Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 dec, 2014 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Je vous présente:

Afbeelding

de Bell X-2.

Nadat de geluidsbarrière was geslecht door de X-1 ging men op naar de volgende barrière: de thermale barrière, verhitting door luchtweerstand.

De X-2 is ontworpen om met mach 2 à mach 3 onderzoek te doen naar die barrière. De X-2 was gemaakt uit roestvast staal en een koper-nikkel legering.
Hij ging hoog. Testpiloot Ivan Kincheloe vloog het toestel in zijn eerste vlucht naar een hoogte van 38,5 kilometer (das heel hoog). En hij ging hard. Testpiloot Mel Apt vloog mach 3,2 (das heel hard). Apt raakte meteen daarna in de problemen en kreeg het vliegtuig niet meer onder controle. De gehele cockpit kon loskomen van de romp om zo met een parachute veilig de grond te bereiken. De X-2 was zo enorm klein voorin dat een schietstoel totaal niet mogelijk was. Helaas voor Apt werkte de parachute niet en kwam hij bij zijn eerste vlucht met de X-2 om het leven.

Afbeelding

Hier zie je Apt in de cockpit. Let ook op z'n opgetrokken knieën. Ook het instrumentarium was erg beperkt door de kleine ruimte.

Omdat het toestel maar 1 neuswiel had en drie skies moest het in de lucht gebracht worden door een B-29 bommenwerper. De X-2 werd aangedreven door een Curtiss-Wright XLR25 raketmotor. Er zijn 2 X-2's gebouwd. Met het eerste toestel zijn 7 glijvluchten en 10 gemotoriseerde vluchten gemaakt. Het tweede toestel heeft drie glijvluchten gemaakt en is daarna geëxplodeerd.

Afbeelding

Dit is mijn allereerste groepsbouw en ook mijn allereerste brouwverslag. Ik heb wel al een paar modellen op mijn naam staan.
Het model wat ik gebruik komt uit de sound barrier breaker set van Anigrand uit Hong Kong in de schaal 1/144. Ik heb al eens een X-3 van Anigrand gemaakt http://modelbrouwers.nl/phpBB3//viewtop ... &view=next Het is geheel van resin maar vond het vrij gemakkelijk werken.

Afbeelding
Doosje met 6 sound barrier breakers. De tegenhanger van de X-15, de Douglas skyflash, is zoals dat gaat bij Anigrand een bonuskit en staat niet op het doosje afgebeeld.

Afbeelding

Afbeelding
De X-2 in plastic.

Afbeelding
Met decals en verf instructies.

Afbeelding
Bouwbeschrijving.

Afbeelding
Het modelletje met 7(!) canopies.

En dan wat nodig is om mee te doen met de Buck Danny groepsbouw:

Afbeelding
12 raketten. Als iemand het merk en model weet hou ik me aanbevolen! Wil toch wel even weten wat ik bouw.

En dan het album van Buck Danny wat ik via marktplaats voor een knaak heb bemachtigd:

Afbeelding

Rechtstreeks uit het Frans vertaald: nr.21 Een prototype is verdwenen!

Met daarin: Geen X-2 !! Ik ben verkeerd voorgelicht.. Helaas pindakaas dat kan gebeuren. Ik gok dat ik deel 1 van dit tweeluik dan moet hebben, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Graag hulp hierbij.

Mogen we al beginnen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Laatst bijgewerkt door ph-adk op zo 28 jun, 2015 16:07 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 dec, 2014 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Super dat je meedoet aan een groepsbouw. Je zult merken dat het heel erg leuk is en veel info krijgt, over je eigen model, maar ook over die van anderen.

Jij wilt meedoen met een Bell X-2, maar ik moest even heel goed kijken. De afbeelding leek me meer iets van een VTOL-vliegtuig = Vertical Take Off and Landing. Dus heb ik even gegoogeld op VTOL Buck Danny en kom ik met deze info:

Citaat:
Dit prototype VTOL is rechtstreeks uit de verbeelding van Hubinon en Jean-Michel Charlier. Als dit toestel niet bestaat, is het waarschijnlijk erg geïnspireerd op de VTOL prototype, ontwikkeld in de jaren '60 door de Amerikanen (Convair xfy-1 Pogo), maar ook door de Franse (Snecma C-450 Coléoptère)


Convair XFY-1 Pogo
Afbeelding

Snecma C-450 Coléoptère
Afbeelding

Er is je iemand voor geweest en deze heeft een Harrier-kit als basis gebruikt met een buis om de romp heen.
Afbeelding
http://modelbox.free.fr/Tanguy/Danny_VTOL_P/

In hoeverre een X-2 hierin past weet ik niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 dec, 2014 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hallo René,

De X-2 zou in dit album moeten staan volgens info die ik van iemand heb gekregen, maar het stond er helaas niet in. Ik denk dat het in het album S.O.S. vliegende schotels moet staan, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik hoop dat iemand zijn Buck Danny albums er nog is op na wilt slaan dan kan ik via marktplaats vast wel weer dat album vinden.

Afbeelding
Een plaatje van een X-2 uit Buck Danny zoals gevonden op het www.

Jullie begrijpen dat ik geen Buck Danny fan ben, maar wat niet is kan nog komen! Ik wacht het boek even af, maar ik denk dat ik wel een wedstrijd model (gebouwd zoals in de strip) neer ga zetten. Een klein diorama is ook de bedoeling, net als de wagen die werd gebruikt om de X-2 op te zetten om het op de grond te vervoeren.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Volgens onderstaande site zou het in 'ON A VOLE UN PROTOTYPE' moeten staan.
http://www.salimbeti.com/aviation/comics8.htm

Maar ik ben ook geen BD kenner, dus laat een expert je hierin maar adviseren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
"Testpiloten" is het album met de Bell X1

" Het wordt nog even spannend in het album Testpiloten, als Buck Danny een nieuw type vliegtuigmotor moet testen. Criminelen hebben vorige vluchten gesaboteerd en hierdoor dreigt de luchtmacht het motortype niet te willen hebben. Maar Buck steekt hier een stokje voor. De Bell X-5 uit Buck Danny door Hubinon Hij test de nieuwe motor in een Bell X-1. Het is direct duidelijk dat dit een apart vliegtuig is geweest. En dat is ook zo. De Bell X-1, oorspronkelijk XS-1 was het eerste vliegtuig dat de geluidsbarrière doorbrak in een gecontroleerde horizontale vlucht. Het was de eerste van de zogenaamde X-vliegtuigen of X-planes, een serie vliegtuigen voor het testen van nieuwe technologieën die vaak geheimgehouden werden. Op 14 oktober 1947 vloog kapitein Charles 'Chuck' Yeager (1923) als eerste door de geluidsbarrière. Hij noemde zijn Bell X-1 "Glamorous Glennis" naar zijn vrouw. Deze historische gebeurtenis is fraai weergegeven in de film 'The right stuff'. Het vliegtuig werd gelanceerd vanuit een aangepaste B-29 en gleed naar een landing op een landingsbaan. Tijdens de vlucht werd een snelheid van 1.078 km/h bereikt (dit is gelijk aan Mach 1,015). Een vliegtuig dat zich met een snelheid hoger dan Mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid. Bell X-1 De opgenomen foto is vliegtuig #46-062, het vliegtuig dat door kapitein Yeager bestuurd werd. De afbeelding is overigens wel later ingekleurd. Voor zover ik weet zijn er uit die periode geen kleurenfoto's gemaakt (of misschien dat wel maar nooit vrijgegeven) van de Bell X-1.
Na de X-1 kwamen nog andere varianten, zoals de X-1A, X-1B tot en met X-1E. Net als het eerste toestel werden deze vliegtuigen gebouwd om onderzoek mee te doen en de grenzen van de toenmalige technologie op te zoeken en te verleggen. Gelet op de belangerijke rol die de X-1 heeft gespeeld, kon deze eigenlijk ook niet ontbreken in de Buck Danny waarin de testpiloten worden behandeld. De maximumsnelheid van de Bell X-1 was Mach 1.26 (1,541 km/h) en het had een plafond van 21.900 mtr. "

bron : http://www.stripsuithedenenverleden.nl/ ... uigen.html

De verkeerde info kwam van mij, maar ik dacht dat het om dat prototype ging, daarom dus verkeerd :oops:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
btw...pas beginnen met bouwen op 1 januari hé :wink:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Uiteraard! Wel jammer, ik doe ook een beetje mee om uit de dip te komen en nu kan ik niet wachten haha.

Verkeerde info is geen probleem. Uiteindelijk had ik toch wel alle 2 de delen willen hebben. Alleen nu weet ik nog niets.. Ben op zoek naar de X-2 en jij hebt het over de X-1 :lol:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Het is de Bell x1 die in de strip voor komt

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is niet wat ik uit dit plaatje haal. Vleugels hebben duidelijk een pijlstand die ook bij de X-2 voorkomen. Bij de X-1 staan de vleugels recht. Ook is de vorm van de cockpit heel anders. Voor mij is dit de X-2.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik weet niet maar deze hier lijkt wel heel sterk op die X-2:

Afbeelding

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement