Someone is in the kitchen with Dinah, someone's in the kitchen I kno-o-o-ow
Someone's in the kitchen with Dinah, strummin' on the ol' banjo.==========================
Well, ik heb weer nachtdienst en dat leek me een mooie gelegenheid om alvast wat werk aan deze kist te doen. De Stuka wordt op het ogenblik voorbereid om te spuiten (ik zal daar ook nog een kleine update plaatsen), en daar hoop ik snel wat verf tegenaan te gooien, maar intussen kan ik wat aan deze kit doen.
Dus, mag ik jullie voorstellen:
Mitsubishi Ki-46 IIIEen exemplaar in mindere tijden...Op 12 December 1937 deed het Japanse leger een verzoek voor een lange-afstands verkenner om de verouderde Ki-15 te vervangen. Het toestel moest voor 6 uur aan brandstof bij zich kunnen dragen en snel genoeg zijn om elke vijandelijke jager in dienst en in ontwikkeling te kunnen ontlopen.
De versie die ik bouw, de Ki-46 III, werd vanaf juli 1942 geproduceerd en was op een aantal punten gewijzigd ten opzichte van z'n voorgangers. Zo had de Ki-46 III andere motoren waardoor de topsnelheid steeg, en was de beglazing van de cockpit behoorlijk aangepakt.Een Ki-46 I of II, het verschil met de canopy van de Ki-46 III is overduidelijk.Met deze aanpassingen steeg te topsnelheid van de Ki-46 naar 630km/u
In totaal zijn er 613 Ki-45-III's gebouwd en deze hebben tot het eind van de oorlog gevlogen boven conflictgebied.
In de laatste dagen van de oorlog zijn een aantal Ki-46'en omgebouwd tot onderscheppingsjager.
[i]En die heb ik natuurlijk ook liggen. Deze toestellen hadden 2 20mm Ho-5 kanonnen in de neus en een 37mm Ho-204 kanon welke omhoog vuurde.[/i]
Ho-2 kanon, het is goed te zien dat het ontwerp van dit wapen in essentie een vergrootte M2 .50 is.Ho-204 kanon. Ook hier is het goed te zien dat dit wapen volgens het Browning principe werkte.De Ki-46-III Kai, zoals dit toestel aangeduid werd, was slechts licht bepantserd en had een lage klimsnelheid en was niet stabiel genoeg om het 37mm kanon effectief te kunnen gebruiken.Maar goed, we hebben het hier over de verkenner, dus op naar de kit!
Onderstaande sprue uiteraard 2 keer:
Bij nadere inspectie is goed te zien dat deze kit niet meer de jongste is (de Pfeil is nieuwer), maar desondanks verwacht ik weinig problemen met de bouw.
Ik heb al het één en ander in elkaar geplakt en ik moet wel zeggen dat het zo al lekker opschiet.
Alleen de wielbakken gaan wat aandacht nodig hebben...
En zo moeten die in de onderste helft van de vleugels terecht komen:
Best wel apart dat de wielbakken geen voor- en achterwand hebben, maar misschien dat ik die zelf nog dicht ga maken.
De externe tank:
Het detail is niet slecht, en met die enorme glasbak die erop komt zal het interieur goed zichtbaar blijven.
Het instrumenten paneel heeft al wat kleur gekregen:
En ik ben bezig geweest met een ander leuk klusje...
...
...
...
...
De middelste motor is trouwens van een D3A1, nu ik weer met de Stuka bezig ben geweest bleek de 'Val' ook wel een leuk toestel om te bouwen.
Oh, en op de laatste foto besloot de camera op m'n telefoon een beetje raar te doen, wegens dat snijmatje is doorgaans blauw met gele strepen.
Danny