Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verslag Militracks 2018
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 0:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag bezocht ik met hoge verwachtingen deze editie van Militracks, het evenement voor Duitse voertuigentechniek tijdens de Tweede Wereldoorlog op het domein van het Oorlogsmuseum in Overloon. Er was op de website en in het nieuws publiciteit gemaakt met de komst van de Königstiger van het Musée Des Blindes in Saumur: https://www.gva.be/cnt/dmf20180517_0...tair-evenement. Deze is de enige rijvaardige van zijn soort en zou enkele rondjes maken. Anderzijds waren er ook onaangename ontwikkelingen gemeld, voornamelijk door de strenge Duitse wapenwet.

Citaat:
Raupenschlepper OST: Update 18-5-2018: de Duitse douane heeft dit voertuig aan de Noord-Duitse grens tegengehouden. Het kan daardoor niet deelnemen aan het evenement.


Citaat:
Beste Militracks-vrienden,

De actuele status van de tanks en tank destroyers die op ons lijstje staan/stonden is als volgt:Königstiger: we hebben er nu goede hoop op dat die erbij gaat zijn. Vanaf vandaag zullen we op de betreffende voertuigpagina alle nieuwe informatie die we over het voertuigtransport krijgen hier bekend maken (zie de voertuigenlijst op deze pagina) dus als je op de hoogte wil blijven, dan moet je daar af en toe je licht opsteken ...StuG: minder soepel loopt de Duitse vergunningprocedure (nodig vanwege de Duitse Kriegswaffentransportgesetz) waardoor het niet waarschijnlijk is dat de StuG zal deelnemen dit jaar.Hetzer: klaar voor transport naar OverloonRenault: klaar voor transport naar Overloon38(t): opnieuw, de regeltjes in Duitsland maken het praktisch onmogelijk om het voertuig dit jaar aan Militracks te laten deelnemen.


of gewoon door Murphy zijn wet.

Citaat:
MERCEDES 170 VK LEICHTER GELÄNDEGÄNGIGER PKW ...
HELAAS IS DIT VOERTUIG AFGEVALLEN DOOR MOTORPROBLEMEN OP 16 MEI.


Ik was vertrokken uit regio Mechelen om rond de middag aan te komen. Er was een kort oponthoud in Turnhout wegens nog maar 1 rijstrook, maar een kwartier later dan de GPS had aangegeven kwam ik bij de parking aan. Dit jaar was er duidelijk nog meer toeloop dan het vorige, want ik deed er deze keer 25 minuten over om van de hoofdweg tot op een mij toegewezen parkinglot in de aangrenzende camping te geraken. Dit was waarschijnlijk improvisatie, want we stonden gewoon tussen de stacaravans, de voorziene weide stond al helemaal vol geparkeerd. Toegangsgeld bleek nu al 18 euro te bedragen, waarvoor je wel toegang tot het museum en het evenement krijgt. Het was eigenlijk al etenstijd, maar de aanschuifrij om aan een zakje frieten te geraken was zo afschrikwekkend, dat ik besloot om eerst de markt te bezoeken. Ik zou pas later op de dag ontdekken dat het museumcafé met dezelfde coins een veel snellere service bood. Na de eerste toer had ik eigenlijk al mijn doelwitten bepaald, die terwijl ik dit typ op de tafel uitgestald liggen:

photo 446524

De LeFH18 kocht ik om de plaats in te nemen van de SiG33 op het half-trackdiorama, je leest daar wel waarom. Een motor voor een Pz III dient voor een toekomstig project. En dan vond ik eerst een loop voor een 3,7cm geschut van Army in Scale. ik had die nodig voor een Tamiya Flak. Er lag echter ook een loop van Lion Roar en die was erg verschillend. Er zat een verloop in en de openingen in de flash suppressor waren smaller dan die van de eerste. Een kijkje in een artikel over een Wirbelwind in een publicatie van Art Of Modelling in het kraam ernaast toonde geen verloop en ik kocht de eerste loop, maar de kit zelf lag toevallig bij een ander kraam en daar leek het exact op de loop van Lion Roar. Gelukkig kreeg ik daar korting op. Ik had ook graag nog een T-shirt van Militracks gekocht, maar vreemd genoeg was er dit jaar van merchandising geen spoor te bekennen, ondanks dat de organisatoren allemaal uitgedost waren in shirts.

Van de voertuigen heb ik dit jaar wel wat foto's, maar eigenlijk nog meer filmmateriaal. Ik wilde dit eens testen met mijn nieuwe camera. Hij had wel de neiging om de filmpjes na een halve minuut af te breken, maar dat kijkt ook soepeler. Ik toon eerst de foto's en daarna de films.

photo 446440

photo 446441

photo 446442

photo 446443

photo 446445

photo 446446

photo 446447

photo 446448

photo 446449

photo 446450

photo 446451

photo 446452

photo 446453

photo 446454

photo 446456

photo 446457

photo 446458

photo 446459

photo 446460

photo 446461

photo 446462

photo 446463

photo 446464

photo 446465

photo 446466

Een andere opmerking die ik heb, is dat er een capaciteitsprobleem is met de ticketverkoop. De hele tijd dat ik er was heb ik maar 1 van de drie soorten tickets te koop geweten, dat waren de A-tickets van 5 euro voor de krads en de transportvoertuigen. Ik heb meerdere Kettenkrads gezien, maar nooit groen licht voor de tickets daarvoor. Er waren zelfs mensen die dachten hiervoor een A-ticket te kunnen gebruiken, wat natuurlijk aan het eind van de wachtrij niet geaccepteerd werd, want een B-ticket is 10 euro. En we hebben het over een dergelijke wachtrij:

photo 446467

photo 446468

Ook de gepantserde half-tracks reden rond maar ook die waren blijkbaar al volgeboekt. Gelukkig had ik die al eens eerder uitgeprobeerd en kon ik nog iets nieuws uittesten. Het werd een Sd. Kfz.10. Instappen moest wel zonder trapje, gelukkig schuift de zijwand naar beneden maar dan nog is het een meter omhoog klauteren. Het was een fijne rit, ik was ook een van de laatsten die nog konden instappen deze dag.

photo 446489

Het museum werd ook dit jaar gedeeltelijk ingenomen door de organisatie. Je kon er live restauratiepraktijken bekijken. Ik had niet zoveel tijd als ik gewild had om dit nader te bekijken, want de Königstiger ging net in actie schieten, maar de volgende plaatjes illustreren de titanenarbeid die deze mensen moeten verrichten om van een hoop roestig oud ijzer terug een museumstuk te maken.

photo 446469

photo 446470

photo 446471

photo 446472

photo 446473

photo 446475

photo 446480

photo 446481

photo 446482

photo 446483

photo 446484

photo 446485

photo 446486

Het officierswagenpark stond hier ook uitgestald.

photo 446474

photo 446476

photo 446477

photo 446478

photo 446479

Nog enkele foto's van de instapzone. De D-tickets waren alleen op voorhand te bestellen. Voor de Königstiger was er ook iets afgesproken want er werden nummers afgeroepen, maar ik vermoed dat dit alleen was om het interieur te gaan bekijken.

photo 446487

photo 446488

photo 446490

De SWS, ook een nieuwe verschijning, waarvan je de restauratie al via een link op de website kon bekijken.

photo 446491

photo 446492

photo 446493

photo 446494

photo 446495

Van de "Famo" Sd.Kfz.9 heb ik een fotoreeks gemaakt, want ik heb de kit van Tamiya te pakken gekregen.

photo 446496

photo 446497

photo 446498

photo 446499

photo 446500

photo 446501

photo 446502

photo 446503

photo 446504

Ook maar meteen van de LeFH uit het museum een walkaround gemaakt. Het is wel een versie waar AFV al een andere kit van gemaakt heeft, maar er is vast wel vanalles uit te halen.

photo 446505

photo 446506

photo 446507

photo 446508

photo 446509

photo 446510

photo 446512

photo 446511

photo 446513

photo 446514

photo 446515

photo 446516

photo 446517

photo 446518

Ook nieuw was een C-47 Skytrain die het museum aangekocht heeft en gaat restaureren. Er is nog wat werk aan, geloof ik.

photo 446519

photo 446520

photo 446522

En tenslotte nog een kanon dat me niet eerder opgevallen was, ik dacht een Kanone 17 maar het ziet er anders uit op foto's.

photo 446521

photo 446523

En nu, de filmpjes! Opel Maultier:





Breda tractor:



Sd.Kfz.251 D:



Sd.Kfz.11 met Einheitsfahrerhaus:



Kettenkrad:



Schwimmwagen:



Daimler Benz Kfz.70(?)



Sd.Kfz.7, Sd.Kfz.9





Königstiger:







Hetzer, Sd.Kfz.10:











Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 7:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
:brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Was hier gisteren ook, was echt een super leuke dag!
Mooie foto's en filmpjes heb je gemaakt. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 14:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Heb jij ook ergens op meegereden, Pjijden? Veel aankopen gedaan? Er was toch een bepaald percentage van de mensen die met munitiekisten naar huis gingen, leek het wel. Ik heb iemand 's morgens al door het park zien strompelen met een enorme houten kist.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Nergens op meegereden, lekker wezen kijken 8)
Heb ook niets gekocht, het viel me ook op dat er een hoop mensen met kistjes liepen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 18:00 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Laat ik dan hier ook mijn duit in het zakje doen voor de zondag. :)

Wij waren later vertrokken dan gewenst, dit kwam door een misrekening van mijn kant. We kwamen rond 09:50 aan op de parkeerplaats op de door Steven genoemde weide.
We konden gelijk doorlopen omdat we onze tickets van te voren via Internet besteld hadden.
Zoals gewoonlijk was het eerste wat we deden een ticket voor de voertuigen kopen. Daar er enkel A-tickets beschikbaar waren (voor de Sd.Kfz. 7/9/10, en de vrachtwagens), besloten we om te kijken of we evt. met de SWS of de Sd.Kfz.7 mee konden. Er werd plots omgeroepen dat er nog 2 plaatsen waren aan boord van een Sd.Kfz.10, maar daar waren we net te laat bij helaas, en uiteindelijk werd het 'maar' de Sd.Kfz.9, ook wel bekend als de Famo. Ondanks we vorig jaar ook al met de Famo waren meegegaan, was het ook deze ronde een hele gave ervaring! :mrgreen:

Na de rit zijn we richting de KöningsTiger en de Renault gelopen om daar wat foto's te maken. Ik kan ze hier wel plaatsen, maar ze zullen niet heel anders zijn dan de foto's van Steven. :wink:
Ik moet wel zeggen dat ik de Köningstiger groter had ingeschat... Hij is maar een paar cm hoger dan de Sherman.
Na even wat gegeten te hebben zijn we over de markt gaan wandelen en ben ik nog een paar bekenden tegen gekomen (best knap in de mensenmassa :mrgreen: ).
We zijn ook nog even door het museum gelopen, en ik moet nog steeds wennen aan de nieuwe indeling... :roll:

Als laatste gingen we nog kijken of we nog een tweede keer een ritje konden maken, maar nog steeds waren er enkel A-tickets beschikbaar..
Het was intussen tegen 3 uur, dus we besloten maar rustig aan richting de auto te gaan.

Het was zoals gebruikelijk een leuke dag, wel jammer dat we niet de mogelijkheid hadden om met de 251 mee te rijden...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2018 0:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Jugs, heb jij een filmpje gemaakt waar de KT vooruit rijdt? Door al dat volk is er bij mij niet veel van te zien en hij bleek ook niet helemaal rond te rijden, dus heb ik hem alleen in achteruit...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 11:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 apr, 2012 20:57 pm
Berichten: 45
Ben dan geen Juggernaut maar heb wel een filmpje van de voorkant, stond links van de instapplaats en had goed zicht op de King Tiger maar was erg blij dat ik 20x zoom heb op de camcorder. Met de telefoon was het niet gelukt. Het ritje eerder op de dag stond ik aan de zijkant maar dat is inderdaad plus 50 andere camera's in zicht.



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 22:20 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Steven, ik heb helemaal geen filmpjes van de KöningsTiger, ik heb 'm enkel een stuk achteruit zien rijden (dat krijg je met Franse bemanning :mrgreen: ).


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2018 1:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtig filmpje, AcXeller. Je had de goede plek uitgekozen. @Jugs: sacrebleu, maar was je dan in de buurt toen het filpje met de "misfire" opgenomen werd? Zaterdagnamiddag was er geen knal te horen.



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement