Toen de oproep kwam en ik wat plaatjes zag van wat voorbeelden, stuitte ik op het plaatje van de R-4. Die had ik al eens gebouwd, maar die wilde ik nog wel eens een keer bouwen. Wat ik me nog kan herinneren was dat het best wel een lastig kitje is, maar daar kom ik later op terug.
De R-4 komt voor in nummer 6 'Aanval in Birma'.
Je moet wel eerst bijna het hele boek lezen voordat je op de plaatjes van de helikopter stuit. Met de onderstaande plaatjes moet ik het doen:
Deze staat me wel aan, de 'Sweet Adoline' met iets wat lijkt op een rood nummer op de zijkant. Niet duidelijk zichtbaar is wat het nummer zou moeten zijn. Het zou een 8 kunnen zijn, maar uiteraard kan daar ook nog een cijfer voor staan. Als ik googel vind ik alleen maar witte cijfers of letters (voornamelijk een E).
Dit plaatje is wat duidelijker om na te bouwen.
Om te beginnen wat algemene info, thx to Mr. W. Pedia.
Citaat:
De Sikorsky R-4 was de eerste helikopter die in productie werd genomen. Hij was ook de eerste dienstheli van wat in die tijd nog de American Air Force was. Het originele militaire model, de XR-4, was ondersteund als de beroemde experimentele VS-300 heli, uitgevonden door Igor Sikorsky en openbaar gedemonstreerd in 1940. De XR-4 maakte zijn eerste vlucht op 13 januari 1942 met als resultaat van de succesvolle vluchten dat de United States Army Forces 3 YR-4A’s en 27 YR-4B’s kocht voor diensttests en training.
Van deze 30 vloog er een naar Birma en een naar Alaska terwijl enkele anderen werden aangewezen tot heli’s van de US Navy, US Coast Guard en de Britse Royal Navy. In de Royal Air Force dienst waren ze Hoverfly genoemd. De R-4 was de eerste militaire helikopter die de Britse marine in dienst had genomen. Met deze heli begonnen ze in 1945 de Helicopter Training School op de RAF Andover basis. De R-4 presteerde zeer goed en daarom kocht de AAF 100 R-4B’s in mei 1944.
De Engelse wiki-pagina is wat uitgebreider:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_R-4Het model is in wat verschillende uitvoeringen gemaakt.
Met het staartwiel aan het eind van de staartboom (R-4):
Met het staartwiel halverwege de staartboom (R-4B):
Met drijvers (R-4B):
Dan het model....
Ik heb dus een kit van het Tsjechische MPM (thx to Hansiman, overgenomen op de ESM van 2013).
In de doos zit één grote sprue, een setje decals, een PE-fretje en zo'n fotonegatiefje voor het instrumentenpaneel. De canopy wordt in 4 delen geleverd in vacu-vorm.
De handleiding op de speciale MPM-manier. Iets anders dan Revell oid, maar met wat geduld wel te doen.
De combinatie van de verschillende materialen en de 4-delige vacu-vorm canopy maken deze kit wat lastiger dan de gemiddelde kit. Maar met wat geduld is er best wat van te maken. Zoals geschreven, heb ik het model al eens eerder gebouwd, waarbij ik niet helemaal tevreden ben over de hoofdrotor. Die staat niet mooi horizontaal op het model, daar moet ik even om denken bij deze.
René