanden? ik gebruik wel eens vijzen of moeren.

Dayglo is niet evident. Geel of zelfs oranje als onderlaag werkt goed.
Laagje voor laagje werken en goed laten drogen. Als je te snel wil werken, loopt het bij deze kleur zeker mis.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement