Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 19:45 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Wat later dan gepland kom ik ook binnenvallen met een klein onderwerpje.
Omdat de vorige groepsbouw (WWI) mij goed bevallen was, vooral op het gebied van "bouw eensch wat anders dan wat je gewoon bent te bouwen", en deze groepsbouw mijn wel aansprak (en ik toevallig nog een van toepassing zijnd bouwdoosje had liggen) heb ik de stoute schoenen aangetrokken om wederom buiten mijn comfortzone iets in elkaar te plakken (*haalt adem*)
Het leidend/lijdend voorwerp is de Cessna Bird Dog 1/72 van Airfix waarbij het plastic geperst en verwarmt is in de mallen van de 1973 uitgave. Dit houdt dus onder andere in.....dikke logo's en het jaartal in de cockpit om het geheel een geloofwaardig en schaalgetrouw uiterlijk te geven.
Maakt toch niet uit, Robbie bouwt om het bouwen, en niet om de historische correctheid.
Een recht uit de doos bouw dus.

Info over de bird dog is te vinden op : https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_O-1_Bird_Dog
En dan wordt gelijk duidelijk dat het ondanks zijn kleine verschijning toch een behoorlijk multifunctioneel vliegtuigje was/is/nogsteedszalzijn.

photo 321690

Gelijk de doos maar even leeggeschud, en dan valt gelijk op dat er overal van die vervelende cirkeltjes op heel onlogische en slecht te verwijderen plaatsen zitten......pffffff ik wil eigenlijk gewoon plakken en verven met een beetje passen en meten en een fluimpje plamuur.....
Ach, gewoon ergens beginnen, dan zien we wel of en anders wanneer het schi...vliegtuig strandt.

photo 321694

photo 321692

photo 321693

photo 321688

photo 321689

photo 321691









En gelijk de heerlijk mooi op maandagmorgen na de feestweek uitgerichte decals:
photo 321695

Nou, een leuk klein luchtverkennergebakje dus, laten we maar beginnen met plakken en wat schuren.

Groetjes Robert

Oja, ik gaat die groene versie maken :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 12:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Klein maar fijn!
Leuk dat je tussen al het grote geweld een bromvliegje gaat neerzetten Robert.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ojee... een Bird dog... ik wacht op een grotere versie op 1/32 of 1/35. :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Leuke keuze Bert.
Succes met de bouw van deze kleine schavuit.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 20:24 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het is wel een leuk kistje, Rob. Ik zou er denk ik een hoop plezier aan hebben, en ik hoop dat dat bij jou ook gaat lukken.
Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Deze mag je ook zetten in de Vietnam-GB hoor. ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2015 18:54 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Dank u voor de comments zo aan het begin van de bouw.
Ik laat deze gewoon bij de luchtverkenners staan, een copy-paste naar de Vietnambouw lijkt mij zelf alleen maar een beetje veel dubbelop dubbelop. Ondanks dat mij dat ook wel een leuke bouw lijkt (heb ik volgens mij ook nog wel wat voor liggen) komt die voor mij dus helaas te vroeg.

De binnenkant heb ik inmiddels van een kleurtje en decals voorzien. En een iets te dik aangezette wash, waarbij ik er elke keer weer intrap om voor een wash zwart te nemen. Moet mij echt gaan aanwennen om een iets lichtere kleur hiervoor te nemen. Het besef komt echter elke keer weer wanneer het te laat is.......

Zoals gewoonlijk voel ik mij met mijn kolenschoppenvingers op mijn best wanneer de onderdelen klein zijn (dan zijn er ook genoeg excuses aan te voeren waarom het er zo uitvergroot op foto niet uit ziet :mrgreen: ) Oftwel, zoals vermeld heb ik aan die dikke cirkels in de cockpit geen energie gestopt om ze te verwijderen. In het verleden had ik die neiging wel continue, maar bleek achteraf dat het niet meer zichtbaar was terwijl de bouwtijd alleen maar onnodig toegenomen was, en ik bouw al zo "snel". Per jaar een kitje van 1/72 afkrijgen is dus te weinig, en om daar verandering in te brengen op tactische plekken dus iets minder aandacht geven...

photo 324233

photo 324234

Ik verf dus met Revell Aqua, en Airfix geeft de kleuren in Humbroll, even omzetten dus. Voor de buitenkant verlangt men Humbroll nr 86.....Hmzz dat wordt zou dus Revell 45 worden....dat matched voor mijn gevoel niet echt...

photo 324241

Revell 45:
photo 324232
Oftewel hier een beetje uitgeprobeert:
photo 324236

En dan de Humbroll (enamel)86:
photo 324242


Poepjes, dat komt niet echt overeen.

Hoe moet het dan ongeveer uitzien?

photo 324243

Of juist zo:

photo 324246

:? Ja, wat nu. Ben geen purist, maar het moet natuurlijk wel een beetje in de buurt komen. Gevoelsmatig komt Revell 46 iets meer in de buurt, maar aqua is hier op een half uur auto rijden pas verkrijgbaar...
Nu had ik al ruim voordat ik aan deze "bouwdoos" begon de kleuren omgezet en opgeschreven. Alleen verzuimt om te controleren of de kleuren dan wel een match hebben, normalerwijze klopte dat ook altijd wel....

Ach, ik heb nog even de tijd, eerst maar een nutteloze maar daarom nooit minder leuke droogpassing

photo 324235


We Hobbelen dus lustig en langzaam voort :)

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2015 23:27 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Dubbelpost :brouw:

Kleurprobleem heb ik na langdurig surfen over het net en alle waar- en onwaarschijnlijkheden uit danwel in te sluiten op gevoelsbasis opgelost.
De omreken tabellen gaven zoals uit mijn vorige post bleek aan: Humbroll 86 => Revell Aqua 45. Daar kon ik mijn niet in vinden dus zoeken op het net en in mijn voorraad. Olive Drap was het sleutelwoord en daarbij kwam ik uit op Revell Aqua 42 Geel Olijf.
Baat het niet dan schaadt het niet.....

Iets meer verhaal. Eigenlijk was het dus mijn bedoeling om de Bird Dog te kwasten, mijn favoriete bezigheid. Nu heb/had ik hier een startersblazertje van Revell liggen, die plastieken "airbrush" waarmee ik dus de Bird Dog zo druipend van de tafel af zou blazen. Kwasten dus.
Nu moet ik proberen een lang verhaal snapbaar en kort te maken. De afgelopen twee jaar heb ik op 2 uur rijden (vice versa) van het werk gewoond. Ik woon er nog steeds, maar hier in mijn eigen dorp zit ook een onderdeel van mijn werkgever. Enkele weken voor mijn vakantie (die nu bijna afgelopen is) heeft de vestiging hier in het dorp aangegeven dat ze graag zouden hebben dat ik hun toko zou komen "versterken". Dit aanbod was voor mij te mooi om te laten liggen, en dat vonden mijn collega's op twee uur rijden ook. Omdat ik hun dus zou gaan verlaten zijn zij met de pet rond gegaan om een afscheidsbonusje aan te bieden. Dat geld heb ik dus besteed voor een H&S Ultra airbrush 8) .

Terug naar de Bird Dog. Die Ultra vroeg mij dus of ik hem niet op dat bromvliegje wou uitproberen.
Eh ja....iets van noob en eerst oefenen enzo...eigenlijk toch niet.
Robbie is te zwak, want die luchtblazer bleef maar zielig zeuren, en zodoende toch maar de stoute schoenen aangetrokken (en eerst even door wat vliegtuigtopicjes heen gebladerd)
Oh, die doen hier iets wat ze pre-shaden noemen en wat eigenlijk best wel een gaaf resultaat geeft....dat wil ik ook proberen...(maar dat vleugeldingetje is zooooo klein jongen...)
Ja, maar nu ik het gezien heb wil ik dat ook, en daarna meteen die nummer 42 erover heen draperen; gewoon doen Robbie; gewoon weer een stapje verder proberen te komen, er is niks verloren.

Dus een poging gedaan om te preshaden hoewel dat voor mijn gevoel, en juist vanwege de eerste keer met de Ultra, toch best wel lastig was. Er leken dus iets teveel zwarte strepen op te staan. Nee, een streep zorgt er eigenlijk voor dat het hele toestel zwart wordt (kort door de bocht dan).
Ja, het lukte mij toch wel een beetje om de lijntjes dun te houden.
Perfect is het niet, maar zo maar een duik in het diepe van de hoge duikplank zonder te controleren of er uberhaupt wel water in het zwembad zit...

Ja, ik ben allang blij dat het mij lukte de meeste verf op het toestel te krijgen, kon beter maar zoals in een regel naar boven al staat, het had veeeeeeeel erger kunnen zijn.

Dan maar een paar foto-tjes:

photo 325351

photo 325352

photo 325353

photo 325354

photo 325355

Juist, die drap verf zit er lekker dun op, maar net te dik voor die zogenaamde pre shade.
Robbie is weer een stukje wijzer, en met de Cessna een stukje verder.

Tot de volgende dubbelpost 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik denk dat Robbie beter een beetje met postshade kan werken.
Dat geeft vaak ook een iets kleur echter resultaat namelijk. Of een ander kleurtje dan zwart pakken is ook een optie.
Die preshade vind ik persoonlijk vaak nogal aanwezig en opvallend, ook bij jou vleugel is dat duidelijk te zien, want volgens mij had je daar een missertje met de preshadekleur.
Verder zit het kleurtje er toch goed op voor een eerste keer?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 9:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk klein vogeltje, en ondanks zijn leeftijd lijkt de pasvorm ook niet tegen te vallen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement