Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 13:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Bert, een tip als je een digitaal tekeningetje maakt, je kan een oog kopiëren en plakken...

tomska, de figuren zien er prachtig uit, zeker de kerel met het NBC pak heeft ene mooie drybrush. Met die vaten moet je nog oppassen, het korst effect lijkt wel mooi maar je zou het moeten proberen te fixeren, want dit is wel verf die losgelaten heeft. Als ze er afvalt moet je gaan bijschilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Het geheel vind ik schitterend! Figuren en die vaten, je zou die banden met droog pigment in oranje roest kunnen borstelen en fixeren met matte blanke lak.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 1:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Het voorste wapen op de foto van de drie geweren is een AK74 (geen typo) met een granaatwerper er onder. Qua kleuren heb je een aantal opties. Ze zijn er in geheel zwart, waarbij de kolf en de handbeschermer iets matter zijn dan de metalen delen van het wapen, maar ze zijn er ook met houten kolf en handbeschermer. De houtkleur neigt in het echt wat naar de oranje kant (wat weer een aardige verwijzing naar de titel van het vignette zou zijn), al zie je soms ook foto's met een meer donkerbruine variant.

Met het magazijn kun je ook (minimaal) twee kanten op. Die zijn er in ieder geval in zwart als in een soort oranjebruin plastic.

Grtz.
BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor alle reacties heren! Ik ben zelf ook best tevreden met de figuren, zeker omdat dit toch altijd wel een zwak punt bij mij was.
Bert, ik begrijp je opmerking nu wat betreft de ogen, ik heb de gezichtjes nog eens bewerkt, en nu is het al wat beter. Ik moet overigens wel zeggen dat het resultaat nu ongeveer het maximaal haalbare voor mij is, dus veel kleiner zal ik de ogen niet meer krijgen. :mrgreen: .
Martin, ik heb die banden nu in met Revell 83 roestkleur op de vaten geschilderd, en dit ging ook. Later hier meer over. Steven, die korsten zitten nog verassend goed vast, tot mijn eigen verbazing. Ik heb er wat met een naald tegenaan zitten duwen, maar ze gingen geen kant op.
En BigBear, bedankt voor de info wat betreft de AK74, vooral de kleurbeschrijvingen. Hier kan ik echt wat mee! :brouw:

Ik heb alle tips van Bert ten harte genomen, en de figuren zijn weer wat bijgewerkt. Ik heb de drybtrush met lightgele/okerkleurige olieverf gedaan, en ik moet zeggen dat het fletse van het wit nu helemaal weg is. Ook de bruine wash heeft een mooi resultaat. De gezichten vond ik vrij lastig om goed te krijgen met de olieverf. Uiteraard omdat het zo verschrikkelijk klein is, maar ook omdat je al heel snel te ver gaat met de olieverf, waardoor je figuur een knalrode kop krijgt. Na een uurtje pelen heb ik het uiteindelijk wel gekregen dat het gezicht er voor mijn doen goed uit zag, het is in ieder geval wel een vooruitgang op wat het eerst was.
(macro is onverbiddelijk trouwens, de ogen lijken een stuk erger dan dat ze door mijn ogen gezien eigenlijk zijn :shock: ).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

img]http://s20.postimg.org/jswsrduvh/image.jpg[/img]

Afbeelding

Afbeelding
Hierna heb ik de olieverf even de kans gegeven om te drogen, en ben ik aan het dio zelf begonnen. Nou ja, begonnen... Ik heb de ondergrond uit het schuim gezaagd. :mrgreen:. Het formaat van het dio is maatje CD. De vorm van de CD heb ik overgetrokken op het schuim, en met een figuurzaag is de boel uitgezaagd. Daarna is het blok wat opgeschuurd en glad gemaakt.
Afbeelding
Ik ben wel nog aan het nadenken he ik hierna verder ga. Ik kan een laag gips eroverheen smeren, alleen weet ik niet of dit gaat houden op het schuim. En ik moet nog steeds uit zien te vogelen hoe ik de bomen ga maken... :roll:

En als laatste de olievaten. Zoals eerder gezegd heb ik de biezen met de roestkleur van Revell erop gezet. Niet la te netjes uiteraard, want het zijn tot op het bot verroeste vaten.

Afbeelding

En daarna was het een kwestie van flink smeren met olieverf. Bij de randen heb ik een royale streep burnt sienna gezet, waarna ik met een grote kwast alles uitgetamponeerd heb over het vat. Zo krijg je de kleurverschillen die je bij echte roest ook hebt. De vaten zijn nog niet klaar, maar de olieverf heeft wel een paar dagen nodig om te drogen.
Afbeelding

Afbeelding

En zo moet het er uiteindelijk een beetje uit komen te zien (maar dan wel nog met landschap :mrgreen: )
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 18:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Die ogen zijn al veel beter zo, die met de bandana heeft nog wel een poppenoog gezichtje (starende blik) maar zo voor het eerst serieus zulke figuren gedaan hebben zien ze er echt wel goed uit, bij de handdoek kan het prima, hij heeft nu zo'n kop van "als ik morgen weer op patrouille moet schiet ik in mijn voet, ben er effe doodziek van"

even de druk opvoeren, die starende blik kan je wegkrijgen door met een naald een heel klein lichtpuntje in de iris te zetten, echt een heel klein puntje dus :lol:

Wat je nu nog zou kunnen doen is wat ze bij de voertuigen zeggen een pinwash, bij figuren noemen ze het inlijnen, dus met een minder verdunde wash even langs de randjes van bij zakken, mouwen, kragen, broekriemen, webbing en zo, het hoeft zeker niet veel, maar het geeft een wat meer 3D effect. Ook een wat zwaardere bruinige wash lang de mouwopeningen opd e arm en in de plooi van de armen (hoogte van elleboog) geeft een wat mooier effect, maar de keus is geheell aan jou, niet iedereen vind het inlijnen mooi, ik wel want ik vind een figuur dan net even wat meer hebben. Maar het is persoonlijke voorkeur en een beetje de stijl die je wil volgen.

ik heb jarenlang de Spaanse school gevolgd, dus hele donkere gezichten aan zijkant en onderkant vand e wangen, ik ben nu wat meer naar de Koreaanse school aan het glijden
termen heb ik zelf benoemd hoor, zijn geen erkende richtingen
Even twee voorbeeldjes van eigen hand (kan je gelijk zien dat ik meer theorie ken dan praktijk hoor)

Donker kopje

Afbeelding

en de Koreaanse school

photo 324260

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 20:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik vind weer dat het figuurtje met gasmasker erg gaaf er uit ziet.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Even terug komen op die AK... ik betwijfel of er tijdens de Vietnamoorlog een zwarte AK47 was of hij zou door de drager ervan zelf zwart gemaakt moeten zijn met het oog op camouflage. Een zwarte kolf is meer iets voor de AK74 en volgende maar de 74 is pas in 1976 in productie gegaan dus na het einde van het conflict, idem met de plastic laders. Ik heb mijn boeken en het internet uitgepluisd maar nergens vind ik een originele volledig zwarte AK47 terug van voor 1975.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk dat die AK-74 bij het deel "nu" van het dio thuishoort... Schilderwerken doe ik je niet na... schitterend werk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Silenoz... dat zou kunnen ja en in dat geval zou hij dus wel eventueel helemaal zwart kunnen zijn.... Tom, heeft Silenoz het bij het rechte eind? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties heren, en Silenoz heeft inderdaad gelijk ja, de AK hoort bij het "nu"-deel. Overigens is het schilderwerk op de AK ook nog niet af, ik heb hem nu alleen nog in de zwarte basiskleur staan. Dus er komen nog andere kleurtjes overheen. :wink:

Il vond dat starende juist wel wat hebben Bert, precies om de reden die jij aangeeft. :mrgreen: . Zo'n beetje het idee alsof ze het sproeiwerk helemaal zat zijn, en dus maar een sigaretje gaan roken tijdens het werk.
Maar er zijn dus verschillende "scholen" binnen het figuurschilderen, weer wat geleerd. :lol: . Maar ik denk dat ik het inlijnen voor deze keer even achterwege laat, pinwashes op voertuigen doe ik meestal ook niet. Ik ben met de bruine wash al langs de meeste opstaande randen etc... geweest, dus het effect is er wel al een klein beetje. Mooie bustes trouwens, je ziet inderdaad wel de verschillen in schilderstijl.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement