Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst wat betreft de Snickers Huey, maar dat betekent niet dat ik niets gedaan heb. Sterker nog, in de afgelopen week heb ik de oplossing gevonden voor de katapult. Nou ja, oplossing, ik heb de meest logische manier waarop het mechanisme zou kunnen werken genomen, en daar met behulp van de (zeer schaarse) referentie een schets van gemaakt.
In de reclame is te zien dat de armen van de katapult in feite gewoon bouwladders zijn, dus om te beginnen heb ik een ladder uit de onderdelenbak genomen (afkomstig uit een A7V). Maar omdat ik hier maar 1 ladder van had, en ik er 2 nodig had, moest ik er nog een scratchen. Dit heb ik met nog wat rommel uit de onderdelenbak kunnen doen, en met de A7V-ladder als mal heb ik een vrij goede kopie kunnen maken. Ik moet trouwens wel nog iets gaan maken wat op een scharniermechanisme lijkt, omdat de ladders in het midden ook nog doorbuigen.
Afbeelding

Mijn versie van de ladder:
Afbeelding

Afbeelding\

Nadat ik de basis van de katapult had, ben ik begonnen aan de schietarmen van de katapult. Ook hier is het origineel vrij low-tech uitgevoerd, want het zijn niet meer dan een aantal hooivorken en scheppen die met een scharnier aan de ladder zijn vastgeschroefd.
Afbeelding
Scheppen had ik nog genoeg liggen, van onder andere een setje Duitsers en een Sd.Kfz. 7.

Afbeelding

Op het origineel zitten er 6 schietarmen op iedere ladder, maar dit ging op mijn versie niet passen. Ik heb het dus bij 5 armen per ladder gelaten (dit was trouwens ook onvermijdelijk, aangezien ik "maar" 11 scheppen had gevonden). Bij een aantal scheppen heb ik de steel nog wat verlengd met ijzerdraad, omdat het anders niet zou kloppen met het origineel. 2 van de 5 scheppen heb ik in de afgevuurde stand gezet, zodat het allemaal wat dynamischer lijkt.

Afbeelding
1 ladder compleet.

Bij de video is heel kort het afvuurmechanisme van de armen te zien, dit wordt gedaan door een aantal trekkabels die aan een tandwiel, wat aan het scharnierpunt van de schep vast zit, trekken, waardoor de schep omklapt.
Afbeelding

Afbeelding

5 minuscule tandwieltjes maken ging mij iets te ver, dus ik heb de tandwielen vervangen door hefbomen die haaks op de scheppen staan, waar de trekkabels aan vast zitten.

Afbeelding
Hier zie je het mechanisme wat ik "verzonnen" heb als alternatief voor de tandwielen.

De trekkabels zelf zijn van dun koperdraad, en de bundel trekkabels die vanuit de ladder de Huey in lopen zijn ook van koperdraad. Deze komen vast te zitten aan de centrale "besturingssmodule", die in de Huey staat (later meer daarover).

Afbeelding
Aan de zijkant van de ladder lopen de trekkabels. Het zijn er geen 5, maar anders zou de bundel veel te dik worden.

Toen kwam het centrale deel. Waarbij ik bij de ladders nog enigszins referentie had, moest ik bij dit deel alles uit mijn duim zuigen. Dit is aan de ene kant vervelend, maar aan de andere kant kun je wel doen wat je wil.
Als basis heb ik van wat rommel uit de onderdelenbak een frame gemaakt, met daarop een soort besturingsmodule, met aan de ene kant een schakelkast (het resin deel) en aan de andere kant een pneumatische pomp/besturingseenheid (het grijze deel). Aan de uiteinden van het frame zitten de scharnierpunten voor de ladders.
Afbeelding

Afbeelding

Het hele ding moet er dan uiteindelijk ongeveer zo uit komen te zien:
Afbeelding

De basis van het centrale deel was er nu, dus was het tijd voor de details. Op foto's van de zijkant van de Huey zag ik wat pneumatische leidingen lopen, dus ging ik ervan uit dat de ladders met cilinders omlaag gelaten werden.
Afbeelding

Deze heb ik met 2 schokdempers uit een Dodge Dart op het frame gezet. Daarna heb ik een luchtank voor de cilinders gemaakt (groene tanks bovenaan), met daaronder een ventiel (beige deel). Als laatste heb ik de tank op het ventiel aangesloten, en het ventiel op de besturingseenheid voor de cilinders. Vanuit de besturingseenheid lopen de leidingen naar de cilinders.
Afbeelding

De trekkabels van de ladder lopen naar de schakelkast, en vanuit de kast loopt ook nog een stroomkabel naar de kast voor de cilinders.
Afbeelding

Als laatste heb ik de ladder op het centrale frame gemonteerd. Het geheel ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Afbeelding

En ik kon het ook niet laten om het alvast even in de Huey te laden:
Afbeelding

Ja, de Huey zelf zit ook al in elkaar!
Afbeelding
Het was trouwens wel een rotding om in elkaar te zetten, het interieur paste voor geen meter in de romp. Maar met wat gepast geweld is het toch nog enigszins gelukt. Er zitten nu wel nog gigantische naden tussen de vloer van de Huey en de rompwand, dit moet ik nog opvullen met iets.
Afbeelding

Afbeelding

De linker cockpitdeur en de 2 deuren bij het open gedeelte zijn er uit gesloopt, omdat de Huey van de reclame deze deuren ook niet heeft.
Afbeelding

Ik ben wel vergeten om foto's te maken van het geverfde interieur, dus jullie moeten maar geloven dat dat geverfd is :mrgreen:.

Nu nog de andere ladder maken... :o

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, dat met die naden en die vloer is volgens mij niet goed. Dat hoort zo niet te zijn.

Dat andere, het scratchwerk, daarmee ben je erg goed bezig zeg. Heerlijk dat je je fantasie enigszins de vrije loop kunt laten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor je compliment Rene! :brouw:
Dan heeft Herr Revell toch echt iets fout gedaan ja, want de romphelften passen wel enigzins goed tegen elkaar. Maar het is niet anders, ik stop er wel wat plastic strip tussen.
En je hebt helemaal gelijk over het scratchwerk, het is echt heerlijk om zo je gang te kunnen gaan.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2015 0:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk scratchwerk!

Ga zo door,




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Even een vraagje voor de Huey-kenners:
Ik ben op het moment bezig met de decals te maken voor de Huey, en op foto's van de Huey is op de rechter cockpitdeur een embleem te zien:
Afbeelding

Weet iemand toevallig wat dit voor embleem zou kunnen zijn?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tomska schreef:
Weet iemand toevallig wat dit voor embleem zou kunnen zijn?


Eerst meende ik dat het wellicht een afbeelding is van een brandblusser. Maar na wat googlewerk herkende ik wat anders. Toevallig gister wezeb sneupen in mijn decal-voorraad voor stenceling van mijn NASA-Huey. Het embleem is een tijgerkop van de 121st assault helicopter company, de 'Soc Trang Tigers' (Vietnam 1967).

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ok, dat zou inderdaad heel goed kunnen kloppen. Bedankt voor je speurwerk René! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
En direct een nieuwe update erachteraan. :)

Zo'n carnavalsvakantie scheelt wel zeg, je kan zo lekker doorbouwen. :). Maar helaasch is ie morgen alweer afgelopen, dus zal het tempo ook wel weer kelderen. Maar ja, ik heb toch nog wat kunnen doen aan het projectje. Niet aan de Huey zelf, maar aan een klein ondergrondje! Ik vond dat dit helikoptertje dat toch wel verdiende, na al het werk wat erin zit.
Jullie weten nu onderhand denk ik wel hoe de situatie van de Snickersreclame eruit ziet: de Huey vliegt over een huis en gooit een karrevracht Snickersrepen op een man die niet wilt zwemmen omdat het water te koud is. Het plan was dus om een deel van het huis na te bouwen, en de katapultscene na te maken. Maar omdat dit:
1) heel veel werk is, en 2) het lastig is om een Hueykit te laten zweven is het dit uiteindelijk toch niet geworden. In plaats daarvan heb ik een wat kleiner deel van het huis gepakt, namelijk het dak. Op het allerlaatst in het filmpje is namelijk te zien hoe Mr. T vakkundig de schoorsteen van het huis eraf sloopt met de Huey.

Afbeelding

Omdat de Huey hier tegen de schoorsteen aan vliegt, is deze scene ideaal voor de kit, omdat je hier de kit dus aan vast kan maken.
Eerst maar eens een schetsje gemaakt van het idee:

Afbeelding

Of het voor jullie duidelijk is weet ik niet, maar ik heb wel vaker dat mijn schetsen alleen door mijzelf begrepen worden. :lol1:
Hierna heb ik een leeg mandarijnenkistje gesloopt, en de houten zijpaneeltjes gebruikt voor het dakdeel op te bouwen. Omdat dit vrij zacht hout is, is dit makkelijk met een mes te snijden, waardoor je superstrakke snijranden krijgt. Nadat alles op maat was gesneden, heb ik alles met houtlijm in elkaar gelijmd, en wat lood op de bodem gelijmd om te voorkomen dat de bende omvalt als de Huey er straks bovenop staat, want dan wordt alles nogal topzwaar.

Afbeelding

Toen het dekseltje erop gelijmd, waar het dekseltje overigens geen zin in had, maar na wat tape en lijmklemmen wild hij toch meewerken. :mrgreen:

Afbeelding

En toen was het tijd voor de schoorsteen. Hier heb ik met plasticcard gewerkt in plaats van het hout, omdat het dunne plastic toch net wat fijner werkt als het hout. Maar als budgetbouwer heb ik geen mm2 Evergreen in huis, dus heb ik maar telefoonkaarten gebruikt. :). Het werkt net zo goed, en het kost niks , wat ook weer fijn is.

Afbeelding

Omdat de Huey tegen de schoorsteen aan vliegt, moet deze ook afgebroken gemaakt worden (duhhh... :?). Daarom heb ik eerst de hele schoorsteen gebouwd, en hem daarna met mijn Chinese Dremel "slordig" doormidden geslepen. Als laatste zijn de twee delen schuin op elkaar gelijmd, zodat het lijkt alsof het hele ding op het punt staat om omlaag te komen.

Afbeelding

Daarna zijn er nog 2 pinnen in de hoeken van de schoorsteen gelijmd om de Huey op te bevestigen, en toen is het schoorsteentje naar de schilder gegaan. Ik had laatst nog een bus Motip bamboekleur voor 4 euro bij de plaatselijke verfwinkel gekocht, wat een mooi kleurtje voor de schoorsteen was. Die bus was eigenlijk als vervanger voor Tamiya Sandgelb gekocht, want die gaan op een gegeven moment ook een vermogen kosten. Maar het zandkleurtje was ook erg geschikt voor de schoorsteen.

Afbeelding

En toen ging het opeen heel snel... :mrgreen:. Zo snel, dat ik geen foto's van het verfproces heb kunnen maken. Maar ik zal het kort even vertellen:
Eerst heb ik met gewone zwarte plakkaatverf het hele dakje zwart geverfd, met uitzondering van het schuine deel. Dat heb ik grijs geverfd, met dezelfde plakkaatverf gemengd met wit. Toen dat droog was, heb ik het dakdeel met witte en zwarte olieverf bewerkt zodat er wat meer kleurvariatie in het grijs kwam. Ook zijn er hier en daar wat vuillopers gemaakt, vooral onder de schoorsteen. De schoorsteen zelf heeft een zwaar filter met zwarte olieverf gekregen, zodat hij wat vuiler werd. Ook hier zijn er her en der wat vuillopers aangebracht. Hoe dat hele verhaal er dan uitziet?

[url=http://postimage.org/]Afbeelding

[url=http://postimage.org/]Afbeelding

Zo dus! :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk idee Tom, ik snap je schets helemaal hoor. Ik zou hem nog signeren en in een koker straks bewaren onder de grond. Misschien is de schets over 100 jaar wel geld waard :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hahaha, wie weet he, onder het mom van abstracte kunst kun je vrijwel alles verpatsen he. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement