Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Jaja mensen, bij dezen mijn deelname ende bijdrage aan deze GB.

Geschiedenis schreef:
Sydney Camm, de ontwerper van de uiteindelijke Hurricane, begon door de krijgen dat de dubbeldekker zijn beste tijd gehad had. Zodoende ontwierp hij een nieuwe jager, met een, twee of vier vleugels, het is maar hoe je het bekijkt :mrgreen: . Dit ontwerp kwam echter nooit van de tekentafel, maar hierop waren wel de plannen voor de Hurricane gebaseerd. Dit vliegtuig groeide uiteindelijk uit tot een van de belangrijkste vliegtuigen van de WOII. Helaas voor dit toestel bleef het altijd in de schaduw van de Spitfire, die wegens zijn mooiere uiterlijk uitgroeide tot een icoon van de RAF. Dit ondanks dat de Hurricane verantwoordelijk was voor 60% van de overwinningen van de RAF. Dit kwam onder andere doordat de Hurricane eenvoudiger te bouwen en te herstellen was.


Door naar de kit! Deze is van Airfix in schaal 1:48. De mallen komen uit 1979, het modelletje heeft dan ook opliggende panellines, waarover later meer.
Afbeelding
Bron
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron

Hierbij heb ik een Eduard PE-setje, da's wel leuk voor de details.
Afbeelding

Dat wordt mijn eerste ervaring (of aanvaring) met PE, dus ik zit nog een beetje te twijfelen of ik een PE-buiger zal kopen. Op het moment is dit de enige PE-set dat ik heb, en ik weet nog niet wat er allemaal nog meer bij gaat komen. Ik denk er nog even over na, iemand tips?

Terugkomend op de panellines, die ga ik zelf ingraveren. Een paar vraagjes.
Iemand ervaring met deze scriber? Als je in de brouwersshop werkt mag je hier geen antwoord op geven :mrgreen:
Afbeelding
Van Bare Metal Foil. http://www.modelbrouwers.nl/winkel/panelscriber

Dan leek het mij handig om deze mesjes te gebruiken om de opliggende lines te verwijderen
Afbeelding
http://www.modelbrouwers.nl/winkel/reserve-mesjes-10

En dan heb ik natuurlijk ook nog een liniaal nodig, maar daar kom ik zelf wel uit.

Alvast bedankt, Ik heb zin om te beginnen :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan, je zou er ook voor kunnen kiezen om die dikke Dymo tape te kopen. Dit kan je namelijk op de vorm van de vleugels en dergelijke aanbrengen en dan hier je scriber langs bewegen. Dit gaat meestal makkelijker dan een stalen liniaal.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 13:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Goeie Hurricane, hoor ! Inderdaad zal het wat extra moeite kosten dan een recentere kit, maar dan heb je ook eer van je werk ! De basis ziet er in ieder geval goed uit.

Op de boxart zie ik de verschillende kleurenschema's. ( zie o.a. de staart ) Ik weet dat er een A- en een B-schema waren. Afhankelijk van het serienummer werden de even en de oneven nummers anders van elkaar geschilderd.

Wat je introductie betreft : Inderdaad is de Spitfire de eye-catcher van die maanden geworden, maar héél, héél stiekum vind ik de Hurri veel meer een bad-ass, down to earth, gunfighter !
Maar dat verklap ik verder aan niemand :D

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
markie schreef:
Jan, je zou er ook voor kunnen kiezen om die dikke Dymo tape te kopen. Dit kan je namelijk op de vorm van de vleugels en dergelijke aanbrengen en dan hier je scriber langs bewegen. Dit gaat meestal makkelijker dan een stalen liniaal.


+1

Afbeelding

Deze scriber is goed, ik veronderstel dat het deze is van Bare Metal Foil. Enkele kleine tips, steeds vanuit een hoek vertrekken, nooit in een hoek eindigen, zo vermijd je dat je uitschiet. Niet te hard drukken, liever 5 x zacht passeren, je voelt vanzelf wel wanneer ie grip krijgt op het materiaal en begint te snijden...

PS: Neen, ik ben niet verwant aan een of andere winkel...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Mocht je beschikken over een borensetje waar je het boortje kunt verwisselen in de houder, dan kun je ook overwegen om een naald erin te zetten en die als panel scriber te gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de punt telkens hetzelfde is. Ik heb de afgebeelde panel scriber ook en ik vind het nadeel dat de breedte varieert. Dat betekent dat je dus steeds onder dezelfde hoek moet scriben om geen smallere of bredere lijnen te krijgen. Hij is wel goed tegen tandsteen :lol:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 feb, 2015 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hé die doos komt me bekend voor :lol: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Allen bedankt voor de tips! Zo beginnen m'n handen nog harder te jeuken om met deze te beginnen :brouw:

markie schreef:
Jan, je zou er ook voor kunnen kiezen om die dikke Dymo tape te kopen. Dit kan je namelijk op de vorm van de vleugels en dergelijke aanbrengen en dan hier je scriber langs bewegen. Dit gaat meestal makkelijker dan een stalen liniaal.
Silenoz schreef:
+1



Waar hebben jullie het vandaan en welk(e) type/variant is het? als ik zo aan het googelen sla, komen ook heel wat andere versies van deze tape voorbij.

Peter schreef:
Mocht je beschikken over een borensetje waar je het boortje kunt verwisselen in de houder, dan kun je ook overwegen om een naald erin te zetten en die als panel scriber te gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de punt telkens hetzelfde is. Ik heb de afgebeelde panel scriber ook en ik vind het nadeel dat de breedte varieert. Dat betekent dat je dus steeds onder dezelfde hoek moet scriben om geen smallere of bredere lijnen te krijgen. Hij is wel goed tegen tandsteen :lol:

Gr. Peter


Krijg je met een naald niet juist dat het plastic in een soort V-vorm gaat staan? Ik dacht dat een panelscriber daarom juist goed was.
Wolf73 schreef:
Hé die doos komt me bekend voor :lol: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Ja, maar dat van de panellines had je wel wat eerder kunnen zeggen :twisted: :lol: :lol: :lol:

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Citaat:
Waar hebben jullie het vandaan en welk(e) type/variant is het? als ik zo aan het googelen sla, komen ook heel wat andere versies van deze tape voorbij


Bij de plaatselijke kantoorboekhandel en volgens mij heet het officieel reliëflettertape. http://global.dymo.com/nlNL/LabelAttribute/Relieflettertapes.html

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FCFriso schreef:
Krijg je met een naald niet juist dat het plastic in een soort V-vorm gaat staan? Ik dacht dat een panelscriber daarom juist goed was.


Dat heb je ook een beetje met een panelscriber, al haalt die wel meer materiaal weg. Na het rescriben is het zo-wie-zo handig om er even met een schuurpapiertje overheen/langs te gaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
FCFriso schreef:
Wolf73 schreef:
Hé die doos komt me bekend voor :lol: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Ja, maar dat van de panellines had je wel wat eerder kunnen zeggen :twisted: :lol: :lol: :lol:

F


ik weet dat jij van uitdagingen houdt :twisted: :twisted: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement