Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ik kan het niet langer aanzien: de tweede groepsbouw RAI en nog steeds voornamelijk ouwe propellormeuk :wink:. Geintje, maar met veertien van de achttien deelnemers die iets bouwen van voor 1950 mag de balans wel iets bijgesteld worden en wil ik graag met een late start aanhaken. Vooral omdat dit toch redelijk belangrijke toestel in de Italiaanse vliegtuigbouwhistorie ontbreekt:

photo 391280

De Fiat G.91 'Gina'. Wat mij betreft een lief ding, maar de gelijkenis met een afgeslankte F-86 is geen toeval vermoed ik. Ten tijde van het ontwerp en ontwikkeling van deze G.91 produceerde Fiat de Sabre in licentie aan de lopende band. Het hele verhaal is terug te vinden op Wiki (en fraaie beelden hier: https://www.youtube.com/watch?v=Ks92fdrWfyU) maar het komt er op neer dat Fiat zo ongeveer de aangewezen winnaar was van een aanbesteding door de NAVO en dat het geen toeval is dat de Duitse luchtmacht een grootafnemer werd. De heren Messerschmitt, Heinkel en Dornier moesten tenslotte ook aan het werk blijven en die hebben dit ding dan ook in honderdtallen gebouwd, waarmee de G.91 het eerste gevechtstoestel werd dat na 1945 in Duitsland gebouwd is. Tijdens de aanbesteding bedankten de Engelsen voor de eer ten gunste van de Hunter, de Fransen dachten ook dat ze het zelf beter konden en in beide gevallen zal misschien meegespeeld hebben dat de oorlog nog geen tien jaar geleden afgelopen was. In Italie en Duitsland bleef het bij oefenen, de Portugezen als derde grootafnemer hebben de G.91 volop ingezet bij hun koloniale oorlogen in Oost-Afrika. Alles bij elkaar zijn er een kleine 800 van gebouwd, de eerste vloog in 1956 en de laatste verliet Italiaanse dienst in 1995. Geen slecht 'track record' lijkt me. In deze groepsbouw ga ik uiteraard een Italiaans toestel bouwen, met deze kit:

photo 391124

Al een paar jaar op de markt in de kleuren van de 'Frecce Tricolori' maar onlangs ook met stickers voor een reguliere kist uitgebracht. In de doos zit dit:

photo 391137

photo 391135

photo 391136

En daarmee hoop ik tot iets als dit te komen:

photo 391281

photo 391138


Een ervaren plakker ben ik niet, dus nuttige aanwijzingen en handige tips zijn van harte welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 10:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik vind dit een mooi vliegtuig. Toen ik hem in de schaal 1/48 bouwde viel me op hoe klein hij eigenlijk is. Het is inderdaad een 'lief' vliegtuig.
Ik ken Meng van de pantservoertuigen en die plakken erg goed weg. Dus ik verwacht dat dit model ook wel prima in elkaar zal vallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk, een straaljagertje, inderdaad lijkend op de F-84 en 86, ik ben benieuwd hoe deze in elkaar valt of juist helemaal niet. Ik ken het merk ook alleen maar van tanks dus ik ben benieuwd. Jan, veel succes en het is in ieder geval een leuk toestel.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Blij dat ik niet de enige ben die het een schatje vind om te zien. Gisteravond het plastic even besnuffeld en de eerste indrukken zijn, hoe kan het ook anders, gemengd. Het is haarscherp in de details, maar de aanhechtingspunten/vulopeningen zitten exact gecentreerd:

photo 391285

Kleine klacht, ik weet het, maar zeker bij kleinere onderdelen is het wat lastig. De pasvorm lijkt dik in orde. Omdat je van deze kit zowel de R1 als de R3 kunt bouwen die in bewapening verschillen heeft Meng voor twee inzetpanelen gekozen:

photo 391284

En dat lijkt aardig goed te zullen komen:

photo 391282

Omdat het hier in 1/1 ook om snel te wisselen delen gaat mag er een klein naadje zichtbaar blijven. In de cockpit heeft Meng heel fijne details meegegoten op de zijconsoles, maar de stoel is dan weer erg rudimentair:

photo 391283

Er lag eigenlijk een koopverbod op aftermarket-goodies en ik kan natuurlijk gaan zitten knoeien met draad en restjes PE, maar die paar euro voor een Pavla-stoeltje steek ik er misschien stiekem nog wel in...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Is dat nou een uitdrukpunt op die stoel?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 16:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik heb er zo een hekel aan als de aanhechtingspunten zo zijn...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 12:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Deze mag zeker niet ontbreken als het over de Italiaanse luchtmacht gaat!
Een mooi toestel dat geheel in de tijdsgeest van de Amerikaanse "swept wing" concepten past. Apart neusje, hé.

Meng heb ik zelf niet in mijn stash, maar de details zien er mooi uit.
Vreemd dat de foto's van je sprue's eerst blauw zijn en daarna bruin... last van temperatuur?

Succes met de bouw.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
die de Amerikanen gebaseerd hebben op onder andere de Duitse jets uit de tweede wereldoorlog. Hoewel het nog tot rond de Koreaanse oorlog geduurd heeft voor ze het echt zijn gaan toepassen.

Ziet er een deftige kit uit, alleen een beetje jammer van de rudimentaire cockpit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Deze ga ik ook een volgen. Ik heb hem nog liggen 1:48 van Italeri. Misschien toch ook maar eens de Italiaanse uitvoering bouwen. Blijft een mooi bak om te zien.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ja, dat is een uitdrukpunt in de stoel. En die kleur in de foto's ligt aan mij: wel willen fotograferen maar niet de juiste omstandigheden en kennis in huis...

Terwijl ik het koopspook op afstand probeer te houden wat andere dingetjes bekeken, zoals het landingsgestel:

photo 391939

Ik mag hopen dat er geen grote hoeveelheden lood aan te pas hoeven te komen om hem rechtop te houden, want ik vind dat pootje voor het neuswiel nogal dunnetjes. Links Mengs weergave van de poot van het 'main gear'. De echte zien er zo uit:

photo 391425

Volgens mij mis ik toch een paar stangetjes :lol: . Positieve berichten heb ik ook. Omdat de wielbakken geplaatst moeten worden voor de romp dichtgaat heb ik ze uit de sprue geknipt, een papiertje erlangs gehaald en kijk eens aan, ze klikken zo mooi op hun plek dat zelfs zonder plakspul ze vanzelf blijven hangen:

photo 391943

Dat mag precisiewerk heten, nietwaar? Over extraatjes onder de vleugel ook geen klagen:

photo 391942

Maar liefst drie verschillende raketwerpers, bommen en keus uit twee tanks!
Zo, nu eerst maar eens naar de LHS voor een schietstoel :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement