Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2015 7:06 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Knap werk hoor!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Dank allen, hier een nieuwe update.

Update 2 - Nat pallet maken en meer ter voorbereiding

Omdat ik met acryl werk maak ik gebruik van een nat pallet. Voordeel hiervan is dat ik de mix die ik maak langer kan gebruiken.
Voor wie niet weet wat een nat pallet is, volgt hieronder een beschrijving.

Allereerst heb je een bakje nodig dat afgesloten kan worden. Ik heb deze bak ooit op een beurs gekocht, voordeel is dat het laag is en dat je makkelijk bij de verf kunt komen met je kwast.
photo 324127

De volgende stap is het aanbrengen van een laag keukenpapier. Dit is het gedeelte wat straks het water gaat absorberen. Dit zorgt er voor dat het bakpapier wat er boven op ligt, vochtig wordt en daardoor blijft de verf wat er op komt te liggen werkbaar. Door het af te sluiten zorg je er voor dat de inhoud niet opdroogt. Zo kun je dagen later nog de verf gebruiken, soms nog weken later is mijn ervaring.
photo 324126
photo 324128
photo 324129

Ik gebruik zelf keukenrollen die ze in bedrijven gebruiken en wit bakpapier, beide haal ik bij een groothandel. Normaal keukenpapier kan ook, maar ik vind het zelf wat te grof. Bruin bakpapier of wit bakpapier maakt niet zoveel uit is mijn ervaring.

Nu het pallet klaar is, komen we bij de kwasten. Er zijn diverse producenten van kwasten en het kan zo goedkoop of zo duur als je wilt. Wat voor acryl goed werk zijn finest sable of rotmarder. Veel figuurschilders zweren bij de kwasten van Winsor & Newton. Zelf heb ik een aantal van deze kwasten, maar ik vind dat kwaliteit niet altijd even goed. Na allerlei probeersel werk ik het liefst met kwasten van het merk Leonhardy. Deze kwasten zijn niet makkelijk in Nederland te vinden zover ik weet.
photo 324133
Ik gebruik diverse voor grote vlakken, detailwerk en hier ligt een overzicht van de kwasten die ik gebruik voor het schilderen van een buste. Zodra ik stop met schilderen maak ik de kwasten schoon met kwastzeep zodat alle verfresten uit de kwasten is en dan de hoesjes terug over de kwastharen zodat de kwast in model blijft. Goed onderhoud zorgt voor een lange levensduur en dat doe ik bij alle soorten kwasten.

Voor het mengen gebruik ik een oudere kwast, dat is de kwast van Lucas die vooraan ligt. Ik meng nooit met de kwast waarmee ik schilder omdat het slecht voor de haren van de kwast is.

Dat was het voor deze keer, de volgende keer verder met de huidkleur.

Groet Johanna

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Mooie duidelijke uitleg tot nu toe.
Hier zal ik proberen veel van te leren.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit wordt een heel boeiend en leerzaam topic, met gezonde interesse ga ik dit blijven volgen tot het einde. Dan ga ik al jouw tips & tricks opslaan tegen dat ik mezelf aan het figuurschilderen ga wagen. :brouw:

Ik heb hier trouwens een hele reeks mooie resinfiguren liggen die geverfd moeten worden, maar tot nu durf ik er niet goed aan beginnen... noem het een beetje faalangst, bang om ze te verknoeien; :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 9:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Voordeel van Bustes en figuren is (mits niet teveel accessoires) dat je ze dus heel gemakkelijk weer schoon kan maken en overnieuw kan beginnen

Ik volg deze dus ook, omdat ik misschien in de ogen van andere een goede schilder ben, maar dat is met olieverf, met acryl bak ik er ook niets van, ik krijg de techniek niet onder de knie. De techniek is namelijk anders dan die bij olieverf (of enamel).

Dat natte pallet zie ik nu eens heel duidelijk en simpel beschreven

misschien dat ik mijn buste ook eens ga doen in acryl, lukt het niet, kan ik zo overstappen naar olieverf, andersom is een groter probleem en zal ik wel de buste moeten schoonmaken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb zonet een paar filmpjes bekeken op Youtube over het schilderen van (naakt) figuren... die man begint met een knalrode primer. Ik begrijp de opzet wel een beetje, na verloop zie je dat rood in de huidskleur terugkomen en ja, inderdaad, blanken hebben rode tinten in hun huid.
Toch eerst hier ook aandachtig blijven volgen voordat ik me er aan ga wagen.

Enne, Bert, ook jouw topic blijf ik volgen want olieverf lijkt me ook interessant. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hallo allemaal,

Leuk de reacties en graag gedaan de uitleg. Een nat pallet maken kan ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel, het is vooral doen en uitproberen wat het beste voor je werkt. Ooit begon ik met een spons, had het ergens op een filmpje gezien, daarna een dun sponslaagje en uiteindelijk kwam ik op deze constructie uit en dit werkt voor mij het best.

Afhankelijk van een type figuur neem je een bepaalde kleur als basis. Als ik bijvoorbeeld een 54 mm uit de Napoleon tijd neem, start ik met een andere basis omdat de uniformen vaak rood en blauw zijn, voor rood werkt een witte of lichtgele kleur als basis goed, afhankelijk of je een fel rood of meer oranjerood wilt. Als je meer weet welke kleuren goed bij elkaar passen en in elkaar verlengde liggen kun je er ook meer mee spelen.
Aangezien het hier om militairen gaat in warme en vieze omstandigheden vind ik vanuit zwart werken makkelijker.

De een heel meer met olieverf en de ander met acryl. Kan zijn dat ik nooit met olieverf gewerkt heb en ongeduldig ben en dat is geen goede combinatie. Acryl droogt sneller, maar toch heb ik meer geduld nodig om het goed te doen, ook acryl moet drogen om te voorkomen dat je de vorige laag beschadigd. Als iets niet bevalt maak ik het schoon, inderdaad, gaat makkelijk met 70% alcohol, gewoon te koop bij de drogist.

---------------------------------------------------------------------------
Update 3 - Ogen en basislaag

Voor de uitleg van de ogen gebruik ik de foto's van een ander project. Ik had hiervoor al een uitleg geschreven op een Engelse site en aangezien ik niet goed kan laten zien hoe ik ogen schilder, doen we het zo.

Bij een buste zijn ogen bepalend, ze kunnen het gezicht maken of breken en ik begin er ook als eerste mee als de primer gedroogd is.
Als basis gebruik ik Pale Sand van Vallejo Model Color (VMC). Dat laat ik een aantal minuten drogen. Vervolgens maak ik met Negro/Black van Game Color (GC) een zwarte ronding in het oog als basis voor de iris en pupil. Nadat dit droog is kies ik de kleur van de iris. Voor Vietnam project heb ik de kleuren die de acteurs hebben gebruikt, voor dit voorbeeld gebruik ik een blauwe kleur. Ik mix vaak zelf een kleur. Als dit gedroogd is volgt de pupil met 000 kwast en goede punt. Met een beetje Glossy Black (VMC) zet in de pupil. Als laatste gebruik ik Dead White (GC) voor een klein stipje wit wat de reflectie van het oog moet voorstellen. Dit laat ik een dag drogen en uiteindelijk werk ik het af met wat Gloss en een beetje Smoke beide van VMC.

photo 324192 photo 324194

Daarna breng ik de basislaag aan. Meestal maak ik een mix van wit, okergeel en rood/bruin. Ik gebruik Vallejo Model Color, Game Color en Jo Sonja verf. Ik heb geen vast patroon in kleuren, het is meer op het oog en wat ik wil bereiken. De basislaag breng ik in verdunde lagen aan totdat het dekt en van een project wat voorbeelden.
photo 324193 photo 324195 photo 324196

De Vietnam bustes zitten in de eerste fase (foto 1 hierboven) en hebben nog een lange weg te gaan zoals te zien is. De ogen zijn deel klaar en de basislaag voor de huid volgt nu.
photo 324132
photo 324198 photo 324197

Dit was het voor nu, ga nu eerst wat schilderen ;)
Groet

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Potverdraaid Jogy !!!
Waanzinnig mooi werk, gecombineerd met een waanzinnige tutorial !!! Samen met het werk van Bert, een schat aan informatie & tip's !!!
Méér dan ik/we ooit hadden mogen verwachten !!! Ik heb tussentijds een mapje aangemaakt om al jullie werk in op te slaan. Dat gaat zéker van pas komen.

Het ziet ernaar uit dat je óók nog wat detail in de iris van het oog aanbrengt. Kun je daar nog iets zinnigs over roepen ? En hoe breng je de vorm van het oog aan (Iris, pupil, etc..)
Doe je dit allemaal met een penseeltje ("000") of gebruik je hiervoor een tandenstoker of iets dergelijks ?

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 20:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
ha Jogy
die eerste foto van de 3 bustes, het zijn net 3 zombiebroertjes he? Zo uit die serie weggelopen, the living dead.

ik heb echter wel een vraagje, zijn die bustes nu wat aan de korrelige kant qua casting of is dat een fotofoutje, het is net of zee een beetje rafelig zijn.

Ten tweede , ik plaats eigenlijk standaard de ogen een paar graden uit het midden, ik vind dat je dan net even meer leven aanbrengt. Ik doe inderdaad bij bustes ook vaak eerst de ogen omdat daarmee al een ziel in je werk komt en het voor mij makkelijk wordt welke kleurcombinaties ik voor het gezicht moet gaan maken. grappig is dat jij met acryl eigenlijk de zelfde kleurcombi maakt voor de huidskleur als ik met olieverf, al probeer ik nu wel de stijl van Sang Eon Lee een beetje te copieren

photo 324260

Oei, onder de oogjes dus vergeten het wit vergeten te blenden
misschien dat ik deze buste ook wel hier in zet, maar deze is bijna af (ben er al een jaar of 2 mee bezig, althans 2 jaar geleden begonnen)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
He Bert,

Mooie buste, goede oefening om het kwasten weer onder de knie te krijgen al zul je het niet verleert zijn. ;)
Wat de ogen betreft, ik schilder ze een beetje afhankelijk van de positie van het hoofd en in dit geval zijn het allemaal recht uit kijkende types en ik vind het zelf mooi ze je recht aan te laten kijken, maar goed dat is een kwestie van voorkeur.

De casting is niet top en er zitten her en der wat bubbeltjes in de resin. De eerste laag blok ik daarom met een bredere kwast, daarmee vul ik de rare stukken en je krijgt dan een iets harde en korrelige structuur. Je ziet het ook bij het gezicht wat ik als voorbeeld had neergezet. Daarna wordt het zachter, maar zover was ik nog niet toen ik de update zette.

Het werk van Sang Eon Lee is interessant en de grap was dat ik zag dat hij Jo Sonja verf gebruikte en ik had zoiets van, he dat heb ik ook maar dat gebruik ik voor op het doek, al schilder ik geruime tijd niet meer, verf had ik wel en daarmee ben ik gaan experimenteren en zowaar het werkt top. Het voorbeeld gezicht is na de basislaag met Vallejo verder gedaan met een de basiskleur mengen met Jo Sonja verf en het werkt prettig en het is makkelijker layers over elkaar te leggen.

Inderdaad meng ik de huidskleur, zo heb je meer invloed op wat je wilt bereiken. In dit geval zijn het militairen in een jungle, vies, vuil, zweet en zo en die krijgen een iets donkere huidskleur dan bijvoorbeeld een militair die in de winter ergens rondloopt en het voordeel van een eigen mengsel is dat je daar meer mee kunt. Het maakt niet uit of je dat met olieverf of acryl doet.

Ruud, ik kwast het grootste deel met een 2/0 kwast en doe de pupil en catch licht met een 000. Het is een kwestie van je hand rustig houden en niet te veel verf op de punt van de kwast. In de tekst heb ik uitgelegd hoe ik het doe en tja alle kleine details breng ik met een 000 kwast aan, het is meer stipjes zetten en als ik het goed vind dan is het klaar. Het is toch vooral een stukje gevoel en dat legt lastig uit.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement