Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Update 4A - Gezichten

Gisteren wat tijd gehad het eerste gezicht verder te schilderen. De basiskleur is een mengsel van wit, okergeel en rood/bruin.
820 - Offwhite
913 - Yellow Ocre
Jo Sonja Burnt Umber
Ik meng eerst oker en burnt umber tot een kleur waarvan ik vind dat het lijkt op wat ik wil hebben en dan voeg ik wit toe ook de kleur op te lichten en zo de basiskleur te krijgen. Dit is ook een techniek die door olieverf schilders wordt gebruikt.

Hooglichten/higlights doe ik met eerst toevoeging van Jo Sonja Skin tone base en met JS Naples Yellow Hue en uiteindelijk JS Warm White doe ik de laatste highlights. Het is een kwestie van rustig opbouwen, zeer verdunde lagen en voordat je de verf aanbrengt eerst het water op een keukenpapier laten uitlekken, dan blijft de verf over en dan rustig de transitie overgangen opbouwen.

Ondertussen heb ik het gezicht van soldaat Taylor al wat verder geschilderd.
Het origineel
photo 324312
En de geschilderde versie
photo 324309 photo 324310 photo 324311

De buste is niet helemaal lijkend, maar goed dat is ook niet helemaal het doel ;)
Dit gezicht laat ik eerst goed drogen en straks de andere gezichten verder schilderen.
Groet Johanna

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Wederom érg leerrijk Jogy ! Daar waar jij geen/weinnig ervaring hebt betreffende het brouwen van vliegtuigen ( :D ), heb ik absoluut geen ervaring met bustes... :( Het onderwerp interesseert me echter wél mateloos & ná het zien van een paar prachtige exemplaren op een beurs in België, betrap ik mezelf steeds vaker op het feit dat ik her & der aan het snuffelen ben in deze tak van modelbouw... :D

Je antwoord op mijn vraag is duidelijk en ik ben onder de indruk van het feit dat je veel detail met een 000-kwastje aanbrengt. In mijn wereld (jets) maak ik eveneens gebruik van fijne penseeltjes maar daar waar het aankomt op schakelaars werk ik graag met een cocktail-prikker en dergelijke. Voor wat betreft "een stukje gevoel", snap ik precies wat je bedoelt ! Ik lees vaak een topic van beginnende brouwers waarbij men reeds bij de eerste kit allerlei technieken wenst toe te passen. Goede insteek, maar af & toe probeer ik onze doldrieste "nieuwkomers" erop te wijzen dat de fantastische projecten welke hier voorbij schuiven, vaak het resultaat zijn van jarenlange ervaring... Bert onderstreepte vrij recent mijn bewoordingen met de kreet dat een peuter ook niet direct een marathon loopt. :lol:

Afsluitend nog een vraagje betreffende je tutorial. Ik ben van mening dat ik de meeste basis-technieken "min of meer" beheers dus je toelichting betreffende base-coat's, high-light's, washes etc., etc. snap ik wel zo'n beetje. Het werken met diverse laagjes (om zodoende een "filter-effect" op te bouwen (???)) snap ik eveneens. Wat ik echter graag zou willen weten is de "consistentie" van de verf waar je mee werkt. Ik snap dat dit een lastige vraag is, maar hopelijk kun je (of Bert) me een beetje in de goede richting sturen. Gevoelsmatig krijg ik het idee dat het nét een beetje dikker is dan een wash: "dik genoeg om te dekken - dun genoeg om als filter te gebruiken". Kun je wellicht een algemene indicatie geven betreffende de verdun-verhouding ? (Bijvoorbeeld 60% verf - 40% verdunner.)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Ruud, eigenlijk is het vrij simpel, je kunt het vergelijken met een filter, dan is 10% verf en 90% water in dit geval, het is zodanig verdund dat je een vliesje van de kleur over de laag eronder legt en zo bouw je geleidelijk de overgangen op en de zelfde kleur gebruik ik vaker om zo ook de nieuwe kleur op te bouwen en om overgangen zachter te maken.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 19:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Yep en daar ligt dus mijn makke, ik kan dat niet en ben steeds weer geneigd om te gaan blenden zoals ik in olieverf gewend ben
Daarbij is nog een groot verschil, althans zoals ik schilder, ik begin eerst met de shadows, daar waar een acryl schilder dus eerst de highlight doet, maar Jogy, hoewel het gezicht niet klopt met het origineel, wordt het wel een karakterkop al.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Thanx Jogy & Bert !
Met jullie toelichtingen is het kwartje waarschijnlijk gevallen. Als ik het goed begrijp zijn er dus eigenlijk twee technieken:

1) Ofwel je begint met de "High-light kleur" en gebruikt staps-gewijs een verdunde "wash" om filters aan te brengen en daarmee dus de verschillende kleur-tonen
2) Ofwel je begint met de basis kleur en brengt de high-lights staps-gewijs met een soort drybrush techniek aan

?????

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2015 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi Ruud,

Het ligt iets anders. Ik werk als volgt, ik breng de basiskleur aan, dat doe ik met verdund verf wat dan lijkt op een soort dikke melk en dan breng ik laagje voor laagje aan tot het dekt. Daarna maak ik een mix van raw umber en een donkerrode kleur en dat meng ik met water zodanig dat het een dunne was is en daarmee lijn ik de diepste schaduw in, zodat ik wat meer beeld krijg van waar de schaduw en hooglichten zitten. Vervolgens breng ik de eerste hooglichten aan met verf dat lijkt op verdunde melk en daarna de eerste schaduwlaag met nog iets dunnere verf omdat je de basiskleur wilt veranderen en niet wilt oververven. Vervolgens werk je de kleuren uit door steeds een lichtere kleur aan te brengen voor de hooglichten en een donkere kleur voor de schaduw. Dit doe je trapsgewijs.

Drybrushen doe ik niet bij figuren, met die techniek gebruik je een platte kwast, neem je wat verf op de kwast en veeg je het meeste er af op een keukenpapier en als er bij niks meer aan de kwast zit dan strijk je er voorzichtig mee over de opstaande details van een model.

Klopt Bert, bij alle drie lijken ze ergens op, maar zijn ze het niet. Mijn eerste buste was ook een Barnes en die leek er veel meer op. Deze drie bustes zijn van een ander merk en ik vind ze ook minder dan de andere figuren van dit merk, ik heb wel meer van Mitches in mijn collectie, maar dit zijn niet de beste, ook bubbeltjes en zo en op bepaalde punten slechte afwerking en ruw. Ik had al wat lelijke plekken geschuurd maar toch krijg je het niet echt mooi zonder details te vernielen. Maar we gaan rustig door ;)

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2015 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Update 4B - Gezichten

Een kleine update van de vorderingen, heb even een groepsfoto gemaakt en de hoofden op de body's gezet.
photo 324465

Een deel van de gezichten nadert het einde, wat kleine details bijwerken. De ontwerpers heeft geprobeerd Platoon karakters te ontwerpen, alleen vind ik ze zelf er wat op lijken en niet meer en minder. Niet dat het veel uitmaakt voor deze groepsbouw.

Groet Johanna

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2015 21:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Wordt al steeds mooier, al vind ik dat gezicht met het litteken wel apart en een beetje vreemd, ga je dat litteken met wat rood opvullen?
Niet dat het een wond moet voorstellen, maar wel een verkleuring van de huid

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2015 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi Bert,

Het litteken is wat lichter, ik heb er zelf ook genoeg na allerlei operaties en in het echt zijn ze lichter dan het omliggende huid. Er zit wat rood bij, maar dat is frontaal niet te zien, zal in de loop van de dag of dagen een nieuwe foto maken.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/9 Platoon bustes
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2015 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Thanx voor de toelichting Jogy. Weer een stukje duidelijker geworden & wederom weer wat geleerd !
Fraaie update en wederom érg leerrijk.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement