Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo allemaal,

Hierbij stel ik mijn onderwerp voor deze groupsbuild even voor:

Wikipedia schreef:
De Tupolev Tu-22 M (Russisch: Туполев Tу-22 M) (NAVO-codenaam: Backfire) is een supersonische, strategische langeafstandsbommenwerper met verstelbare vleugels ontwikkeld door de Sovjet-Unie. Er zijn nog een flink aantal in dienst bij verschillende leden van het GOS.

Ontwikkeling
Het eerste prototype, Tu-22M0, vloog voor het eerst op 30 augustus 1969. Het toestel werd rond die tijd voor het eerst door de NAVO gezien. Een aantal jaar werd er in het Westen gedacht dat het de aanduiding Tu-26 had. Tijdens de SALT onderhandelingen in de jaren 80, stonden de Sovjets erop dat het de Tu-22M was. Op dat moment dacht het Westen dat de Sovjet-Unie met die aanduiding de suggestie wilde wekken dat het een verbeterde versie van de Tu-22 was, terwijl het een veel moderner en geavanceerder toestel was. Het lijkt er nu op dat Tu-22M inderdaad de juiste aanduiding is, gebruikt door Tupolev om de Sovjet regering ervan te overtuigen dat het een economischer verbetering was van de Tu-22. De poot van het voorste landingsgestel was in feite hetzelfde als de Tu-22, evenals de afdekking van het bommenruim.

Van de Tu-22M0 pre-productie toestellen zijn er slechts negen gebouwd, gevolgd door negen Tu-22M1 toestellen. Deze stonden bij de NAVO bekend als de Backfire A.

De eerste echte productieversie was de Tu-22M2 Backfire B, met langere vleugels en een volledig herontworpen romp, waardoor er plek kwam voor vier bemanningsleden, twee NK-22 motoren met luchtinlaten zoals de F-4 Phantom II en een nieuw ontworpen onderstel, met het landingsgestel in de vleugels in plaats van grote bakken. Dit type werd meestal bewapend met langeafstandskruisraketten en antischeepsraketten, meestal één of twee AS-4 'Kitchen'-antischeepsraketten. Enkele Tu-22M2's zijn later opgewaardeerd met krachtiger NK-23 motoren en kregen de aanduiding Tu-22M2Ye. Bij de bemanningen stond de Tu-22M2 bekend als Dvoika. Hij was populairder dan de Tu-22, dankzij zijn superieure prestaties en verbeterde cockpit, maar zijn comfort en betrouwbaarheid lieten nog veel te wensen over.

De latere Tu-22M3 (Backfire C), welke voor het eerst vloog in 1976, en in dienst kwam in 1983, had nieuwe NK-25 motoren met substantieel meer vermogen, wingvormige luchtinlaten zoals de MiG-25, vleugels die verder naar achter konden draaien, een nieuw vormgegeven neus met een nieuwe Leninets PN-AD radar en NK-45 nav/aanvalssysteem, wat het laagvliegen verbeterde. Het had een herziene staartkoepel met een enkel kanon en de mogelijkheid voor een interne roterende lanceerder voor de AS-16 'Kickback' raket, vergelijkbaar met de Amerikaanse AGM-69 SRAM. Het nieuwe toestel had veel betere prestaties dan de M2. Hij kreeg van de bemanningen de bijnaam Troika (Trio), al lijkt het ook Backfire genoemd te worden in Russische dienst.

Diensttijd
Tijdens de Koude Oorlog werd de Tu-22M gebruikt door de VVS (Sovjet Luchtmacht) als een strategische bommenwerper en door de AVMF (Sovjet marine luchtvaartdienst) als antischeepstoestel. De Verenigde Staten waren ernstig bezorgd over de dreiging van deze nieuwe bommenwerper. Tot 1982 waren er minder dan 200 van geproduceerd en het was onmogelijk om een retourtje VS te doen, maar de US Navy en US Air Force vonden het zo een dreiging dat het budget voor de Noord-Amerikaanse Luchtverdediging omhoog ging.

De Tu-22M zag zijn eerste gevechten in Afghanistan, van 1987 tot 1989. Het gebruik was vergelijkbaar met hoe de USAF de B-52 Stratofortress gebruikte in Vietnam: het droppen van grote hoeveelheden conventionele bommen. Ondanks de grote kracht van deze aanvallen, was het strategische nut marginaal.

Ten tijde van de val van de Sovjet-Unie bleven er nog ongeveer 370 in dienst bij de GOS. Hun complexiteit leidde tot onderhoudsproblemen, wat in het licht van de post-Sovjet Russische economie leidde tot een eind van de productie in 1993, hoewel er wel geruchten zijn dat het weer opgestart wordt. Huidige sterkte is ongeveer 70 toestellen.

De Russische Federatie gebruikte de Backfire in de strijd tegen Tsjetsjeense troepen in 1995, door bombardementen uit te voeren nabij Grozny.

De Sovjet-Unie heeft de Tu-22M niet geëxporteerd, maar het uiteenvallen van de USSR leidde er wel toe dat enkele toestellen in bezit kwamen van voormalige Sovjet-landen. Wit-Rusland had er 52 en Oekraïne 29.

Technische gegevens
Afmetingen
Lengte 41,46 m
Hoogte 11,05 m
Spanwijdte 34,28 m
Idem, ingeklapt 23,30 m
Vleugeloppervlak 175,8 - 183,6 m²

Gewicht
Leeggewicht 78.000 kg
Max. gewicht 126.000 kg
Krachtbron
Motor(en) 2× Klimov NK-25 turbofans
Stuwkracht 245 kN

Prestaties
Topsnelheid 2.300
Vliegbereik 7.000 km
Actieradius 2.410 km
Dienstplafond 13.300 m

Bewapening
Boordgeschut 1× GSh-23 kanon in afstand bestuurde staartpod
Bommen 21.000 kg
Raketten 1× Raduga Kh-22 of 1× launcher voor 6 Raduga Kh-15 raketten plus 2 Kh-15 of Kh-27 onder de vleugel


Een paar foto's, blijft toch een indrukwekkend toestel als je het mij vraagt:
Afbeelding
Bron: http://www.airliners.net

Afbeelding
Bron: http://www.airliners.net

Afbeelding
Bron: http://www.enemyforces.net

En de doos van Trumpeter:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Oenckie op do 03 nov, 2016 0:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een beest, gaaf ding, succes met deze grote Trumpeter.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo allemaal,

Ben even op zoek gegaan naar wat leuke aftermarket onderdelen.
Inmiddels zijn Equipage wielen en een decalsetje onderweg.
Helaas kan ik de NeoMega cockpit van de Tu-22M nergens vinden, dus dat wordt de cockpit uit de kit.

Die onderdelen heb ik dan ook maar alvast in kleur gekwast.
Omdat de wielbakken dezelfde kleur moeten volgens de bouwbeschrijving heb ik die ook gelijk gedaan.
photo 374709

photo 374708

Tevens alvast bezig geweest met de bommen voor in het bommenruim.
Daar moeten nog vinnen aan, en dan kunnen ze in de juiste kleur.
photo 374707

Tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant en prachtig vliegtuig. Ik dacht dat je deze rechtstreeks daar kon bestellen, voor mijn Su-34 volstond een berichtje om het missende deel te ontvangen plus een paar extra's...

http://www.neomega-resin.com/neomega-cockpits-14-c.asp

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
is er eigenlijk iemand die weet waarom de neuspunt van deze een stukje naar boven kijkt? Lijkt wel een wipneus zo...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Silenoz schreef:
Imposant en prachtig vliegtuig. Ik dacht dat je deze rechtstreeks daar kon bestellen, voor mijn Su-34 volstond een berichtje om het missende deel te ontvangen plus een paar extra's...

http://www.neomega-resin.com/neomega-cockpits-14-c.asp


Hoi Silenoz,

Dank voor de tip.
Ik heb echter besloten eerst even te kijken wat ik van de cockpit uit de doos kan maken.
Denk dat ik de cockpit dicht doe (mooiere lijnen...), en dan zie je er waarschijnlijk niet zo heel veel van.
In de toekomst hoop ik ook nog de M2 te maken, daarvan zet ik dan misschien de cockpit open.

Groeten,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2016 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo allemaal,

Rustig bezig met deze grote jongen.
Beetje met het bommenruim bezig geweest.
Volgens Trumpeter moest dat donkergrijs, maar dat klopt niet volgens mij. Op foto's lijkt het me juist lichtgrijs.

Dit heb ik er van gemaakt (tot nu toe):
photo 375643

Ook een dryfit van de cockpit gedaan.
Alles dus nog los.
photo 375644

Op naar de volgende update.

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2016 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
En weer een stukje verder.
Trumpeter biedt de optie om wat zaken op de vleugels open te zetten (zie beschrijving).
Dat heb ik niet gedaan, omdat ik het toestel met 'gladde' vleugels mooier vind.
(Misschien zet ik ze op mijn Tu22M2 wel open, maar dat zie ik dan wel....

photo 376660

Tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 9:52 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
http://www.aviationmegastore.com/tupole ... art=114658

Bedoel je deze cockpit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
looney schreef:
http://www.aviationmegastore.com/tupolev-tu22m23-backfire-trumpeter-c81-neomega-c81-aircraft-scale-modelling-detailsets/product/?action=prodinfo&art=114658

Bedoel je deze cockpit?


Hoi Looney,

Die bedoel ik inderdaad.
Maar heb besloten om deze Tu-22M3 dicht te maken, dus denk niet dat er veel van de cockpit te zien zal zijn.
Daarom houd ik het nu bij de cockpit zoals die in de doos zit :)

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement