Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Voor mijn eerste groepsbouw-model ga ik de Me 323 "Gigant" bouwen, een vliegtuig dat zijn naam eer aandoet (want hij is erg groot, zelfs op 1/72: 70 cm spanwijdte), en dat ook goed bij het onderwerp van deze groepsbouw past (want lelijk is hij zeker).

Wikipedia (NL) vertelt ons het volgende:

De Messerschmitt Me 323 was een militair transportvliegtuig bedoeld voor het transport van goederen en was in gebruik bij de Duitse Luftwaffe. Het was het grootste transportvliegtuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog actief was en was ontworpen door Josef Fröhlich.

De Me 323 was een gemotoriseerde versie van het Messerschmitt Me 321 zweefvliegtuig. De eerste vlucht vond plaats op 20 januari 1942 met een viermotorige uitvoering. Vanaf september 1942 werden zesmotorige varianten geproduceerd in Leipheim en bij het concentratiekamp Flossenbürg in de buurt van Obertraubling. Het vliegtuig is onder andere ingezet boven de Middellandse Zee om wapentuig naar het front in Afrika te transporteren. Doordat de geallieerden na verloop van tijd de overhand kregen in het luchtruim boven de Middellandse Zee, kwamen de Me 323 regelmatig in luchtgevechten terecht. Alleen al op 22 april 1943 werden er 14 Me 323 neergeschoten. In september 1943 gingen er nog eens 65 Me 323 voor de Luftwaffe verloren. Daarop werd besloten om vanaf oktober 1943 het vliegtuig vooral in te zetten voor het verplaatsen van materieel naar het oostfront. In het jaar 1944 werd besloten om de Duitse vliegtuigbouw toe te spitsen op jachtvliegtuigen, een noodzet om de luchtoverwicht van de geallieerden tegen te gaan. De bouw van de Me 323 werd hierdoor gestopt.


Das toch wat beperkt kwa uitleg. Wel is er een interessante foto van een gecrasht toestel, vleugel op een geraamte: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Me323D_wreck2_TunisMay1943.jpg
De Engelse Wikipedia heeft meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_323

Goed, ik heb deze kit gekocht omdat hij voor een tientje bij de garageverkoop van de LHS lag en bij het onderwerp paste, niet omdat het een toestel is dat mij extreem fascineert... :lol:

Doos:
photo 353602

Instructievel en decals:
photo 353603
Het instructievel heeft 1 kenmerk dat uiterst irritant is: van de kleuren wordt geen kleurnummer gegeven. Sowieso is de kleurinformatie zeer summier, en heb ik wat twijfels of soms de juiste kleur eigenlijk wel wordt aangegeven.

De kit was gestart, wel compleet op 1 klein onderdeeltje na (dat zo na te maken is). Onderdelen maar even op mijn vloer gelegd, want ze zijn nogal groot.
Romp en vleugel delen:
photo 353604

Raampjes, roeren, en diverse stukjes interieur en bommen:
photo 353605

Meer, nog meer, en nog meer:
photo 353606
photo 353607
photo 353608
En ja, sommige van de props hun asjes zijn afgebroken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zeer interessante verschijning. Wellicht nog een Zwilling er naast?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Een begin gemaakt aan de kit.

Direct al wat dingen gezien die me niet zo bevallen:
1) Stijltjes aan de binnenkant van de romp houden op bij de ramen; ik neem aan dat ze doorliepen achter de ramen op het echte toestel. Zo ja, dan ga ik dit denk ik verhelpen.
2) Pinmarks op rotplekken aan binnenzijde romp :( (gelukkig niet bij de neusdeuren, die zijn pinmark vrij).
3) Diverse onderdelen uit 1 stuk gegoten terwijl meerdere delen beter was geweest. Resultaat: flinke deuken in de onderdelen. :x
4) Passing vleugel + dak op romp is een beetje twijfelachtig, de rechterzijde lijkt onder spanning te staan maar de linkerzijde niet. Naar wat ik heb gelezen is dit een zwak punt van de kit en kan de vleugel van de romp afbreken als ze niet goed wordt vastgezet.
5) Naad tussen romphelften zal achterin de romp zichtbaar zijn indien de neusdeuren open worden gezet - natuurlijk onmogelijke plek om te vullen/schuren, dus daar zal een andere oplossing voor moeten worden gevonden (afdekplaat, of lading, die de boel aan het oog onttrekt?).
6) "Houten" vloerdelen voor de rest van de romp hebben deuken op bovenzijde ter hoogte van de latten onderop. Ik heb een hele mooie echt houten vloer gezien op een gebouwd model elders, misschien ook proberen te doen.
7) Model is een notoire staartzitter, met zeer weinig ruimte voor lood. Er zit zelfs een doorzichtig staartsteuntje bij!
8) Handleiding op sommige punten onduidelijk + geen paspinnetjes voor een hoop onderdelen = waarschijnlijk een hoop gevloek als ik de boel niet voorzichtig plan.
9) Staartdelen hebben noch pasnokken noch scharnieren voor de roeren.

Net geen tien punten met grote problemen! Bravo Italeri! :lol:

Goed, een beginnetje gemaakt met de assemblage. Roeren voor de vleugel, deel 1:
photo 353610
Deze bestaan elk uit een boven- en onderhelft, en hebben enkel wat schuurwerk nodig om goed te zijn.

Dan zijn er deze mormels:
photo 353613
Eendelige roeren van meerdere milimeters dik. Serieus vulwerk benodigd.

Staartvlakken ook in elkaar gemikt:
photo 353611
Geen paspinnen dus op het verticale staartvlak goed op het horizontale staartvlak te bevestigen. :evil: Dat laatste heeft trouwens al de spanwijdte van een WO2 jachtvliegtuig :shock: ...dit is een monster.

Vleugel...
photo 353612
...tippen. :P

Snelle dryfit met een liniaal (30cm) erbij:
photo 353609

Daarna de binnenzijde van de vleugel geschilderd.
photo 353614
De kleur die voor de binnenzijde van de romp wordt aangegeven in de instructies is "grey green" in drie talen en "RLM grey" in de vierde. Tamiya RLM grey erbij gepakt, lijkt niet op "grey green". Daarna maar Tamiya Field Grey gebruikt. Klopt ook niet als ik foto's van de romp van andere modellen van dit toestel bekijk, dus als ik echt met de romp zelf aan de slag ga, dan zal ik daar nog eens kritisch naar moeten kijken. Dit is de vleugel, daar kan je straks toch bijna niet in kijken.

Ook bakjes aan de binnezijde van de vleugel gemaakt waar ik strak met twee-componentenlijm flink wat lood kan plaatsen - dit deel van de vleugel zit voor het midden van het landingsgestel, dus dat zou tegen het staartzitten moeten helpen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Zeer interessante verschijning. Wellicht nog een Zwilling er naast?

René


Enkel als ik daar tijd voor heb...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoeft ook niet tijdens deze groepsbouw, maar voor later. Staat wel leuk, 2 van die grote Dútsers naast elkaar.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 18:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Rene, dit is de gemotoriseerde versie, en deze kon op eigen kracht vliegen.
De zweverversie werd getrokken door een Zwilling of 3 Me-110's

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is ook meer om 2 grote bakken bij elkaar te hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 13:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Inderdaad René, de Me 321 was de zwever. Het trekken met een troika van 3 Me 110's leverde zoveel risico's, ongelukken en problemen op dat de He 111 Zwilling werd ontwikkeld. Het idee was om deze bij de invasie van Engeland te gebruiken. Dat ging niet door gelukkig, maar hij is aan het Oostfront en t.b.v. het Afrikakorps gebruikt met wisselend succes. De combinatie was traag en vrijwel weerloos.

Om aan het gezeur met de Me 321 te ontsnappen werd de 323 ontwikkeld, die minder draaglast had dan de 321 maar safer in gebruik was. In een interview zegt Hanna Reitsch, testvlieger van de Luftwaffe, dat het monster moeilijk te besturen was. Er was veel spierkracht nodig om het ding te laten doen wat de piloot wilde. Uiteindelijk ging men vanaf mei 1943 steeds vaker de He 111 als transportvliegtuig vervangen. De productieprioriteit ging vanaf toen naar de jagers en bommenwerpers werden steeds minder gebouwd, omdat Duitsland steeds meer in het defensief gedrongen werd. In de loop van 1944 kwam daar het brandstofgebrek als argument bij.

In november ga ik met pensioen. Van deze kit wil ik dan een Stalingrad-diorama maken en ben spullen aan het verzamelen, dus ik volg de verrichtingen hier.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 11 jan, 2016 4:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
... In een interview zegt Anna Reitsch, testvlieger van de Luftwaffe, dat het monster moeilijk te besturen was.


Die ken ik, alleen wellicht Hanna Reitsch. Die demonstreerde de Focke Wulf FW-61 in een stadion. Toestel hangt in het Hubschraubermuseum te Bückeburg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 2:18 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Goh, deze doet zijn naam eer aan: Gigant!
(Mooie vloer, trouwens.)

Succes met de bouw!

Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement