Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 21:25 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
FACK

We schakelen even over naar een nieuwe serie dieptepunten in deze lang voortslepende maandelijkse kwestie.

FACK (Frequently Asked Common Kwestions)
Eerste hulp bij regelmatig terugkerende (simpele) modelbouwproblemen.

* De inhoud van de bouwdoos lijkt in niks op de afbeelding die op de voorkant van de bouwdoos prijkt (zogenaamde box-art)
- Als het goed is, en doorgaans in negen van de tien gevallen bestaat de inhoud uit een plastic zak met daarin zogenaamde sprue’s volgepropt met voorgevormd plastic. Vanwege de essentie van de hobby is het de bedoeling dat je hiermee aan de slag gaat. Dit om een eindresultaat te verkrijgen die in de buurt komt van de op de bouwdoos afgebeelde afbeelding.
Om het nog iets duidelijker te maken, het is dus juist die plastic zak……..die je niet nodig hebt. Als je hier bij de vierde bouwdoos achter bent gekomen, werp je die plastic zak dus weg nadat je die zogenaamde sprue’s eruit hebt gehaald

*Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar om het bouwpakket op een tekening te laten lijken zoals afgebeeld op de bouwdoos? Met andere woorden, waarom plaatst men doorgaans dan geen foto van het echte voorbeeld op de bouwdoos?
- Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden echter wel, vandaar dat deze vraag vooralsnog niet te beantwoorden is.

*Welke lijm kan ik het beste gebruiken bij het modelbouwen?
- Revell contacta met kwastje of met buisje, MEK lijm, seconden lijm, twee componentenlijm, houtlijm, spray lijm, clearlijm, spuug, seconden gel lijm, pvc lijm en als bindmiddel kun je ook maïzena gebruiken daarbij kun je geurige haargel aanbrengen voor tijdelijke verbindingen, en als het niet zo mooi hoeft te zijn voorgekauwde kauwgummie, en als het helemaal niets uit maakt kan je net zo goed met behangplaksel aan de slag. Kijk dan wel uit voor klonters


*Het naaldje van de Revell lijm is verstopt, hoe kan ik dit oplossen?
- Ga naar de modelbouwwinkel en koop een nieuw potje modelbouwlijm.

*Hoeveel seconden heb ik nodig voordat secondelijm echt lijmt?
- Zucht.

*Ik ben nieuw in de modelbouwhobby, en zou graag met een instapmodelletje beginnen. Waar moet ik op letten?
- Het belangrijkste is dat je een ongebouwd model koopt. Ook is het niet verkeerd om even met je partner te overleggen hoeveel euri’s je nu eigenlijk precies wilt of kan uitgeven aan deze hobby. En langs de weg, koop een instapmodelletje waarvan de doos net een fractie groter is dan je schoenmaat, dat kan bij frustratie wel eens handig zijn.

*Is modelbouw werkelijk een van de leukere hobby’s die er bestaan?
- Nee, wel de leukste frustrerende hobby.

* Na drie dagen gewacht te hebben is de verf op mijn model nog steeds niet droog?
- Haal nu eerst het dekseltje van het verfpotje af en probeer het opnieuw.

*De deksel is nu drie dagen van het verfpotje af, kan ik nu beginnen met verven?
- Als je niet vergeet de verf te schudden voor gebruik (cliché) kun je inderdaad beginnen met verven.

*Mijn kleren zitten onder de modelbouwverf. Kunnen deze gewoon mee met de bonte was op 40 graden?
- Ja, maar om schade aan de overige was te voorkomen kun je de verf het beste eerst laten uitharden.

*Ondanks dat ik nog niks geverfd heb is mijn verfpotje toch al leeg. Kan ik dit verhalen op de winkelier?
- Als je het zegel van de deksel niet verbroken hebt wel, anders kun je voor die paar pleuri beter een nieuw potje verf kopen.

*Waar zit die verzegeling van de deksel van het verfpotje dan?
-Koop nu maar gewoon een nieuw potje verf.

*Mijn nieuwe airbrush is startklaar. Wanneer ik hem echter wil inschakelen gebeurt er helemaal niks. Wat doe ik fout?
- Denk maar eens aan die oude reclame van IBM.

*Wat heeft die oude reclame van IBM met modelbouwen te maken?
-Niks.

*Maar wat doe ik dan fout bij mijn airbrush?
-Steek de stekker maar eens in het stopcontact en probeer het dan nog maar eens opnieuw.

*Hij doet het, dankje.
- Geen dank, maar blijf wel bij de les in het vervolg, dus de volgende FACK graag.

* Er is een klein onderdeeltje onder mijn hobbytafel gevallen en nu vind ik deze niet meer terug.
- Ondanks dat het onderdeeltje daar ongetwijfeld toch ligt, bevind je je nu in een positie die in het kort als hopeloos te omschrijven is. Inderdaad, het onderdeel ligt inderdaad aan je voeten. Slechts in 1 op de 1000 gevallen zul je in staat zijn om het weer terug te vinden. Neem dus contact op met de fabrikant van de bouwdoos om het onderdeeltje na te bestellen. In het andere geval, succes met zoeken.

*Hoeveel pecunia ben ik gemiddeld per maand kwijt aan de modelbouwhobby?
- Hoofdzakelijk tijd en geduld. Financieel gezien is het een kwestie van de hypotheek te verhogen om enigszins een beetje mee te kunnen, ga je te serieus in op de hobby, en investeer je te veel tijd, dan kan het ook nog je vrouw cq partner kosten, maar bij een goede afkoop regeling kan dat ook juist weer geld en of vrije tijd opleveren, en je nieuwe flatje waar je alleen komt te wonen heeft natuurlijk wel drie slaapkamers, tel uit je winst.

*Wanneer verschijnt de nieuwste cd van The Arcade Fire?
- Blijkbaar is dat een andere FACK, ik heb in ieder geval van dit merk in modelbouwland nog niets vernomen.

*Is modelbouwen een typische mannenhobby, of zijn er ook vrouwen die zich met deze hobby bezig houden?
-Modelbouwen is een typische mannenhobby, er zijn wel vrouwen die deze hobby beoefenen, maar dit is een zeldzaamheid. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de technische spulletjes en het technische inzicht die/dat wij voor deze hobby nodig hebben en die wij mannen niet bezitten, en vrouwen juist wel.

*Wat zijn de basis gereedschappen en hulpmiddelen die ik nodig heb om te kunnen modelbouwen?
- Een nagelknipschaartje om de onderdelen los te knippen. Een nagelvijltje om het bevestigingspuntje van de onderdelen weg te vijlen. Nagellak remover om de net aangebrachte plamuur glad af te strijken, bij voorkeur met een wattenstaafje in de kleur roze.
Een make-up setje om daar de poederkwast uit te halen, die je weer kunt gebruiken voor het aanbrengen van zogenaamde pigmenten, c.q. verweren. Een fijn marterharen kwastje om te verven, eventueel aangevuld met wat verfpotjes. Een fijn eyelinerpincetje om de kleinste onderdelen goed vast te kunnen houden, Haarlak waarmee je een hele boel organische modelbouwfrutseltjes kunt sealen. Mister Muscle, waarna je weer bijna helemaal van voren af aan kunt beginnen, en het belangrijkste, goede zin, vrije tijd en het vermogen om je geduld niet te snel te verliezen. Heb je met dit laatste wel problemen dan kan een moker ook nog uitkomst bieden. Zorg dan wel voor schoenen met stalen neuzen en eventueel een beschermende bril en of veiligheidshelm.

*Ik heb eigenlijk maar weinig vrije tijd, maar wil toch wel een beetje ontspannen aan modelbouw doen, wat is in dat geval aan te raden?
- Een flinke vitrinekast, en gewoon die-cast kopen. Dat scheelt echt een hele boel kopzorgen en tijd, en je kunt gewoon caddy blijven op de golfclub.

*Is een FACK eigenlijk wel nodig?
Nee, dus fack off.


Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2011 11:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
:lol: Geweldig!! :lol:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2011 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Ik heb gelachen, leuk!!!

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2011 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
bert schreef:
*Is een FACK eigenlijk wel nodig?
Nee, dus fack off.


Geweldig die eindzin :lol: :lol:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2011 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 jul, 2011 9:54 am
Berichten: 21
Woonplaats: Kessel (BE)
helleup, waar gaat dit naartoe :lol:
heb me een breuk gelachen!!

_________________
1:24 JDM tuner


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 10:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Een prachtige FACK.
Erg moeten lachen :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 12:03 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Haha, een van de betere columns bert :D

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 20:38 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Leuk dat jullie laten weten dat het wel te doen was, ik had zelf deze maand een beetje twijfels over de column. Minder twijfelen, meer doen! Dank jullie medebrouwers :brouw: .

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2011 9:08 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Heerlijk... :)

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column oktober 2011
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 22:20 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Deathtrap schreef:
Heerlijk... :)


Komende maand hoogstwaarschijnlijk wat nieuws op het bordje :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement