Een vol operationele Halifax B Mk I, getankt en bewapend, had een gewicht van 24.947 kg, het bewapende prototype woog 22.226 kg. De brandtof was verdeeld over acht tanks in de vleugels tussen de motorgondels met een totale inhoud van 6.328 l. Daarnaast konden er twee tanks van elk 365 liter worden ondergebracht in de rustplaats voor 2 bemanningsleden boven het bommenruim. Ook kon er nog eens een tank van 725 l en tot drie tanks met elk 1.045 l inhoud in het bommenruim vastgemaakt worden wat de totale brandstofvoorraad op 10.200 l bracht. Het hoogteplafond met maximum gewicht bedroeg 5.486 m en het normaal bereik met zes bemanningsleden bedroeg 2.735 km. De maximale bommenlast was 5.896 kg en bestond uit verschillende bommen - verschil in gewicht en grootte - in het bommenruim en tot 226 kg in elk van de zes vleugelcellen, drie aan elke zijde.
Hoewel alle Britse bommenwerpers strikte ontwerpen hadden waaraan ze moesten voldoen waren deze voor de eerste Halifaxes de zuiverste. Bij de Halifaxes van de beginproductie waren er in het midden wapenstanden voorzien die afgesloten werden met op en neer gaande schuifdeuren. De zijdelingse wapenstand aan bakboord stond het verst naar voor, direct boven het instijgluik voor de bemanning dat naar binnen en opwaarts opende. In elk zijvenster konden er tot twee Vickers GO (gas-operated) machinegeweren worden opgesteld, iets wat geen algemeen gebruik was bij de Halifax sqdns. Voor elk wapen in de neustoren waren er 1.000 patronen voorzien en 6.800 patronen voor de wapens in de staart met nog eens 4.600 patronen in reserve.
De eerste productie Halifax B Mk I (L9485) vloog op 11 oktober 1940 en werd twee dagen later overgeplaatst naar Boscombe Down in Wiltshire voor gevechtstesten waar een kern van No.35 Sqdn was getraind geworden op het eerste prototype dat tijdelijk was uitgerust geworden met een dubbele besturing. Het tweede prototype werd eveneens zo gebruikt en toen de eenheid zich verplaatste, eerst naar Leeming en dan naar Linton-on-Ouse in Yorkshire, werden L7244 en L7245 behouden totdat er productietoestellen geleverd werden. De opwerkingsperiode van No.35 Sqdn duurde tot in de lente van 1941, toen er dan zes ervaren bemanningen beschikbaar waren. In de nacht van 10 maart vond de eerste operatie van de Halifax plaats toen zes toestellen van No.35 Sqdn Le Havre aanvielen. Alle zes toestellen keerden veilig naar Engeland terug maar één toestel werd bij vergissing boven Surrey door een RAF-jager neergehaald.
De nieuwe methode van werken die Handley Page voor de oorlog had ingevoerd legde geen windeieren. De oorspronkelijke bestelling voor 100 toestellen was vergroot geworden naar 500 onder de uitbreidingsplannen van 1938 van de RAF en de toewijzing door het Air Ministry van bijkomende productiecentra om daaraan tegemoet te komen. Overeenkomstig daaraan werd English Electric te Preston ,Lancashire, de eerste van een netwerk van onderaannemers die bekend werd als de Halifax Group. Later zou ook Fairey Aviation, Rootes Securities en de London Aircraft Production Group - die op zijn beurt uit de Londen Passenger Transport Board bestond en vijf firma's die voorheen bussen bouwden. Op het hoogtepunt van de productie beheerste de London Group 41 fabrieken. De Britse automobielindustrie, zoals deze van de US was een primaire bron met grote fabrieken met ervaren werknemers die beschikbaar werden voor het uitvoeren van nog nooit geziene grote bestellingen voor vliegtuigen van alle types.
Een foto van de echte kist die ik ga maken :
Handley Page Mk I Series 1 L9530 MP-L van No 76 Sqdn RAF bij een onderhoudsbeurt op Middleton St. George, County Durham.
L9530 werd neergeschoten tijdens een aanval op Magdeburg op 15 augustus 1941.
4 sprue,s lichtgrijs plastic met op sommige plaatsen vrij veel flash , en voornamelijk ingegraveerde panellines die tamelijk diep zijn.
Ik weet nog niet of ik die ga verhelpen , de rompdelen hebben dan weer opliggende panellines die eigenlijk ook niet juist zijn .
Clearparts , erg dik en niet echt doorzichtig
Decals voor de drie versies
Begonnen met de neusdelen aan de romp te verlijmen om later tijdens de bouw problemen te voorkomen
Deze kit is niet zo uitgebreid als de nieuwe van revell maar ik denk dat er wel iets van te maken is , het is het proberen waard
en misschien blijft er wel tijd genoeg over om ee 2de in deze GB te maken .
Henny