Zo, meteen maar de eerste echte update ertegenaan knallen.
Geen werk vandaag, hele dag niets geplanned buiten lekker doen waar ik zin in heb... dus wat beter dan deze kit opentrekken
Ik begin gewoon lekker bij het begin en helemaal netjes volgens
't boekske: de plofstoel van Yuri en het kantoor.
Dat was niet bijzonder tricky ofzo, enkel dat je even goed de onderdelen moet uitlijnen, want paspennetjes lijken schaars te zijn (en ik heb ze echt zelf niet per ongeluk afgesneden).
Volgens Meneer Hobby Boss moet de hele stoel mat zwart worden, maar daar geloof ik dus nada niets van. Njet. Volgens een aantal foto's die ik zag, wordt dat gewoon dezelfde kleur als de cockpit - één of ander vaag lichtblauw (zie topic Jugs
)
Maar goed, we hebben een stoel, en van de zijkant ziet die er zo uit:
Drie onderdeeltjes, dus... next! Kantoor in elkaar zetten, wat muurtjes optrekken...
Ook weer niet heel erg spannend. Weinig schoonmaakwerk aan de onderdelen, hier en daar wel een uitdrukrondje maar die is voorzien van een
toefje plamuur, en de ene wand is al opgetrokken:
De detaillering is best ok. Wat grof, want het is geen resin natuurlijk. Dat ga ik er ook niet ingooien, want de cockpit zit vrij diep en ik doe waarschijnlijk de canopé gewoon dicht, dus lekker belangrijk
Terwijl de plamuur aan het drogen is, ging ik maar verder met het samenvoegen van wat uiteindelijk een combo neuswielbak-en-intake-splitter-en-electronics-bay-ding(?) moet worden. De splitter is netjes in één stuk gegoten, wat erg fijn is omdat je geen vervelende naden moet wegwerken. Met een bare-metal finish is dat een 'godsend'.
De afdekplaat op de bovenkant past niet helemaal lekker en is hier vastgezet met prit-prut:
Dan kan je natuurlijk als een gek gaan vullen en allerlei nette oplossingen zoeken om geen detail te beschadigen, of je kan even verder kijken in de bouwbeschrijving en dan zie je dat er een afdekplaat bovenop dat detail komt - waar je dus later niets meer van terug ziet. Er is ook geen optie om dat open te werken, dus... even wat dryfitten en kijken of dat paneel problemen gaat geven.
Passing van deze submodule tussen twee romphelften: goed genoeg bevonden:
Deksel op de neus (ik laat mezelf wel uit straks):
Mooi, dat gaat geen problemen geven. Duss... lekker pragmatisch wat stripjes om de boel op de juiste hoogte vast te plakken:
En later gaan we die kieren langs de zijkant gewoon lekker open laten, want je ziet er toch niets meer van.
Even kijken naar de rest - de nose wheel bay komt aan de onderkant van de splitter volgens het boekje:
Wat een gek onderdeel... heel veel hoeken en kantjes, ik moest eerst even goed kijken wat het was. Maar, de boel even samenvoegen en dryfitten toont aan dat het best wel ok is. De passing was niet 100% - de wheel bay is net ietsje te smal, dus moet je lijmen onder spanning om het netjes uitgelijnd te krijgen. Dus, eerst maar de rechterkant geplakt met Tamiya extra thin:
1 minuutje in de magnetron op 600W... en dan linkerkant bestrijken met extra thin cement, waarna ik met klem de boel vast wou hebben:
Kleine naadjes zijn ondertussen ook al van een likje plamuur voorzien, en ik verwacht minimaal schuurwerk.
Over plamuur gesproken - dat laagje in het kantoor was zo dun dat dit ondertussen kon geschuurd worden, en dat ziet er dan zo uit:
Netjes glad. Tijd om de derde muur op te trekken. Die dingen hebben overigens ook geen paspennetjes, dus het is wel even oppassen dat je netjes alles uitlijnt. Klemmetje erop - lijm erop strijken en het capillaire effect zijn ding laten doen:
Close. Enough.
Daarna ben je natuurlijk benieuwd of dat hele binnenwerk ook een beetje wil meewerken als je het inbouwt, dus weer een dryfit-ronde:
Ik vind't best! Instrumentenpaneel is nog niet ingebouwd, omdat ik die apart wil schilderen. Die heeft even wat aandacht nodig, want het is wel het meest karig gedetailleerd van de hele cockpit.
Het vervolg volgens de bouwbeschrijving is dan het samenbouwen van de motor - waar je later niets meer van terug ziet omdat je de romp niet open kan laten. Je moet hem echter wel samenbouwen om netjes de uitlaat te kunnen monteren zonder een groot gapend gat aan de achterkant te hebben. Ach, plakken is leuk, dus... samenbouwen!
Ugh. Dit is precies de reden waarom ik geen tankjes of dingen met meer dan 4 wielen bouw. 'Doe dit 9x', 'doe dat 472 keer', thanks, but no thanks. Deze keer 5 burner cans gedaan, morgen doe ik de resterende 4.
En dan sluit ik af met een overzicht van alle modules die in aanbouw zijn en de staat ervan:
Het wordt nog zaterdag én nog zondag, dus ik verwacht dat er dit weekend nog wat verf gespetterd wordt ook