Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CANT Z 501 Italeri 1/72
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Voor deze GB zal ik deze kit in elkaar proberen te zetten , gekregen van Jan (Trajanus)
waarvoor nog mijn hartelijke dank .
Het zal volgens mij een erg moeilijk model worden om te bouwen en nog moeilijker om te spuiten
omdat het een parasoldekker is .
De romp met vleugelstijlen en de vleugels zelf zullen apart van elkaar gespoten moeten worden omdat ik anders niet overal dekkend kan spuiten tussen de stijlen .
Totdat de vleugel gemonteerd wordt blijft het dus een zeer kwetsbaar geheel , en dan moeten er ook nog spandraden aangebracht worden .

We zullen zien hoe het gaat .
photo 385138

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 21:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi Henny, echt een kolfje naar jouw hand. Als ik klaar ben met de spaghettistuka gaat jouw Marsupiale eraan geloven. :lol:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2016 7:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk hobbybootje, de vorm van de romp lijkt op een Dornier.
Succes Henny, je bent in ieder geval mooi op tijd klaar met je andere monster.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2016 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Je maakt het wel lastig door de stijlen apart te spuiten. Ze passen nml. niet helmaal lekker en hebben tussendoor wel wat aanpassing nodig...

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2016 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Spuiten lukt nog prima als hij inelkaar zit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er leuk uit! Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De Cant Z.501 Gabbiano (meeuw) lichte verkenningsvliegboot deed in relatief grote aantallen dienst bij de Regia Aeronautica toen Italië in juni 1940 ging deelnemen aan de Tweede Wereldoorlog. De begin jaren dertig door Filippo Zappata ontwikkelde vliegboot vloog in 1934 voor het eerst te Monfalcone, Triëst, en vestigde later dat jaar een nieuw wereldafstandsrecord voor vliegboten van 4120 km met een nonstopvlucht van Monfalcone naar Massawa in Eritrea. In juli van het volgende jaar verbeterde de Gabbiano dat record tot 4957 km door van Monfalcone naar Berbera in Somaliland te vliegen. De Z.501 werd in 1935 in productie genomen en de eerste exemplaren gingen het jaar erop naar de maritieme verkenningssquadrons (squadriglie da ricognizione marittima) van de Regia Aeronautica. De Z.501 was geheel van hout en had met linnen beklede stuurvlakken. Het was een parasoldekker met een enkele Isotta Fraschini twaalfcilinder vloeistofgekoelde lijnmotor voorin een lange gondel op de vleugel boven de romp. Opmerkelijk was de rugkoepel met een enkel 7,7-mm Breda-SAFAT machinegeweer op de gondel. Vroege productietoestellen waren eveneens bewapend met enkele machinegeweren in gedeeltelijk gesloten boeg- en rugposities. Bij latere varianten werd het boeggeschut weggelaten en werd de rugpositie in een lichte koepel veranderd. Aan ophangpunten aan de stijlen tussen vleugel en drijvers konden tot 250-kg bommen worden meegevoerd. Ook de bodem van het toestel had een eigenaardige holle sectie. In juni 1940 had de Regia Aeronautica 202 CANT Z.501's voor patrouilles langs de Adriatische kust en het midden van de Middellandse Zee, waar ze reddingswerk en andere korte-afstandstaken uitvoeren. Er zijn meer dan veertig confrontaties met geallieerde toestellen bekend en er werden heel wat Z.501's neergehaald, al pikten ze ook regelmatig neergeschoten RAF-bemanningen op.Na de wapenstilstand met Italië in september 1943 bleven negentien CANT Z.501's in dienst bij de Italiaanse Co-Belligerente Luchtmacht. Anderen bleven vliegen bij de Aviazione della RSI.

Tot zover het stukje geschiedenis dan nu het begin van de bouw ervan .

De sprue,s , 2 stuks lichtbruin plastic wat redelijk hard is , vergelijkbaar met revell plastic
photo 386313
photo 386310

De clearparts zijn mooi helder wat me niet tegenvalt voor een kit uit 1974 , en zoals we vroeger gewent waren ook een standaard erbij .
De decals zien er nog goed uit en zijn zeker nog goed bruikbaar .

photo 386311

De beschrijving is dan wel onduidelijk op somige punten .
photo 386312

De 3 mogelijke versies die te maken zijn , ik heb gekozen voor de middelste met de rode strepen op
de vleugel .
photo 386314

Een eerste begin is het aanpassen van de cockpit vloer zodat de boordschutters iets hebben om op
te staan .
photo 386315

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk vliegtuig, weer eens wat anders zo'n vliegboot. Nette kit ook voor de leeftijd. Heeft ie ook opliggende paneellijnen zoals we mogen verwachten voor een kit van deze "vintage", of is de kit zijn tijd vooruit?

Die met de rode strepen lijkt mij ook het mooiste. Het zou zo een Pajanner kunnen zijn. Die derde versie is een Spanjaard denk ik, of niet?

Succes in ieder geval! Al helemaal als je ook de bedrading gaat doen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 16:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dit is een mooie!
Een leuke oude Italeri doos. (Hoe ouder, hoe nieuwer de mallen....)

Succes met de bouw.

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 16:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro, Henny! Ja, die oude kits hebben bijna geen interieur. Mooi om te zien dat je zelf al aan de slag gaat daarmee.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement