Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2015 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Eerlijk gezegd vindt ik dat je wel erg stellig bent in je mening dat de kleur van Xtracolor correct is. Je opmerking over de P-51's is hier overigens niet ter zake, dat waren zeker geen kleuren die als camouflage bedoelt waren.
In dit topic, inclusief kleurenfoto, is de consensus dat wit met een paar druppels rood de beste benadering is. Zie ook de opmerking van Edgar Brooks (Spitfire kenner pur sang) dat hij een wit vel papier als achtergrond moest gebruiken om het verschil met de staal te kunnen zien.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat de kleur die ik gekozen heb de juiste is, het is slechts mijn interpretatie van de info die ik gevonden heb.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2015 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Dat ik Xtracolor een goede kleur vind voor de roze Spits, is gebaseerd op de vele foto's van Spitfires die vandaag de dag nog bestaan
en mogelijk nog vliegen. Ook foto's van museumstukken heb ik bekeken, al weet ik dat het feit dat het een museumstuk is, BESLIST geen
garantie is dat het voer-, vaar- of vliegtuig in de juiste kleuren is gezet, na de restauratie !!

Wel zie ik roze Spits die erg licht zijn en redelijk grijs. Beslist niet de (te) felle kleur die sommige hobbyisten er aan geven. Vergelijk ik Xtracolor
met wat ik op de foto's zie, dan ben ik van mening dat dit merk dicht genoeg in de buurt komt.
Die Spifires op die oude foto zijn mogelijk lichter van kleur dan het roze van Xtracolor, maar de foto ziet er niet echt recent uit en lijkt mijns
inziens ook aardig verkleurd.....?! Dat is OOK een optie.....!!
Xtracolor is in mijn ogen licht en grijs genoeg. Het is niet te fel of zoiets. Het zou in het echt beslist een goede camouflagekleur kunnen zijn.

En vergeet NIET dat men experimenteerde met allerlei tinten!! Ook het eendeneierengroen onderop en het bruin en groen bovenop zijn ook
niet zomaar gekozen. Tussen de eerste Spitfires en de latere zit ook verschil.
De Spits op die oude foto zien er bijna wit uit. De foto bewijst niet dat ALLE roze Spits deze kleur hadden. Mogelijk waren er Spits in een
iets donkerder roze gespoten. Misschien dat ik daar ooit nog eens een voorbeeld van vind.


Dat je met foto's van museumstukken aardig de mist in kan gaan merkte ik toen ik de 1:35 Matilda tank van Tamiya ging bouwen. Aangezien
ik bouwtekeningen zelden vertrouw, ben ik op zoek gegaan naar foto's en verhalen. En wat blijkt? Het museum, waar één van de nog zéér
weinige Matilda's staan, schilderde hun tank in de verkeerde kleuren!! Lichtblauw, blauwgrijs en zandkleur. Alle drie fout. Het moeten
licht oker, middel blauwachtig grijs en donkergrijs zijn. Jammer, want juist dat lichtblauw trok me wel aan en deze bijzondere en zeldzame
kleurencombinatie deed mij besluiten deze kit te kopen.
Inmiddels staat hij in de historisch correcte kleuren. Zonder blauw. Jammer. Maar nog steeds een leuk model om naar te kijken. ;-)

Mensen van de Tamiyafabriek gingen op pad naar info over deze tank. Vonden het museum (Bovington, UK) en zagen de tank in de nu bekende
kleuren staan. Aangezien maar weinig mensen wisten dat het de verkeerde kleuren waren namen de Japanners de kleuren over en het
incorrecte resultaat siert al decennialang de doos.......

Bijna witte Spitfires met een beetje roze erbij. Ook daar zie ik het nut wel van in. Zolang de camouflage maar werkt. Dáár ging het toen
tenslotte om !!

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Goed, nog gauw een updateje voordat ik vertrek. Ik heb gekozen voor Xtracolor Pru Pink, enerzijds omdat de kleur aardig overeenkomt met kleuren op refmat en anderzijds omdat ik het niet te moeilijk wil maken met mengen e.d. op vakantie.
Afbeelding
Interessant he?

Vervolgens alvast enkele voorbereidingen getroffen, om het project daar zo goed mogelijk te laten verlopen.
Stukkie glas erin, staat veel beter dan een decal:
Afbeelding
Canopy alvast afgeplakt:
Afbeelding

En een dryfit leert ons dat ook de plamuur zal moeten worden ingeladen:
Afbeelding
Afbeelding

Doosje volgestouwd met modelbouwzooi:
Afbeelding
Voor de oplettende luisteraar: De lijm zit er inmiddels wel bij, net als nog een hoop andere vergeten spullen.
AB zal niet mee gaan, ik ben benieuwd hoe het kwasten me afgaat.


Om nog even terug te komen om het rozecamoverhaal:
Afbeelding
Zien jullie hier een Spitfire? Ikke niet hoor. Zien jullie wel dat het werkt, zo'n roze camo? :mrgreen:

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2015 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
"Zien jullie hier een Spitfire? Ikke niet hoor. Zien jullie wel dat het werkt, zo'n roze camo? "

Friso....heb je wel opgelet...? ;-) Dit is nota bene je eigen topic !!?? ;-)

Natuurlijk ziet niemand hier een Spitfire. In ieder geval geen roze !! Die roze dingen vlogen alleen bij het
avondrood of het ochtendgloren, vandaar die roze kleur! En misschien ook wel de hele nacht. Wie weet.
Maar daar hadden ze weer zwarte Spitfires voor, dacht ik.

Succes met de kieren en het schilderwerk.
Fijne vakantie !!!!


________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
ETG schreef:

Natuurlijk ziet niemand hier een Spitfire. In ieder geval geen roze !!



Jaj, dat dacht je... Maar in werkelijkheid... :mrgreen:

____________________________________________________________



Goed, inmiddels een paar dagen aan de gang met deze kit, en het schiet aardig op. Moet zeggen dat het aardig opschiet.

De pit is gekwast en af. Ik vond het kwasten meevallen, had verwacht dat het lastiger zou worden. Maar na drie laagjes zat het er strak en dekkend op. Verder niet veel bijzonders hieraan gedaan, behalve het toevoegen van enkele geïmproviseerde riempjes. Niet fantastisch, maar beter dan witte decals :)

photo 321920

photo 321922

photo 321924

Over de kwaliteit valt niet veel positiefs te melden. Op deze wazige foto kan je bijvoorbeeld zien dat tussen de rompdelen en het dashboard een kloof zit:

photo 321925


De boven- en ondervleugel passen wel mooi op elkaar, maar bij de wielbakken is het volgende te zien:

photo 322007

Daarnaast is het scheefgehalte van deze kit groot. Dit zie je als je de staart niet vastplakt:
photo 321929
Als je het stukje teep nog verder naar voren zou plaatsen, wordt de afstand tussen de staartdelen nog groter.

En als je alleen de voorkant van de vleugel vastplakt:
photo 322009

En om nog even door te zeuren sluiten de panellines niet goed aan:
photo 322010

Ook de wingtips sluiten niet aan (zoals zovaak bij een spit, o.a. door dat vind ik dat doorgaans een van de vervelendse onderdelen van dit vliegtuig). En om het tot zover compleet te maken, hebben dryfits uitgewezen dat ook de vert. stabilizers putty nodig zullen hebben.

Friso

Ps. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's. Ik heb hier alleen m'n iPod, dus daarmee zijn ze allemaal genomen. Doorgaans zegt een plaatje meer dan duizend woorden, zegt men, maar in dit geval...

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 18:35 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
FCFriso schreef:
Ps. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's. Ik heb hier alleen m'n iPod, dus daarmee zijn ze allemaal genomen. Doorgaans zegt een plaatje meer dan duizend woorden, zegt men, maar in dit geval...

Nou jah, misschien 2. :mrgreen:
De pasvorm is inderdaad lastig. Nu zou ikzelf niet wakker liggen over de kromme romphelften, maar de vleugels en de paneellijnen zijn wel vervelend...

Ik zou zeggen, voldoende lijm gebruiken (natuurlijk niet teveel) en de boel zeker een nacht met tape bij elkaar houden.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2015 1:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Zocht iemand Spitfire? Nou daar ben ik.......en ik ben nog roze ook!! (dat is tenminste de kleur die mijn dochters gebruiken als ik weer eens mag opdraven in één van hun tekeningen) :lol:

Maar goed, je weet een leuke discussie op te starten met een Spit in een vreemde kleur, Friso. Interessant werkje!! Ben benieuwd naar het resultaat :brouw:

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2015 12:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Goed bezig hoor!
Maar een kleine kanttekening, Xtracolor laat zich niet echt lekker kwasten is mijn ervaring, dit kan de beter door de airbrush gooien.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2015 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Airbrush? Mee de Alpen over, aan de rand van het zwembad? Mijn medereizigers vonden dat niet zo'n goed plan. Alles moet dus gekwast worden, ik hoop nu de laatste laag erop te leggen en jullie vanavond op de hoogte te stellen.

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Met enige vertraging zijn hier de verffoto's.
photo 322981
photo 322979
photo 322983
photo 322984

Zelf tevreden? Mwah. Het kwasten ging makkelijker dan ik had verwacht, maar zo heel strak is het nu ook weer niet. Op veel plekken zie je het nog wel dat hij gekwast is. Ook bij het DDay-gedeelte zijn de lijnen niet zo strak. Een groot deel van de chaos daar is al wel weggewerkt, de rest vam de lelijke plekken wil ik dmv verwering proberen weg te werken. Ik maak mezelf ook graag wijs dat ze het allemaal niet zo nauw namen met die DDay lijnen en dat die dus ook niet altijd even netjes waren.

Vanmiddag decals!

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement