Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ha ja... daarom zei ik ook: "in hoever ik het begrijp"... niet helemaal juist begrepen dus. Pfff, niet echt simpel dat camo-gedoe. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Als het tijd wordt om het model roze te gaan spuiten zorg dan eerst dat je de juiste kleur hebt.
Ik heb al vele roze Spitfires op internet gezien maar ook op modelbouwshows. Al heb ik zelf nooit een roze
Spitfire in het echt gezien, toch durf ik te zeggen dat vele modelbouwers de modellen in een veel te
roze, te felle kleur geschilderd hebben. Na het vergelijken van vele foto's, vooral de foto's die bij lichte
bewolking genomen zijn, met een hele goede camera, kom ik tot de conclusie dat de kleur meer grijs
dan roze bevat ! Het is tenslotte een camouflagekleur. Roze op zich is al een kleur die goed afsteekt
tegen de meeste achtergronden, dus helder roze is dan geen goede keuze, fel roze al helemaal niet.
Soms zie ik ook zalmroze Spits. Ook niet goed.
Onder voorbehoud zeg ik dat ik met Revell 371 Lichtgrijs en een heeeel klein drupje rood 330 heel erg
dicht in de buurt kan komen. Ik heb ook zitten mengen met rood 31 en 34, maar dat geeft nog steeds een
te felle kleur. 330 en lichtgrijs geeft een kleur die heel erg lijkt op wat ik op de foto's zie.

Objecten ver weg worden grijs. Kijk maar eens naar bomen en huizen aan de horizon. Roze kan een hele
goede camouflagekleur zijn, maar dan ook alleen als deze opgaat in de achtergrond. Een grijzige
achtergrond. De roze Spitfires vlogen voornamelijk bij schemer, als de lucht roodachtig was. Roze-achtig
grijs is dan een prima camouflage.

_______
Erik

p.s. Om aan te tonen hoe effectief roze kan zijn om op te vallen en aan de grond absoluut GEEN goede
camouflagekleur is, hier een verhaaltje. Soms, als het weer het toelaat, lanceer ik mijn zelfgemaakte
raketten. Mijn parachutes en lintjes hebben allerlei verschillende kleuren. Door schade en schande leerde ik
dat één kleur altijd goed opvalt.....: fluorescerend roze !!! Raketten met andere kleuren lintjes en parachutes
ben ik wel eens kwijtgeraakt (gewoon onzichtbaar en dus onvindbaar) of waren moeilijk vindbaar.
Die felroze lintjes zie je vanaf de lanceerplek al liggen !! Sindsdien gebruik ik alleen nog fluo roze ! ;-)
Om toch roze te gebruiken in de lucht maar niet op te vallen, moet roze heel erg grijs gemaakt worden.
Dat hebben ze gedaan en het bleek erg effectief. Maak de kleur dan ook beslist niet te fel. Hou het grijzig.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja ETG... dat roze lijkt me niet echt een gemakkelijke kleur, zoals je aanhaalde: ik zag ook al diverse modellen van de Pink Panther en het waren meer Barbie-autootjes dan wel militaire voertuigen. Ik weet wel heel zeker dat dat niet het juiste roze is, mij komt voor dat het meer bruinachtig iets was dat een roze schijn gaf in de woestijn. Het is in ieder geval een heel speciaal kleurtje.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Helemaal mee eens jongens. Er is een 'officieel' enamelkleurtje voor van xtracolor (pru pink), maar ik moet nog even kijken of ik dat wil gaan gebruiken. We zien wel, ik heb nog even de tijd.

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik vind mijn x-tra color PRU blue wel heel erg goed. Ik zou een poging doen om die te vinden.

Roze is totaal niet verkeerd als camo of als hitte schild. Zo te zien waren de beste paarden van stal allemaal wel eens roze. 8)



Afbeelding



Ik hoop dat je het decal voor de camera niet gaat gebruiken maar even een gaatje boort met een drup houtlijm erin. Of iets dergelijks.

Succes! Lex







.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
(Op onverklaarbare wijze is mijn reactie van eergisteren niet geplaatst. Mogelijk heb ik de pagina weggeklikt
voordat ik het bericht plaatste. Hier nogmaals beknopt de inhoud: )

PRU Pink van Xtracolor lijkt mij een goede keuze. Het ziet er licht en grijs genoeg uit :
Afbeelding


De kleuren van Xtracolor vind ik toch best wel accuraat, moet ik zeggen. Ik heb er bij verschillende modelbouwshows
eens extra op gelet en die modellen zagen er gewoon goed uit. Hun kleuren bevallen me wel.

________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2015 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
toch interesant

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2015 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
@ Walesha: Die Pink Panther was wel degelijk roze !! Ook dát voertuig was voor verkenning bedoeld, ook tijdens de ochtend- en avondschemer.
Dat woestijnzand heeft niet de rare kleur die Tamiya er aan geeft (ik betwijfel ZEER of hun zandkleur wel de juiste kleur is voor Duitse WO2 voertuigen !!)
maar heeft van verre een roze-achtige gloed. Soms zie ik hier aan de Zeeuwse kust dezelfde kleur. Die roze gloed zie ik hier soms ook. Een roze auto
voor in de woestijn is derhalve niet eens een gek idee. En zou het niet werken, dan zou men er alles aan gedaan hebben om de auto over te schilderen.
Dat is wel logisch, denk ik ! ;-)
Als ik foto's van roze Land Rovers en Spitfires vergelijk, dan zien die roze Spitfires er iets lichter en grijzer uit dan de Laro's, dus - gezien door mij
bril met mijn ogen - is er blijkbaar wel verschil in tint.

Op deze foto lijkt mijn model iets intenser qua tint dan in het echt, maar het verschil in roze tussen de Laro en de Spitfire is er wel.
Afbeelding

(En ja, dit is een oude foto, die draadjes waarmee de antennes vastgehouden worden zijn al vervangen door mooier en dunner EZ-Line !! ;-) )

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ergens op Britmodeller staat een hele discussie over PRU pink. Er bestaat een kleurenfoto waarop het bijna wit lijkt. Zelf heb ik ook eens een roze Mk. IX in elkaar geknutseld en ik vond de Xtracolor toch wat te roze en heb de hele boel met wit en lichtgrijs wat lichter gemaakt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Het moet WEL roze blijven, hè ?!

Die kleur van Xtracolor is best wel goed. Het echte vliegtuig is toch echt roze, van dichtbij en veraf. Het is alleen geen
fel roze !! Het is grijzig roze. Die kleur hebben ze toentertijd echt niet zomaar gekozen. Er is over nagedacht. Ga je
wit en grijs toevoegen dan ben je de kleur van de overbelichte foto na aan het maken en NIET die van het echte vliegtuig !
Neem nooit zomaar één of twee foto's, maar zoek er altijd meerdere en neem de beste.
Omdat het een oorlogsvliegtuig is wil dat nog niet zeggen dat al die kleuren dan ook per sé grijzig of olijfgroen of mat zijn.
Er vlogen ook vliegtuigen met hele felle kleuren. De Amerikanen hadden P-51's in alu met fris rood, groen of geel, e.d.

Dezelfde fout (de gedachte dat oorlogskleuren nooit felle kleuren (kunnen) zijn) is makkelijk gemaakt. Vele Panzerwagens
en ander Duits spul werden in frissere kleuren gespoten dan men meestal aanneemt. Helder zandgeel met grasgroene
strepen, bijvoorbeeld. De meeste modelbouwers vinden zulke kleuren te onwaarschijnlijk. Dat weet ik uit al die vragen die
ik mensen op modelbouwshows stel. Ze spuiten hun tanks vervolgens in grijzig zand met donker olijfgroen. "Omdat dat
oorlogskleuren zijn", is het excuus. Ja en nee. Het kúnnen de juiste kleuren zijn, bij sommige tanks. Maar tanks in frisse kleuren
waren er ook. Het gaat erom: wat zijn de beste camouflagekleuren voor DAT moment, in DAT gebied ??!!
Het antwoord geeft soms verrassende kleurencombinaties.

Zo ben ik een Polikarpov Po-2 aan het maken die gespoten gaat worden in helder geel, fris groen en donkergrijs. ;-)
Een soort Braziliaanse vlag met de verkeerde kleur blauw, zal ik maar zeggen.
Maar het werkte.
Afbeelding


Ik durf met een gerust hart de kleur roze van Xtracolor aan te raden. NIET mixen !! NIET mee rommelen !!! Wat in het potje
zit is goed.

_____
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement