Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alle voer-vaar-en vliegtuigen die tijdens de 1e Golfoorlog van 1991 dienst deden bij de alliantie, of Irak zijn welkom !



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2016 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bij deze zal ik dan de spits maar afbijten van deze groepsbouw. En wel met de Mirage 2000C van de Franse luchtmacht.

Afbeelding

De kit is een zogenaamde Limited Edition van Eduard. Vaak zijn dit kits van andere producenten in een Eduard doos met de gebruikelijke extra's zoals PE en resin onderdelen en een masker. Zo ook bij deze kit en in dit geval gaat het om het plastic van Heller. De doos ziet er interessant uit.

photo 370673

En in de doos zit dan het volgende.

photo 370672

photo 370674

Zoals te zien is zitten er twee boekjes bij. Één voor de bouwinstructies en een andere voor de kleurenschema's. Beide zijn in kleur wat wel prettig werkt. Uit deze kit kan dan ook één Mirage gemaakt worden die aan de golfoorlog heeft geparticipeerd. Het gaat om de 5-OP welke tijdens de golfoorlog gestationeerd was op al-Ahsa in Saudi-Arabië. Volgens de instructies moet dit 'm gaan worden.

photo 370677

Overigens was dit volgens de overleveringen de enige Mirage die een woestijncamouflage kreeg. De rest bleef in de gebruikelijke blauwe kleurstelling. Om die reden vind ik dit wel een interessant onderwerp om te bouwen.

De 5-OP is nummer 74 van de productielijn en is onderdeel van het Escadron de Chasse 2/5 "Île de France". Dit eskader is al lange tijd gestationeerd op de luchtmachtbasis van Orange-Caritat. Helaas kan ik geen verdere informatie vinden van wat dit vliegtuig precies heeft uitgevoerd ten tijde van de eerste golfoorlog welke de Fransen "Operation Daguet" noemden.

Voordat ik daadwerkelijk actief ga beginnen aan deze kit wil ik eerst mijn deelname in groepsbouw van de vliegende gedrochten af hebben. Dus tot die tijd zal hier niet heel veel aan gebeuren, hoewel ik vast in de "dode" momenten tijdens de afronding van de Beluga hier en daar wat los zal maken vna de sprues :oops:

Ik kan jullie wel al verklappen dat het tot niemands verrassing zal beginnen bij de cockpit :P

photo 370678

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2016 21:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Goede intro van een belangrijke deelnemer !
Succes met deze delta, Ingmar !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2016 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Ingmar,

mooi toestel dat je gaat bouwen.
De mirage-2000c is ingezet vanaf 12 december 1990 met Combat air Patrol missies. en vanaf 6 februari 1991 voegden ze zich toe tot de rest van coalitie met gevechten

wens je succes met de bouw

groeten chris

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 1:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi onderwerp inderdaad, succes!



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Moesten deze niet aan de grond blijven wegens teveel gevaar omdat het gevaar om "herkend" te worden als Irakese Mirage te groot was? Toch in de begindagen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
@ silenoz:
klopt de eerste dagen stonden ze aan de grond om de verwarring met iraakse mirages te voorkomen, maar ze hebben toch ong. 500 sorties gevloegen toen.

groeten chris

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 20:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk onderwerp, ziet eruit als een stokoude Heller rebox.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
viper_technician schreef:
@ silenoz:
klopt de eerste dagen stonden ze aan de grond om de verwarring met iraakse mirages te voorkomen, maar ze hebben toch ong. 500 sorties gevloegen toen.

groeten chris


A-ha, vandaar dus wellicht dat de overige vliegtuigen gewoon blauw bleven? Is er ergens iets te vinden of ze ook nog iets uit de lucht hebben geschoten of op de grond hebben uitgeschakeld?

dave the doctor schreef:
Leuk onderwerp, ziet eruit als een stokoude Heller rebox.

Dave


Het is inderdaad de Heller kit. Stokoud? Geen idee, de kit heeft wel gegraveerde paneellijnen. Volgens de verschillende reviews is het geen slechte kit, maar kijkend naar de sprues ben ik niet onder de indruk. Maar ja, nu heb ik de laatste nog wel eens een echte Eduard kit in mijn handen gehad dus dat legt de lat dan ook wel hoog.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2016 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Tja, dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en dan ga je toch maar wat onderdeeltjes los zitten halen en in elkaar zitten passen.

photo 370985

Het is alweer duidelijk dat deze kit met de Franse slag gemaakt is. Er is niet echt een lekkere stevige rand om het cockpitkuipje in te plaatsen, het bevestigingspuntje onder de stuurknuppel is kleiner dan het gaatje in de bodem en de twee delen van het staartvlak passen ook weer niet echt lekker door een opstaande rand die eerst weggeschuurd moet worden:

photo 370984

Niets onoverkomelijks, maar toch vreemd en onnodig in mijn optiek. Wat denken jullie van de wielen?

photo 370986

Er zijn substituren van Pavla. Zouden die de moeite waard zijn?

EDIT: Weet iemand hoe ik die foto's recht krijg? Ik heb al een aantal keer geprobeerd het recht te zijn in mijn album, dat lijkt te lukken maar wanneer ik de foto aanpas in dit bericht dan staat ie weer op zijn kant :evil:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2016 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
hoeveel wil je uitgeven als je gaat voor aftermarket voor de wielen dan kan je nog kijken voor een resin uitlaat, cockpit, ... gaat ook een beter resultaat geven dan het bestaande plastiek met PE erbij want er kan nog heel veel toegevoegd worden... met een beetje plamuren en schuren kom je al een heel eind... trouwens, let op van de vleugelaansluiting... die is pas echt :roll: nu ja, had ik het geweten had ik eerst aandelen gekocht bij de puttybedrijven... maar met beleid is er wel een mooie kit van te maken...

Wel leuk dat je bij deze de PE krijgt voor de motoren, en in hun 2000-D/N kit niet ... jammer genoeg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement