Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden. De artsen hebben aangegeven dat de de goede kant op gaat. We blijven hoop houden.

Een echte start aan de Bf 109 gemaakt. Wat voorbereidende dingen. Zoals de uitlaten uitboren (uiteraard ook de Mg's).
photo 398554

Vleugeltjes plakken.....Het lijkt wel of de linkervleugel (op beeldscherm) een extra behandeling nodig heeft. Vast boven een druppeltje lijm oid gehangen grrmbl :x .
photo 398555

Cockpit van de juiste kleur voorzien (eerste dun laagje). Staartdeel geplakt. Werkelijk geen idee welke grappenmaker bij Italeri zo een staartconstructie in een bouwdoos verwerkt. Het staartdeel was net als de vleugels al een zwak punt bij de BF 109's.....waarschijnlijk ook in een bouwdoos....zal niet goed passen ben ik bang voor.
photo 398556

Toch niet helemaal OOB. Ik wil deze met de canopy open bouwen. Er zit dan een nogal opvallende hele gele brandstofleiding. Eerst gewerkt met een fiberdraad van een kapotte fiberlamp van dochterlief. Werkte toch niet helemaal zoals ik wilde....brak af als ik de deze een beetje boog (kwam waarschijnlijk door de verf.
photo 398557
Op mijn vismolen heb ik gevlochten gele draad bedacht ik me later...een stukje afknippen (en dat valt niet mee met gevlochten visdraad kan ik jullie verzekeren).
photo 398559

Zoals eerder gezegd, had ik het vermoeden dat het staartdeel niet mooi zou passen en ook niet het achterroer.
Het staartdeel heb ik al redelijk kunnen bewerken met schuurpapier. Op het achterroer zal ik putty moet verwerken.
De romp en vleugels passen ook niet geweldig. Leuk joh :roll: :roll: :roll:
photo 398562
photo 398561
photo 398560


Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2017 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er al goed uit. Nog veel succes met schuren.

Vergeet het gaatje niet door de romp voor de staart... Deze werd gebruikt om een staaf door te steken als het toestel diende versleept te worden.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Past mooi he, die Italeri kitjes ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi begin, jammer van de pasvorm.
Een doosje uit 1996, normaal toch al een tijdperk van nauwkeurigheid.
Mijn ju88 is van dezelfde fabrikant, is enkele jaartjes ouder maar heeft wel een goede pasvorm....
Is Italeri dan zo wisselvallig?

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Die discussie had ik ook met Mark.
De nwe Italeri is qua detail echt goed , maar de pasvorm niet altijd goed. Daarbij komt ook nog dat de nwe Italeri, het plastic dun is.

De oude Italeri is van zwaardere kwaliteit plastic, betere pasvorm en dan is het detail weer minder.

Cheerz :roll:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 18:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Doe mij die oude maar, dat past tenminste en het gebrek aan detail poetsen we wel bij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2017 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik heb niet stil gezeten....maar om te zeggen....goh wat ben ik me toch even opgeschoten zeg........nee.
Een hoop vullen en schuren.......
photo 400223
photo 400226
photo 400225
Het voelt allemaal glad en passend aan....straks met wat verf erop om te kijken of het dan ook echt wel zo is :roll: :? :D

Het begint al op een BF 109 te lijken i.i.g.
photo 400224

Nu zijn afbeeldingen van een Italiaanse BF 109 met 2x de MG151/20 mm kanonnen spaarzaam op het www. Ik vind het eigenlijk wel stoer...dus ik ga ze er wel onder plaatsen.
photo 400227

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 16:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Noodzakelijk werk...
Heel wat plamuur gebruikt, zie ik zo.
Lijkt inderdaad al op een bf109.

Dat muntje is niet echt een goede referentie. Aangezien ik deze nog nooit in mijn handen heb gehad, ken ik de exacte grootte ook niet. :wink:

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Lt D schreef:
Noodzakelijk werk...
Heel wat plamuur gebruikt, zie ik zo.
Lijkt inderdaad al op een bf109.

Dat muntje is niet echt een goede referentie. Aangezien ik deze nog nooit in mijn handen heb gehad, ken ik de exacte grootte ook niet. :wink:

Gr
Thiery


Ja er zit best wel wat plamuur op om oneffenheden en openingen weg te werken.

Muntje is ter grootte van een € 0,05. Ik had alleen deze 20 lipa munt(Kroatië) bij de hand.

Na het plamuur- en schuurwerk vond ik het wel eens tijd worden om te stoeien met pre shading van de panel lines enz.

Na wat te hebben geoefend.........
photo 401499

dacht ik dat varkentje gaan we wel wassen.
Na 30 minuten geklooi :evil: :evil: kreeg ik alleen dit maar op de panel lines (de middelste). Te dik en spetters.
photo 401498

Het heeft vast te makken met de druk denk ik (heb geprobeerd met 1,0 bar).
Iemand ervaring met met het spuiten van panel lines op 1/72?

Toen maar met een klein fijn kwastje te werk gegaan. Verf heeeeel erg verdund (dat gaat ook makkelijk met Vallejo).
photo 401500
photo 401502
photo 401503

Ben benieuwd of het wat wordt, als de RLM 76 erop zit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 feb, 2017 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Lijkt met te sterk verdund vanwege de spiders ten opzichte van de druk/afstand.

Hoe verder je je spuit van je object houdt, hoe breder je straal wordt (je spuitstraal ziet eruit als een kegel.) Als je verf te dun is is je verf te vloeibaar en blaas je de verf met de lucht uit je spuit open, en zie je die spiders. Is de verf te droog, dan spuit je korrelig...

Het oefenen op zich is goedn, maar ik raad je aan om te oefenen op een (pet)fles of blik omdat deze geen water opnemen, dus krijg je ook geen vertekend beeld op je model.

Is het vallejo wat je spuit? Hier moet je vooral opletten omdat deze verf oplost in water, water verdampt niet snel, dus kan je niet snel laagjes opbouwen (cfr Tamiya/Gunze, die je verdunt met alcohol, wat snel vervliegt, dus het is snel droog en je spuit snel 20 lagen over elkaar tot je tevreden bent...)

De bedoeling van de preshade is vlakken en schaduwen accentueren, nu denk ik dat je je paneellijnen gaat accentueren. Op deze schaal wordt ook veel een volledig zwarte primer gezet en worden de kleurnuances opgebouwd bij het spuiten van de kleuren, veel dunne laagjes en plaatselijk meer of minder, met eventueel een beetje bleker en/of donkerder basiskleur...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement