Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2015 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ondanks dat de Huey groepsbouw al even bezig is, zet ik mijn topic er ook maar bij. Mijn onderwerp is een Huey (duhh..), maar geen gewone Huey (daarover zometeen meer info. Eerst maar eens wat algemene informatie over dit legendarische werkpaard.

Afbeelding

Wikipedia schreef:
De Bell UH-1 Iroquois is een veelzijdige militaire helikopter die bekend werd onder zijn bijnaam "Huey" – een verbasterde afkorting van Helicopter Utility – en van de Vietnamoorlog. Er is bijna geen ondersteunende of operationele taak op te noemen waarvoor dit toestel ergens ter wereld niet is ingezet.

In de loop der tijd werden 2 versies van dit toestel uitgebracht; de 1 motorige modellen 204 en 205 en de 2 motorige modellen 212 en 412. De motor is een Lycoming TL53-L13 gasturbinemotor met een vermogen van 1045 kW.

Afbeelding
de Lycoming gasturbine

De Huey werd bij de US Army vervangen door de UH-60 Black Hawk. Het USMC vloog er nog enkele jaren mee verder tot ook hier de UH-60 zijn intrede deed.

Vanaf 2004 zijn de toestellen niet meer in de inventaris van de Amerikaanse strijdkrachten opgenomen. De nieuw ontwikkelde UH-1Y 'Venom' heeft vanaf 2008 zijn intrede gedaan bij het USMC.

Het toestel is vrijwel over de gehele wereld geëxporteerd en verricht naast enkele militaire nu vooral civiele diensten.

Ook in Nederland heeft de Huey gevlogen. Van 1962-1977 vloog de UH-1B bij de toenmalige Marine Luchtvaartdienst bij de suadrons 1 en 7. Vanaf 1994 zijn 3 in Italië in licentie gebouwde Agusta Bell AB412SP’s (Huey II) in gebruik bij de luchtmacht voor het uitvoeren van search and rescue (SAR) taken vanaf de vliegbasis Leeuwarden. Deze helikopters zijn uitgerust met een 4 bladige rotor.

Afbeelding

Ook de Duitse landmacht (Heeresflieger) vliegt nog met de UH-1D en de luchtmacht (Luftwaffe) gebruikt hem voor de SAR taak.


Ik heb dit keer geen uitgebreide introductie van het onderwerp gemaakt, omdat bij mijn onderwerp de achtergrond van de Huey niet van belang is. Historische achtergrond is dus ook weggelaten. De kit die ik gekozen heb is de UH-1D "SAR" van Revell. Ook hier heb ik niet gekeken naar de versie/uitvoering van de Huey, maar puur voor de helikopter zelf. Nu zullen jullie vast denken "wat is hij dan van plan met die heli?". Nou, dat leg ik jullie graag uit aan de hand van deze video:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wiixrRgysks[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=wiixrRgysks

Jazeker, Tomska gaat een Snickers-Huey maken! Wellicht herinneren sommigen zich deze reclame nog van een aantal jaren terug, waarin onze Mr. T op een niet zo subtiele doch effectieve wijze zijn boodschap over komt brengen ("krijg toch eens noten!"). Hoe dan ook, toen ik van DJ hoorde dat hij een Huey GB op poten ging zetten, moest ik weer denken aan deze geniale reclame. Daarom maakt het ook niet uit welke Huey-kit ik hiervoor gebruik, zolang er maar 1 motor in ligt. Het wordt overigens wel nog best wat scratchwerk, aangezien Revell geen Snickerskatapulten heeft meegeleverd. Ook de referentie wordt nog lastig, aangezien de enige info die ik heb een filmpje van een halve minuut en wat foto's van de filmset zijn. Maar dit geeft aan de andere kant ook veel ruimte voor improvisatie.

De kit:

Afbeelding

Zoals gezegd is de kit van Herr Revell, en wordt het in de bekende blauwe zijlader geleverd. Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit, geen flash of overdreven sinkholes, maar er zitten hier en daar wel wat pinmarks die verwijderd moeten worden. Het feit dat er ook gekozen kan worden voor een vliegende ziekenwagen komt wel goed uit, omdat ik de brancard kan gebruiken voor de katapulten. Voor de rest moet alle bewapening eruit, en moet de laadruimte leeg worden gehaald. De linkerdeur van de cockpit moet er ook uit. De decals zijn uiteraard niet erg bruikbaar (de grote decals dan, instrumenten etc natuurlijk wel), dus ik moet nog ergenss decalpapier vanaf zien te halen. Maar dit zijn dingen die nu nog lang niet nodig zijn.

Wel alvast 1 vraagje voor jullie: als iemand nog een 1/72 helikopterpiloot heeft liggen die hij/zij kan missen, hoor ik het graag. Deze helikopter heeft immers wel een Mr. T nodig.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op zo 08 feb, 2015 17:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2015 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf idee zeg. Daar moet op gegoogeld worden:

https://www.flickr.com/photos/34557983@N03/sets/72157612790580338/
https://www.flickr.com/photos/34557983@N03/with/3221902981/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fragment van hoe de clip gemaakt is:
Afbeelding

Afbeelding

Wel leuk trouwens dat ze Mr. T er voor gebruikt hebben, terwijl dit de gene is met vliegangst.

Succes met de (om)bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2015 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de foto's René! De meeste had ik al, maar die close-up van Mr. T had ik nog niet. En je hebt gelijk, Mr. T heeft inderdaad vliegangst. Hij maakt er ook een opmerking over in de reclame: "I hate flyin', so make this the last time i get you cryin' ". :lol:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2015 2:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Tomska schreef:
Het wordt overigens wel nog best wat scratchwerk, aangezien Revell geen Snickerskatapulten heeft meegeleverd.

Schandalig...


:wink:


Erg leuk onderwerp, ik zal eens kijken of ik wellicht kan voorzien in een Mr. T


Succes,




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2015 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
mr.vdh schreef:
Schandalig...


Ik vind het ook echt niet kunnen nee, zoiets essentieels kun je toch niet zomaar weglaten? :roll:


:mrgreen:

Maar hoe dan ook, fijn dat je even wilt kijken voor een Mr. T! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2015 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gisteren en vandaag heb ik een begin gemaakt met de Huey, en ik ben ook direct aan het detailleren geslagen. :mrgreen: . Over een gewone Huey is gelukkig ontzettend veel te vinden, dus ik had meer dan genoeg referentie.

Revell begon met de pilotenstoelen:
Afbeelding

Opzich niet slecht, maar toen je ze op de bodemplaat zette had ik al mijn eerste :? -moment.
Afbeelding
Die staat wel érg laag op de grond! En ook na het checken van referentiefoto's zag je dat de stoel in het echt iets boven de vloer staat, op een soort frame.
Afbeelding

Van een ander setje stoelen van de kit die ik niet ga gebruiken heb ik toen het frame eraf gesneden en op de pilotenstoelen geplakt. En dan krijg je dit:
Afbeelding

En als je de hoogte van de nieuwe stoel vergelijkt met de originele stoel ziet de nieuwe er een stuk beter uit.
Afbeelding

Op de vorige referentiefoto waren ook 2 sets veren te zien op de rugleuning van de stoelen (iets van het verstelmechanisme?). Deze heb ik met behulp van een gitaarsnaar op de kitstoelen nagemaakt.
Afbeelding

Toen was het tijd voor de besturing. Revell heeft opzich wel goed werk geleverd, maar er waren toch nog wat verbeterpuntjes, zoals de voetpedalen. Maar ook bedrading werd toegevoegd.

De pedalen waren helemaal niet aanwezig in de kit, maar deze zijn makkelijk na te maken.
Afbeelding

Hier is nog wat bedrading te zien.
Afbeelding[/url]
Afbeelding

Deze hendel heeft ook nog een dunnere stang onder de hoofdstang lopen, en de kitversie van het handvat is veel te grof.
Afbeelding

En dit brandblussertje was niet in de kit aanwezig.
Afbeelding

En dan mijn scratchversie van deze details:
Afbeelding

Afbeelding
De bedrading en kleine kastjes.

Afbeelding
Gordels en de hendel.

Afbeelding
Nog een set gordels en de brandblusser.


Toen de laadruimte. Door de katapult die er nog in komt zitten moet er zo veel mogelijk ruimte vrij blijven. De achterbank zit er echter wel nog in:
Afbeelding

Maar hier is te zien dat die bank er helemaal niet in past in uitgeklapte toestand.
Afbeelding

De bank moest dus aangepast worden zodat hij in ingeklapte toestand in de Huey kan.
Afbeelding

Op de laatst referentiefoto is ook nog net te zien dat er ook een aantal Snickerskisten in de Huey staan (links bij de top van de boom). Deze heb ik ook gescratched en ingeladen. Het bankje wat er normaal staat is ook ingeklapt.
Afbeelding

Als laatste was er op deze foto achter Mr. T ook nog een soort doek te zien, wat de cockpit scheidt vsn de katapult.
Afbeelding

Deze heb ik nagemaakt met behulp van 2 brancards en hun ophangpunten.
Afbeelding

En toen was het al tijd voor verf! Maar dat is voor de volgende update. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Qua scratch-werk ben je erg lekker bezig hoor, maar als je dan toch gaat detailleren, hou ook een beetje rekening met de schaal. Voor leidingen en zo, gebruik ik hele dunne koperdraadjes die gebundeld zijn tot één dikke. Laten we zeggen van 0.1 of 0.15 m dik.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je hebt gelijk over de schaal, die koperdraden zijn iets te dik. Maar ik kon niks dunners vinden hier in huis, dus moest het hier maar mee. Veel zie je er uiteindelijk overigens niet van, het is vooral door die vloerkappen dat je nog naar binnen kan kijken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:42 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi werk!

Begint er al mooi uit te zien!



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tomska schreef:
Je hebt gelijk over de schaal, die koperdraden zijn iets te dik. Maar ik kon niks dunners vinden hier in huis ...


Heb je geen stroomdraad in huis? Altijd handig voor zulke details.

Verder lekker verder stoeien en detailleren, als het toch slecht zichtbaar is. Jij weet dat het er zit, wij zien er straks weinig meer van...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement