Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goedenavond medebrouwers! Tijd om mezelf maar eens van het onderste stekkie in dit forum af te helpen met een update.

De laatste weken stond het brouwen een beetje onder druk door o.a. werk en een weekje skiën, maar gelukkig heb ik toch tussendoor wat kleine dingetje kunnen doen. Mijn doel is om z.s.m. alle hoofdonderdelen in elkaar gezet te hebben zodet het als één geheel in de primer kan. Om dat te bereiken heb ik de horizontale stabilo's in elkaar gezet en de naden van de verschillende onderdelen met secondelijm weggewerkt. Door de verticale vlakken aan de uiteinden is dit eens een wat meer bewerkelijke klus, dan bij een standaard verkeersvliegtuig. Het lastige hierin zit 'm in de hoek tussen de onderdelen. Als ze zometeen aan de romp zitten, dan moet het natuurlijk wel mooi symetrisch zitten bij een vooraanzicht.

photo 362825

photo 362824

De navigatielichten op de vleugels van deze kit zijn gewoon meegegoten in de vleugel en moeten groen of rood geschilderd worden. In het echt zien ze er wat complexer uit en daarom heb ik ze zelf gemaakt uit transparant plastic. Daarbij heb ik eerst het witte plastic waar de licht unit hoort eruit gevijld, vervolgens in een stukje transparant plastic een gaatje geboort en dat rood en groen geschilderd. Daarna was het een kwestie van het transparante stukje in de juiste vorm te vijlen zodat het in de opening past dit ik ervoor gemaakt had in de vleugel. Nadat de opening zwart geschilderd was, is de licht unit met wat secondelijm vast gezet.

photo 362828

Met een vijl en schuurpapier heb ik de twee delen in elkaar over laten lopen en het geheel weer transparant gemaakt. Met een laagje P+ erover krijg je dan dit:

photo 362827

Het afplakken hiervan zal nog wel een leuk klusje worden...

Toen dat allemaal gedaan was konden de vleugels aan de romg gezet worden. De aansluiting is niet helemaal lekker en dus kwam er wat vijlwerk aan te pas om de lipjes van de vleugels in te korten. Nu nog een beetje plamuur en dan komt het helemaal goed.

photo 362829

Daarnaast heb ik op de romp nog een andere leuke uitdaging. Namelijk van dit...

photo 362826

...moet ik dit maken:

Afbeelding

Dat wordt nog een mooi beeldhouwklusje.

Ook aan de motoren is nog wat verder gewerkt. Op een aantal foto's op internet is te zien dat er geen spinner op de "dop" zit.

Afbeelding

Wel lijk het zwart nogal verschoten dus dat wil ik proberen na te bootsen. Hiervoor heb ik met de zoutmolen wat zout vermalen en met wat terpentine vastgeplakt.

photo 364716

Ik heb er net een laagje zwart overheen gespoten en straks met wat water wil ik het zout weer oplossen, zodat ik hopelijk een beetje die versleten look krijg.

Tot zover deze update.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2016 16:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
De onderzijde van de staart hoef je niet per definitie aan te pakken hoor......het lijkt er namelijk op dat op de foto die jij geplaatst hebt de apu draait en de inlaatdeur dus open staat. Normaal is deze gesloten.
Ook de spinner hoef je niet veel aan te doen ( die bol noemt men de spinner :wink: ) omdat deze wel eens vervangen wordt en op sommigen zitten geen verfstrepen ( om vogels af te schrikken ) en anderen wel. Het kán natuurlijk wel maar da's je eigen keuze.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ter aanvulling op Arjan over de spinner; de foto die je laat zien is een spinner van een motor met veel uren. Na een overhaul van de motor is de spinner opnieuw gespoten in glanzend zwart met een swirl naar keuze van de operator. Door erosie verdwijnt de verf en wordt het onderliggende aluminium zichtbaar en dat is precies wat je op de foto ziet.

Ben benieuwd hoe je experiment met het zout uitpakt, succes!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog bedankt voor de reacties Sjaak en Arjan. Over het resultaat ben ik nog niet helemaal tevreden, maar hierover een andere keer meer. Om even aan te geven dat er nog steeds aan dit model gewerkt wordt hier even een tweetal foto's van de stand van zaken.

photo 374671

photo 374670

Nog genoeg te doen. Eens kijken of een maandje voldoende is. Dit weekend wil ik de eerste laag wit wil ik dit weekend aanbrengen. Het probleem is alleen dat de witte primer van Tamiya niet echt lekker dekt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Deze week is het tijd voor een sprint naar de eindstreep. Afgelopen weekend en gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan de binnenkant van de motoren.

Na mijn experiment met zout kwam de schijf met fanbladen er zo uit.
photo 376825

Dat was toch wel erg zwart dus heb ik met een oud schuurpapiertje de spinner bewerkt totdat het een acceptabel resultaat gaf. De buitenste rand heb ik van een beetje geel voorzien net als op de foto in één van mijn vorige berichten. Wat daarop ook te zien is, zijn de verschillende materialen die gebruikt worden voor de inlaat. Dit heb ik getracht met verschillende mengingen van aluminium en grijs na te bootsen. Ik ben er wel tevreden mee.

photo 376824

photo 376823

photo 376822

Dan kan ik me nu bezig gaan houden met het wegwerken van de naad en de "hot section". Daarover later deze week meer.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 13:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mag je terecht tevreden over zijn! Ziet er heel overtuigend realistisch uit.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
kan ik enkel beamen... mooi werk

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement