Voor deze GB heb ik volgende doos uit de stapel getrokken:
(Van deze kan je ook een Ju-88A-4 maken)
Even over de ju88A-4, de "definitieve versie":
Specificaties:
• Bemanning 4 (piloot, bombardier/front gunner, radio operator/rear gunner, navigator/ventral gunner)
• Lengte: 14.36 m
• Spanwijdte: 20.08 m
• Hoogte: 5.07 m
• Max. takeoff gewicht: 14,000 kg
• motoren: 2 × Junkers Jumo 211J V-12
• Maximum snelheid: 510 km/h
• Bereik: 2,430 km
• Bommen: 1,400 kg in 2 bomb bays of 3,000 kg onder de vleugels.
Bron: wikipedia
Junkers 88 bij de Regia Aeronautica.
Eind 1942 kreeg de Regia te kampen met een tekort aan vliegtuigen. Door hoge operationele verliezen en een forse terugval in de productie kwamen hele squadrons zonder toestellen te zitten (begin 1943: 26 bommenwerpers per maand).
De enige mogelijkheid was de aankoop van toestellen bij bondgenoot Duitsland.
Na het sturen van een commissie naar Rechlin, vroegen de Italianen om over Junkers 88, ju 87 en Bf109 te mogen beschikken.
Van de Ju88 werden 600 stuks gevraagd maar de Duitsers vonden dit overdreven gezien de Italiaanse oorlogsrealiteit niet rooskleurig was. Er werd wel overeengekomen om 2 squadrons uit te rusten met de bommenwerper (2 maal 12 stuks).
De eerste kennismaking tussen Italiaanse crews en de Schnellbomber vond plaats eind februari te Gottaglie in de hiel van Italië. Na een verkorte opleiding waren in april de eerste crews klaar.
Op 25 april werden de eerste “Italiaanse” ju88’s overgevlogen vanuit Monaco naar Viterbo waar het experimenteel centrum van de Italiaanse luchtmacht gevestigd was. Op 1 mei wordt het ”Nucleo Speciale Addestramento Ju88” gevormd te Latina, later overgebracht naar het vliegveld van Forli, Noord-Italië.
In juni 1943 verkreeg het 63 sq, 29 Grp 11 toestellen en vloog deze naar Airasca (een klein vliegveld nabij Turijn). Eind juli kregen de bemanningen nog een laatste opleiding (IFR en nachtvliegen) alvorens operationeel te worden.
De realiteit zorgde voor een andere wending: Deze opleiding was nog volop bezig als de wapenstilstand werd afgekondigd in september. De Duitsers waren er als de kippen bij om alle Junkers 88 te recupereren.
Tijdens de training met de Junkers 88 ondervonden de Italianen weerstand van de Duitse instructeurs. Oversten rapporteerden aan de Generale Staf van de Regia dat de lesgevers bewust vertragingsstrategieën toepasten. Door de oorlogssituatie waren de Duitsers argwanend tegenover hun bondgenoot en werden zelfs vijandig na de arrestatie van Mussolini in juli 1943. Berlijn vreesde (terecht) dat de Fascistische regering de wapens zou neergeleggen en naar de vijand wou overstappen.
In september 1943 beschikte de Regia over ongeveer 50 junkers 88 (37 te Forli en 11 te Airasca), allen van het type A-4. Na de overgave werden deze prompt door toesnellende Duitse troepen geconfisqueerd. Tot zover bekend heeft geen enkele een operationele missie gevlogen onder Italiaanse vlag.
Er is weinig fotografisch materiaal te vinden over de toestellen bij de Regia.
Enkele foto’s hier:
http://bbs.hitechcreations.com/smf/index.php?topic=298758.0 http://www.aereimilitari.org/forum/topic/11540-junkers-ju-88-schnellbomber/ http://www.modellismopiu.it/modules/newbb_plus/print.php?forum=101&topic_id=110958Bronnen:
Wikipedia
http://xoomer.virgilio.it/ramius/Milita ... _1943.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Junkers Ju-88 - Mantelli - Brown - Kittel - Graf
inhoud:
2 sprue's:
ziet er mooi uit, opliggende details:
cockpit:
het glas is niet geheel helder:
Ik dacht het me bij deze iets makkelijker te maken:
mask voor de cockpit en camo,
als toevoeging nog decals voor 2 Regia toestellen en resin bommenrekken.
Van de versie "2-1" is hierboven reeds fotografisch bewijs geleverd. De "63-5" heeft ook bestaan:
Eerst de "Heavy Hitter" beëindigen, misschien over een maand officieel starten met deze...
Gr
Thiery