Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 1:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Dit wordt mijn eerste groepsbouw dus ik benieuwd of ik alles af krijg voor het eind, ik ga er wel van uit.
Het model dat ik ga bouwen is een Australian Centurion MK 5/1 van AFVclub (AFV35100)


De Centurion Tank komt voort uit een verzoek van het Britse Oorlogs ministerie voor een "Cruiser Tank" met een maximum gewicht van 40 ton. De tank moest het 76,2 mm 17 ponder kanon dragen, en zelf bestand zijn tegen het duitse 88mm kanon van de Tiger tanks. De ontwikkeling was traag onder andere door slecht management van de diverse onderdelen van de Britse tank industrie. Uiteindelijk waren de eerste prototypes te laat om tijdens de oorlog getest te worden op het Europese vaste land. Ook was het niet gelukt om onder de 40 ton te blijven. De Centurion woog uiteindeijk 43 ton. De voorbereidingen voor de productie van de Centurion Mk.1 waren reeds in volle gang toen de oorlog in Europa voorbij was. De productie werd opgestart en de Centurion Mk.1 werd de standaard Britse middel zware tank. De Mk.2 was de opvolger waar er 250 van gebouwd waren, deze had onder andere zwaardere bepantsering. hierna kwam de Mk.3 waar er ruim 2800 van gebouwd zijn. Deze weer 25mm zwaardere bepantsering op de toren.
Midden jaren 50 werden als reactie op de Russische tankontwikkelingen diverse verbeteringen uitgevoerd aan de Centurions door de fabrieken van Vickers en Leyland. De Vickers versie werd de Mk.5, en de Leyland versie de Mk.7.
Tijdens de Hongaarse opstand van 1956 werd door de opstandelingen een Russische T-54 tank dhet Britse ambassade terrein op gereden. Uit onderzoek hieraan bleek dat de T-54 een torenpantser had van 205 mm. Het kanon van de Centurion bleek dus veels te licht te zijn, en al snel werd het 76,2mm kanon vervangen door een 105mm kanon.
Uiteindelijk zijn er nog diverse versies geweest en de productie werd in 1962 gestaakt, toen er 4423 Centurions gebouwd waren, exclusief de 20 voor serie tanks.

Diverse gebruikers vand e Centurion hebben zelf diverse aanpassingen aan de tanks gedaan, voornamelijk aan de standaard Mk.3 versie, welke ook het meest geëxporteerd is. De meetse buitenlandse modificaties bestonden uit zwaardere bepantsering, andere motoren (voornamelijk in de Israëlische versies) en het aanbrengen van het 105 mm kanon.

Australië bestelde reeds in 1949 de eerste 60 Centurion tanks, echter door het uitbreken van de Korea oorlog konden deze niet geleverd worden. Uiteindelijk heeft Australië 117 Mk.3 tanks ontvangen uit Groot Brittannië Later nam Australië onder ander nog 8 tanks over van Nieuw Zeeland. Uiteindelijk zijn er 143 Centurions in Australische dienst geweest. Australië heeft de Centurion in de loop der jaren de diverse updates gegeven waaronder de zwaardere bepantsering, en een 20 ponder 84mm kanon. De typeaanduiding werd hiermee de Mk.5/1

photo 322477


Royal Australian Armoured Corps in Vietnam

In 1967 werd door Australië besloten om het A Squadron van het 3e Cavalarie regiment, uitgerust met M113 APC's naar Vietnam te sturen. Ondanks dat ze successen behaalden in hun gebied van operaties konden ze moeilijk door de de Jungle komen, en bleek dat de bepantsering te licht was. Onder druk van het Australische parlement is toen besloten om het C Squadron van het 1ste regiment van het Australische "Armoured Corps" uitgerust met Centurions naar Vietnam te sturen, welke op 24 februari 1968 in Vietnam arriveerden en in Nui Dat werden gestationeerd.
Tijdens de operaties in de Jungle kwam men er achter er achter de zijplaten veel beplanting bleef hangen wat tot de nodige problemen leidde, daarom zijn deze al snel verwijderd tijdens de operaties in Vietnam.
In Totaal hebben 58 Australische Centurion Tanks dienst gedaan in Vietnam, in de 3,5 jaar aan operaties aldaar. 42 daarvan hebben gevechtsschade opgelopen. 6 waren total loss. 2 Centurion Crewleden zijn tijdens de oorlog om het leven gekomen.

Afbeelding


nu wat foto`s van de kit zelf:
photo 322475

photo 322476

photo 322478

photo 322479

ik had ergens gelezen dat het gunmanlet van de afv club zonder canavas zou zijn. nu schijnt afv club deze los te verkopen alleen blijken deze ook niet te kloppen, er is geen rekening gehouden met het zoeklicht. vervolgens bij eentje van firestorm models uitgekomen:

photo 322480

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 1:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Duidelijk een geschikte deelnemer. Het zal wel meevallen om in zes maanden te doen, AFV valt altijd goed in elkaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 7:42 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Prachtige tank, die Centurion!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 9:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooi model, ik heb de Israëlische versie met veel plezier gebouwd. Neem er de tijd voor om alles even goed te passen voordat je het vast zet.
Het is een hele stoere tank. Interessant stukje info erbij wat de Aussies in Vietnam deden.

Veel succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 10:59 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja gave kit is dit, ik zag hem laatst nog liggen bij de modelbouw-boer, heb toen even getwijfeld maar ik heb hem toch laten liggen omdat ik de 4 Israëlische versies ook heb liggen. Dat vond ik dus wel even genoeg. Mooie en leuke kit om te bouwen met een paar puntjes waar je even op moet letten, voornamelijk de toren vind ik jammer hoe ze die opgebouwd hebben.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
heico1980 schreef:
Mooie en leuke kit om te bouwen met een paar puntjes waar je even op moet letten, voornamelijk de toren vind ik jammer hoe ze die opgebouwd hebben.


Bedoel je hiermee dat het niet lekker past of wat anders?
Dan kan ik er extra op letten.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2015 11:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja, daar zul je wel een klein beetje schuurwerk aan over houden. Je kunt het op deze foto wel zien. Het is niet heel er onoverkomelijk hoor, maar het had ook wel iets ander gekund denk ik. Gelukkig worden veel van die lijn bedekt door die toren bakken op de zijkant, maar ik zou ze wel even netjes rondom weg halen.

Afbeelding

Dit is een 'na' foto

Afbeelding


Zat nog even naar dat 'canvas' gedeelte te kijken, dat gat was natuurlijk zo gemaakt in dat spul van AFV zelf, het is namelijk heel flexibel spul. Maar goed, je hebt het nu ook mooi voor elkaar met dat resin (althans het lijkt me resin) gedeelte.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Hallo allemaal,

Ik heb toch maar besloten om voor de centurion andere (werkende)tracks te bestellen ondanks dat de dropveters die er bij zitten er erg goed uitzien.

Vanmiddag/vanavond zal ik de eerste update plaatsen.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Waarom vervang je de tracks, heb deze kit zelf ook en voor dit soort kits zijn het goede tracks. Dit soort tanks heeft geen doorhang en de tracks zitten er strak omheen, maar goed ben benieuwd waarom je ze wilt vervangen.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Centurion MK 5/1
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 21:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dikke tank hoor ! Leuk te zien dat ook de aussies hier meedoen !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement