Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 17:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik hoop dat er ook nog wat nieuws over zondag komt? Hadden we geen deelnemers aan de wedstrijd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Vanuit de organisatie wil ik toch even reageren op de punten die Steven benoemt:

Kosten, helaas zitten er aan de organisatie van een grote beurs kosten verbonden. Deze kosten moeten terugverdiend worden oa door de entree prijzen vast te stellen. In tegenstelling tot de beurzen in België is het in Nederland onmogelijk om een locatie gratis te krijgen. (ik meen mij te herinneren dat er in België een regel is dat locaties zich open moeten stellen voor sociale events).
Je kan je bedenken dat een volledig congrescentrum afhuren voor een weekend een flinke kostenpost is. (Eentje waar je elke keer om de tafel moeten zitten om het voor ons ook leuk te houden.) Afhankelijk van de prijs kunnen wij de entree prijs vaststellen.

Dat NH hotel vervolgens van uit hun hoofdkantoor te horen krijgt dat men parkeergeld moet incasseren is natuurlijk voor ons een domper. Maar hier kunnen wij helaas niets aan doen. (dit nemen we wel mee in de feedback richting NH)

Wij proberen natuurlijk wel dat men waard voor zijn geld krijgt. Dit door middel van de diverse demo's die bij de verschillende firma's gegeven wordt (Bijv Vallejo en AK.)
Daarbij zijn er firma's aanwezig waarbij je direct unieke sets kan kopen ipv tussen handelaren. Wij steken hier ook op in. Ipv alle grote winkels uit te nodigen (Dominos, MBK, Sockelshop enz) kijken we en zij ook elk jaar weer wie er aanwezig kan/wil zijn. Dit omdat zij vaak toch in het zelfde vaarwater verkopen en daarom niet echt van toegevoegde waarde zijn.
Ik was extra blij dat bijv een Historex aanwezig was (zij doen amper show's)

De wedstrijd blijft altijd druk bezocht. Vooral op zaterdag voor 15:00 willen alle zaterdag dag gasten snel nog kijken. Echter met jureren kunnen we niet later beginnen. Zij beginnen om 15:00 en hebben dit jaar tot 20:00!!! voor sommige klasse gejureerd waarbij wij zelfs ongeduldig werden.
Dit is de rede om naar een 2 daags event te gaan.

Het niveau op de wedstrijd tafel is inderdaad hoog. Er daar zijn we erg trots op. Het beste van (West) Europa is in 1 weekend te zien. Vooral voor de figuren was er veel Eye candy. Waarbij ik moet zeggen dat ik als organisator van de wedstrijd amper iets gezien heb (wat vreemd is omdat ik de hele dag daar rond loop).
We proberen met de Highly commended pins een extra stimulans te geven aan de deelnemers. Net als de extra Best Of Standaard bokaal. Waarbij niet alleen de master deze kunnen verdienen maar ook de standaard bouwers.

Ik vind het argument dat je meedoet als je van te voren weet dat je zeker kans maakt op een medaille een beetje vreemd.

Wat ik overigens opvallend vind is dat de prijzen van de entree, parkeer en eventueel overnachting voor de Nederlandse modelbouwers die ik ken een rede is om niet naar SMC te gaan. Terwijl er mensen van de hele wereld naar dit event toe gaan zelfs met extra overnachtingen en vliegtickets aan toe. Omdat dit voor hun een weekend is van oude vrienden ontmoeten en nieuwe maken. Vanuit deze gasten krijgen we niets dan lof en sommige willen direct de kamer voor het volgende jaar boeken.
Daar vraag ik me toch af waarom de Nederlandse bouwer thuis blijft, of waarom SMC totaal niet leeft bij hen.

Met vriendelijke groet
Martin Visser

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 13:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
ha Martin
Thanks voor de uitleg, tja, parkeergeld, ook in Gorichem was het opeens betalen.
Maar waarom er in Nederland minder interesse is in de SMC dan in bijv de ESM heeft waarschijnlijk te maken met 2 zaken, althans dat denk ik
Ten eerste zijn de onderwerpen daar minder hoog op de lijst dan bij de gemiddelde bouwer, veel figuren, toch veel niet militaire dio's. Hier leeft voornamelijk truck en autobouw heb ik het gevoel.
Verder denk ik dat het de Nederlandse handelsgeest is, opd e ESM valt meer te scoren dan op de SMC denk ik.

Zoals ik ook al eerder schreef. Ik wil al een aantal jaren naar de SMC, maar ik kom er maar niet, er is steeds weer iets wat er tussen komt, hoewel ik het al vroegtijdig op de huiskalender schrijf.
Maar desondanks, toch respect voor de mensen die dit elk jaar weer organiseren (ongeacht welke beurs) en daar veel tijd in steken. Zelfs op zo'n dag ben je nog heel druk, lijkt mij en kan je niet genieten van wat er allemaal te zien is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2018 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Martin Visser schreef:
Vanuit de organisatie wil ik toch even reageren op de punten die Steven benoemt:

Kosten, helaas zitten er aan de organisatie van een grote beurs kosten verbonden. Deze kosten moeten terugverdiend worden oa door de entree prijzen vast te stellen. In tegenstelling tot de beurzen in België is het in Nederland onmogelijk om een locatie gratis te krijgen. (ik meen mij te herinneren dat er in België een regel is dat locaties zich open moeten stellen voor sociale events).

...................................................

Met vriendelijke groet
Martin Visser


Dit is geen regel in België.
Ook hier moet men op de meeste plaatsen huur betalen om een locatie mogen te gebruiken. Meestal wordt er dan aan de handelaars standgeld gevraagd, of gaan de horeca-inkomsten naar de eigenaars.
Het hangt echt af hoe, wat en waar.
Vergeet niet dat men in Jabbeke ook inkom dient te betalen.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 11:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ah - ik had ooit eens begrepen dat scholen etc, wegens gefinancierd uit overheidsgeld, het gebouw kosteloos ter beschikking dienen te stellen voor culturele evenementen, zoals een modelbouwshow...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nee hoor, zo eenvoudig is het niet. In België heb je diverse schoolgemeenschappen: vrij onderwijs, gemeentescholen, stadsscholen, provinciescholen en staatsonderwijs... dat is het zogenaamde "gesubsidieerd onderwijs". Daarnaast heb je dan nog de private scholen, de hogescholen en de universiteiten. Voor al deze scholen heeft de federale staat het "leerplan" vastgelegd wat enkel de inhoud van de diverse vakken bevat maar geenzins iets te maken heeft met het beheer van de onderwijsinstelling.

Betreft verhuur of gebruik van de schoolinfrastructuur van de school ligt de beslissing bij de directie van de betreffende school zelf, niet elke school heeft voldoende ruimte om een event in te organiseren. Sommige scholen met voldoende plaats kunnen inderdaad die ruimte gratis aanbieden wat hun dan weer gratis reclame oplevert i.v.m. het imago van de school, bij andere scholen zal je dan weer moeten betalen. Zoals hier eerder al werd aangehaald zal de eventuele huurprijs ook in België bepalend zijn of er ja dan nee toegangsgeld wordt gevraagd en hoeveel wat in het verleden wel meer voorkwam. Over het algemeen zijn modelbouwevents in België gratis toegang maar er zijn nog uitzonderingen zoals bvb Jabbeke.

Dan heb je de culturele centra: een cultureel centrum (CC) en de ontmoetingscentra (OC) die in beheer van de gemeente zijn, ook daar beslist het gemeentebestuur of ze deze accommodatie al dan niet gratis of tegen betaling ter beschikking stelt.
tenslotte kan je voor kleinschalige events ook terecht in buurthuizen, cafézaaltjes, lokalen van een jeugdbeweging of sportclubs die uiteraard zelden gratis zijn.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement