Wederom érg leerrijk Jogy ! Daar waar jij geen/weinnig ervaring hebt betreffende het brouwen van vliegtuigen (
), heb ik absoluut geen ervaring met bustes...
Het onderwerp interesseert me echter wél mateloos & ná het zien van een paar prachtige exemplaren op een beurs in België, betrap ik mezelf steeds vaker op het feit dat ik her & der aan het snuffelen ben in deze tak van modelbouw...
Je antwoord op mijn vraag is duidelijk en ik ben onder de indruk van het feit dat je veel detail met een 000-kwastje aanbrengt. In mijn wereld (jets) maak ik eveneens gebruik van fijne penseeltjes maar daar waar het aankomt op schakelaars werk ik graag met een cocktail-prikker en dergelijke. Voor wat betreft "een stukje gevoel", snap ik precies wat je bedoelt ! Ik lees vaak een topic van beginnende brouwers waarbij men reeds bij de eerste kit allerlei technieken wenst toe te passen. Goede insteek, maar af & toe probeer ik onze doldrieste "nieuwkomers" erop te wijzen dat de fantastische projecten welke hier voorbij schuiven, vaak het resultaat zijn van jarenlange ervaring... Bert onderstreepte vrij recent mijn bewoordingen met de kreet dat een peuter ook niet direct een marathon loopt.
Afsluitend nog een vraagje betreffende je tutorial. Ik ben van mening dat ik de meeste basis-technieken "min of meer" beheers dus je toelichting betreffende base-coat's, high-light's, washes etc., etc. snap ik wel zo'n beetje. Het werken met diverse laagjes (om zodoende een "filter-effect" op te bouwen (???)) snap ik eveneens. Wat ik echter graag zou willen weten is de "consistentie" van de verf waar je mee werkt. Ik snap dat dit een lastige vraag is, maar hopelijk kun je (of Bert) me een beetje in de goede richting sturen. Gevoelsmatig krijg ik het idee dat het nét een beetje dikker is dan een wash: "dik genoeg om te dekken - dun genoeg om als filter te gebruiken". Kun je wellicht een algemene indicatie geven betreffende de verdun-verhouding ? (Bijvoorbeeld 60% verf - 40% verdunner.)
Gr. Ruud.