@ Silenoz, bedankt! Ja, het bad was niet heel groot, vooral de lengte viel wat tegen, maar het is gelukt om een bad te nemen.
@ René, dank je wel! Ben blij dat het bevalt.
Zaterdag 9 November: Looney zet aan tot vandalismeNet als vorig jaar konden we om 07:00 al ontbijten, dat zullen ze bij het hotel intussen ook wel gewend zijn. Deze ronde heeft Nemmy de drang om de boel (bijna) in brand te steken kunnen weerstaan, en heb ik geleerd dat een gepocheerd ei gewoon een gevalletje moeilijk doen is.
Ik bedoel, het is toch een stuk makkelijker om een ei te koken als de schaal er nog omheen zit, en tegelijkertijd is het ook makkelijker om een ei te pellen als het eiwit gestold is...
Maar goed...
Na het eten zijn we richting beurshal gereden, en we zouden er snel achter komen dat de beheerder van het International Centre nog een onprettige verrassing voor ons had...

Op de vrijdag zijn we via de achteringang het terrein op gereden en hebben we via de achteringang alles binnen kunnen zetten (rode pijl). Voorgaande jaren konden we op de zaterdag en zondag ook via deze route aanrijden en de auto's parkeren.
Dit jaar echter mochten enkel handelaren via deze route aanrijden, en moest de rest via de hoofdingang naar binnen (blauwe pijl). Nu was dat nog niet echt een probleem, ook al mochten we weer aansluiten aan de polonaise en waren we pas om 08:30 binnen ipv. 08:00, maar bij de ingang van het parkeerterrein mochten we voor het gemak ook nog even 7GBP aftikken... Nemmy was, toen we binnen waren, even bij de organisatie van SMW gaan polsen en deze gaven aan dat het de bedoeling was dat we gewoon via de artiesteningang naar binnen moesten kunnen. Dit zou aangekaart worden en zondag zouden we gewoon via de achteringang naar binnen moeten kunnen.
We gaan het meemaken...
Toen we binnen waren hebben we even een rondje gelopen voordat we op onze plek zijn gaan zitten, en op dat moment hebben we het belangrijkste element van onze tafels gepresenteerd. Ten slotte, wie zoet is...

..krijgt lekkers!

Speciaal bij de Hoogvliet 6 zakken Sintschuim gehaald, en kennelijk vielen de schuimpjes in de smaak bij de bezoekers, want aan het eind van de dag was alles al op.
Waarom schuimpjes? Omdat stroopwafels en kruidnoten voor de hand liggen, en omdat we kruidnootjes al een keer hadden gedaan. Daarbij zet ik wel graag typisch Nederlands lekkers neer, maar wil wel afwijken van de rest.

Voor de volgende ronde zaten we te denken aan rolmopsen.

Also, de schuimpjes waren niet het enige wat uitgedeeld werd. Looney had van z'n werk een lading vliegtuigjes gekregen. Vliegtuigjes van hetzelfde soort als z'n beroemde Eocke-Wulf. Ondergetekende kreeg er eentje in z'n mik gedouwd (een ware Hurricane Mk.11, want een Republic F-47 moest ik niet) en de rest zou gedurende de 2 dagen uitgedeeld worden aan de kids op de beurs.
De vliegtuigjes werden door de kids erg gewaardeerd, het meegeleverde advies niet echt (door de ouders althans):
"Gebruik ze binnen, gooi hard, en er moeten minimaal 4 glazen sneuvelen."
Oh well, de kids zijn in ieder geval blij.
Maar goed, intussen moest er wel wat beweging zijn achter de tafels. Ik had voor mezelf een plan gemaakt van wat ik wilde gaan doen.
Voor wie naar de ESM is geweest heeft ongetwijfeld een stand gezien van de Modelbouwgroep Sprues & Glues. Ik ben daar ook één van (op de ESM had ik daar ook een shirt van aan). In verband met het 80-jarige jubileum van D-day hebben we als groep besloten dat dat ons thema zou worden, en mijn kit was er eentje die ik al een tijd op de stapel had liggen; de Tamiya 1/48 Beaufighter TF Mk.IX.
Ik had dus besloten om dat weekend aan die kit te werken. Ik zal hier niet teveel gaan uitweiden over de bouw van m'n Beaufighter, aangezien ik op korte termijn een draadje bij de Eindfoto's zonder verslag wil openen met verdere details en foto's van de bouw van die kit.

En toen werd het langzaamaan tijd voor een wandeling met de camera in de aanslag.
Dus...

Oh, en net als vorig jaar bewaar ik de foto's van de wedstrijdtafels voor de Zondag.
Als eerste zijn we naar de Airfix stand gegaan. Er waren geruchten van een nieuwe release, en er werd op de boot al aardig gespeculeerd over wat voor nieuws Airfix uit zou gaan geven.
Aanvankelijk vond ik de keuze voor deze specifieke kit opmerkelijk, aangezien Eduard naar mijn weten een vrij nieuwe kit van dit model had, maar bij nader inzien was de Eduard kit een heruitgave van een originele tooling uit 2001 van Gavia.
Voor wie het nog niet weet, we hebben het natuurlijk over de Westland Lysander:

Bij nader inzien moet ik wel zeggen dat deze new tooling van Airfix een aantal nieuwe features heeft ten opzichte van de Eduard kit, dus al met al kan ik deze kit wel waarderen (kans is aannemelijk dat 'ie ook hier op de stapel gaat komen.

)
Dit jaar was ICM ook aanwezig.

Voor hen was dit de eerste keer, en ze hadden alleen hun verf mee voor de verkoop (ik had het niet erg gevonden als ze ook een lading kits mee hadden, en ik zal daar niet de enige in zijn). Ik heb een aantal potjes verf meegenomen om uit te proberen, en ik hoop dat ze de komende edities ook aanwezig zijn!
Trumpeter had ook een stand, en ze hadden een aantal aankondigingen die ik persoonlijk wel interessant vind:

Boven een Fairey Battle in 1/48, onder rechts een Fairey Barracuda, ook in 1/48.
Vin 'k leuk..
Vlak bij onze tafels stond ook de JASIG, oftewel de Japanese Aviation Special Interest Group, met altijd een mooie Torii.

Ik heb verder geprobeerd om van elke tafel waar ik foto's van heb gemaakt ook een foto te nemen van de naam van de groep, maar helaas is dat niet altijd gelukt.
Dus in geen specifieke volgorde hier de foto's van de club tafels. Veel kijkplezier!

He 177A-3, blijft nog steeds een geweldig ding om te zien. Zeker in deze schaal.

Ju 88C-6b, ook één van m'n favorieten.

Breda Ba.65, de kit is een uitdaging, maar het resultaat mag er zijn!

Fairey Gannet, ook een imposant apparaat.

Ook leuk, een General Bond Bug.

Ik ben best wel een liefhebber van de Halo frachise, en werd erg blij toen ik dit zag:

En dan heb ik even één categorie van modelbouw apart gehouden.
Looney, JD en ik hebben de laatste tijd een interesse voor een bepaalde langlopende sci-fi franchise gekregen, en er waren een redelijk aantal modellen hiervan te zien, dus daar heb ik ook wat foto's van.
De serie waar het om gaat is:
Bron Reddit.comEuh...
https://www.sunteam.nlDat dus.
Voor mij begon de interesse voornamelijk omdat ik de schildertechnieken die ik op de figuren had gezien erg gaaf vond, en dit zelf ook graag zou kunnen.
Dan raak je een beetje aan de praat en voor je het weet ga je zelf wat lezen en luisteren en heb je binnen de kortste keren een klein stapeltje aan Warhammer kitjes.

Maar goed, plaatjes.
Voor de andere liefhebbers die meelezen, ik ken niet alle karakters bij naam, dus vergeef me.

Om te beginnen een klein legertje Adeptus Mechanicus:

En deze Dune Crawler heb ik dus zelf ook.

Deze Ultramarine is bij deze wel een vreemde eend in de bijt, maar is wel mooi geschilderd.
Legertje Necrons:

Wat Imperial Knights:

Ergens in die rood-zwarte klont links achter de Knight zit een Ork Warboss verstopt..
Tanks (waar ik de ballen verstand van heb...):

En zo liep de dag op z'n einde. Die avond hebben we goed (maar niet goedkoop) gegeten bij
Miller & Carter Steakhouse 
Kwalitatief een aanrader!

Na het eten zijn we weer naar het hotel gegaan, en zijn we ons mandje gaan opzoeken.
In de volgende aflevering zal ik ook m'n aanwinsten van dit weekend laten zien.
Danny