Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2015 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
Ik moet mijn antwoord ivm de motor herzien.

Ik vond op de Airfix site info hierover en het blijkt dat de motors nu veel kleiner zijn.


http://www.airfix.com/uk-en/aircraft/ac ... -1-24.html

Op LSP is er iemand die een 1/48 Spitfire gemaakt heeft met zo'n motortje.Ik heb het hem nog zelf gevraagd voor de zekerheid...


http://forum.largescaleplanes.com/index ... ntry700213


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de reacties Thierry en Erwin. Daar kan ik wat mee. Ik had het inderdaad over die nieuwe motortjes van Airfix. Ze leken mij ook wel te passen, maar heb vanochtend toch de knoop doorgehakt om andere te bestellen. Hopelijk heb ik het morgen binnen.

Ook bedankt voor de link van LSP. Ik had nog niet eerder van ze gehoord. Maar iets dergelijks is dus wat ik ook van plan ben.

Later dit weekend meer.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2015 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Een kleine update vandaag helaas. Ik had gehoopt meer te kunnen laten zien, maar het viel erg tegen allemaal.

Wat viel er dan tegen? Nou, het uitlijnen van het elektromotortje.

Zaterdagmiddag kwam meneer de postbode bij ons langs, of postbezorger zoals ze dat tegenwoordig genoemd hebben geloof ik. Hij had een envelopje voor mij bij zich en daar zat het volgende in.

photo 322721

Met dat alles wil ik de propeller laten draaien. Voor de zekerheid heb ik maar een aantal verschillende onderdelen besteld. Dat wat ik over heb, kan weer naar een volgend project.

Voor dit project gebruik ik het volgende motortje.

photo 322723

Het is een minimotor die loopt op 1,5 - 3 volt, zo'n 17 mm lang en een diameter van 6 mm. Ik wil 'm uiteindelijk laten lopen op één van de zonnecellen. Die leveren namelijk 1,5 volt per stuk en daarbij zou het motortje 21.000 omwentelingen per minuut moeten maken. Het is waarschijnlijk wat veel in vergelijking tot het 1:1 model. Maarja, je moet wat en het effect is tenslotte hetzelfde.

Vandaag heb ik dus een groot deel van de dag zitten prutsen om het motortje in de neus te krijgen en daarbij de propeller draaiend te krijgen. Van het begin af aan had ik al het idee het motortje vast te zetten tussen twee houders. Die heb ik gemaakt van vier stukjes evergreen van 1,0 mm waarbij ik er bij twee in het midden een gat geboord heb van 6,0 mm. Deze stukjes heb ik dan weer tegen een dicht deel geplakt en hiermee twee houders gemaakt. In beide houders heb ik een uitsparing gemaakt zodat die blijven zitten tussen de uitstulpingen waar de uitlaten in moeten aan de buitenkant. In de houder die bij de cockpit heb ik nog twee kleine gaatjes geboord voor kabeltje en voilà, motortje ertussen, vastplakken en klaar. Althans dat dacht ik... Dit was het makkelijke gedeelte. Nu moest er nog precies in het midden van het naafje van de propeller een gat geboord worden zodat de as er kon. Je raadt het al, dat lukte niet echt. Uiteindelijk het gaatje verder opgeboord totdat het wel in het midden zat, maar toen had de as natuurlijk geen grip meer op de naaf. Dus dat gevuld met secondelijm, in de neus gestopt, romphelften op elkaar en draaien maar. Toen liep ie nogal aan waardoor het motortje nauwelijks kon draaien. DusaAlles maar weer uit elkaar gehaald en opnieuw beoinnen. Gelukkig lukte het bij de tweede poging beter en heb ik nu de houders vastgelijmd aan de rechter romphelft. En zo ziet dat eruit.

photo 322722

Dit moet nu een nachtje goed drogen en dan kan de romp eindelijk dicht en de onderkant van de vleugels erop. Dat moet me dan brengen bij deel twee van het knutselen met elektronica, het solderen van draden. Met dit alles heb ik geen enkele ervaring dus als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen.

Tot zover.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hij doet het! Met behulp van een metalen liniaal, 2 AA batterijen en een elastiekje, werkt het prima.

photo 323134

photo 323135

Nu de rest nog...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Waar ga je de batterijtjes nu laten?
Ziet er wel leuk uit zo met prop.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
markie schreef:
Waar ga je de batterijtjes nu laten?
Ziet er wel leuk uit zo met prop.


Onder een grondplaatje, maar eigenlijk wil ik daar een zonnecel voor gebruiken. Dit brengt me wel bij het volgende punt, hoe ga ik de verbinding van de motor naar de grondplaat maken. Even kijken hoe het electradraad zich verhoudt tot het landingsgestel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Remkabel? Elk wiel een voedingskabel die als remkabel dienst doet?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
een dunne koperdraad dwars door het wiel heen van boven naar beneden , twee kontaktpuntjes
maken op je grondplaat .
de rest van de zichtbare draad van wiel naar vleugel is dan de hydraulische remleiding .


Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
henny schreef:
een dunne koperdraad dwars door het wiel heen van boven naar beneden , twee kontaktpuntjes
maken op je grondplaat .
de rest van de zichtbare draad van wiel naar vleugel is dan de hydraulische remleiding .


Henny


markie schreef:
Remkabel? Elk wiel een voedingskabel die als remkabel dienst doet?


Bedankt voor de tips heren. Dat lijkt me wel de beste oplossing. Maar kan ik de koperdraad zonder isolatie gebruiken? Met is het namelijk 1mm dik en dat steekt nogal dik af tegen het landingsgestel van zo'n 1,5mm. Dan schilder ik het daarna zwart. Dan zou het toch nog steeds de electriciteit moeten geleiden?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik zou eerst een test doen met de hele dunne koperdraadjes die in een elek.snoer zitten .
laat het motortje een tijdje draaien als hij met deze draadjes is verbonden met de batterijen .
Als er geen of heel weinig warmte ontwikkeling ontstaat kun je ze gebruiken denk ik .
En natuurlijk bij warmte ontwikkeling zijn de draadjes onbruikbaar en zul je de dikkere draad
moeten gebruiken .
Je zou eventueel ook nog een weerstand tussen contactpunten en batterij kunne solderen
om de stroom te verminderen , maar dan gaat wel de prop minder snel draaien .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement