Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Italeri BF 109 G-6 1/72
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=253&t=49016
Pagina 1 van 2

Auteur:  Wolf73 [ wo 11 jan, 2017 15:02 pm ]
Berichttitel:  Italeri BF 109 G-6 1/72

Goedemiddag allemaal,

ik ben deze groepsbouw helemaal vergeten. Reden hiervoor is dat rondde start van deze groepsbouw, een drastische gebeurtenis in ons dagelijks leven heeft plaatsgevonden. Er is bij mijn oudste dochter(15) een diagnose AML (acute leukemie) vastgesteld. Ons wereldje stortte in elkaar. Zin voor wat dan ook verdween ter plekke. Om toch mijn zinnen te verzetten UFO's gelaten voor wat ze zijn en deze kit uit de stapel getrokken (aan een nwe kit beginnen is toch altijd het leukst). Ik hoop dat het lukt om deze op de valreep gereed te krijgen.

Ik twijfelde tussen een BF 110 en de 109. De 110 heb ik onlangs van de hand gedaan en dan kom je automatisch uit bij deze.
Geschiedenis van de BF 109 kennen we allemaal, en ben ook niet geneigd om hier een mooi gedetaileerd stukje geschiedenis te schrijven uit diverse naslagwerken, maar hierbij een korte opfriscursus, ordinair geplukt van Wiki.

De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd. De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.
De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiƫnt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten. Een ander zwakpunt was het vliegbereik. De 109 kon wel bommenwerpers begeleiden naar de UK, maar de terugkeer was niet gegarandeerd.

Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.

In februari 1943 werd de G-6 in gebruik genomen.

Ik ga deze Messi 8) OOB bouwen. Misschien historisch niet 100% correct, maar wel lekker om zo te werk te gaan(hoop ik).

Nu was ik enigszins begonnen in mijn enthousiasme en derhalve geen foto's genomen van de doos en sprue's.
Deze ook weer ordinair van het www geplukt.

Ik heb deze doos, maar heb de decals van de Italeri 6802

Afbeelding
Bron: Scalemates
Afbeelding
Bron: http://www.delcampe.net
Afbeelding
Bron: http://www.delcampe.net

De onderste decals ga ik uiteraard gebruiken
Afbeelding
Bron: thumbs.picclick.com

Cheerz :brouw:
Barry

Auteur:  Silenoz [ wo 11 jan, 2017 15:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Veel sterkte met je dochter, ik duim dat alles in orde komt met de behandeling. Succes met dit model. je hebt nog 2.5maand, dus...

Auteur:  Wolf73 [ wo 11 jan, 2017 15:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Dank je wel :brouw:

Meteen een vraag. Volgens de beschrijving van Italeri, is de cockpitkleur olijfgroen. Dit was ook de kleur van de Italiaanse Luchtmacht over het algemeen.
Is het zo dat ze dat dan ook aanpasten met de geleverde BF 109's. Ik kan er nl. niet zoveel over vinden.

Enige wat ik kon vinden was deze foto, maar dat is van een G-10

Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry

Auteur:  Silenoz [ wo 11 jan, 2017 15:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Normaal gezien had een G-6 een RLM-66 (schwartzgrau) interieur, en ik denk niet da ze de moeite gingen doen om deze te overschilderen te velde...

Auteur:  rob h&s [ wo 11 jan, 2017 15:42 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Dat is heftig man, veel sterkte en gezondheid gewenst voor je dochter.

Lekker even bouwen om je hoofd leeg te maken en om je zinnen te verzetten, succes met de bouw!

Auteur:  Trajanus [ wo 11 jan, 2017 15:53 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Wat een akelig bericht Barry! Heel veel sterkte met je dochter.

Bouwen leidt af dus ik ben blij dat je hiermee begonnen bent. Ik ben het met Silenoz eens: RLM 66 voor de cockpit van die dagen. De kluer op de foto is RLM02 grijs.

Houd moed,
Jan

Auteur:  Lt D [ wo 11 jan, 2017 15:58 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Het is goed om je zinnen te verzetten na zo'n drastische gebeurtenis! Sterkte.

Welkom in de groepsbouw.
Een antwoord op je vraag heb je al gekregen....

Succes met de bouw, tijd genoeg.

Thiery

Auteur:  pjijden [ wo 11 jan, 2017 17:53 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Wat een naar bericht, heel veel sterkte en beterschap toegewenst!

Hopen dat deze bf je af en toe de nodige afleiding geeft :D

Ik volg je, Gr pjijden

Auteur:  dave the doctor [ do 12 jan, 2017 1:05 am ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Dat wens je niemand toe, heel veel sterkte Barry.
En hoe raar het ook wellicht is in andermans ogen, een stukje plastic om aan te klooien kan dan een moment van rust zijn tussen de oren.
Succes met je 109.

Dave

Auteur:  Eelcog [ vr 13 jan, 2017 22:14 pm ]
Berichttitel:  Re: Italeri BF 109 G-6 1/72

Heel veel sterkte voor jou en je familie. Ik wens jullie al het goeds en veel beterschap.

Een Bef is altijd goed! Maak er wat moois van.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/