Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 23:44 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Op 28 en 29 April werd er in Schotland de jaarlijkse Scottish National Scale Model Show gehouden. Dit jaar zou Modelbrouwers daar ook bij zijn in de vorm van Nemmy en mijzelf.
Wat ook erg aardig was, was omdat we voor het eerst kwamen, we een verkooptafel voor de helft van de prijs mochten hebben. Ja, we mochten bij onze stand een verkooptafel hebben, iets wat in Telford niet bepaald rendabel is, zelfs niet voor sommige bedrijven!

Het was aanvankelijk de bedoeling om donderdag te vertrekken, maar omdat de boot voor die dag al vol zat zijn we een dag eerder gegaan.

We hebben het heel erg naar ons zin gehad, en het is dan ook niet uitgesloten dat we volgend jaar weer gaan.

Dus, daar gaan we dan!

Woensdag 25 April: Ik heb m'n wagen volgeladen...:
Omdat Nemmy een behoorlijke verkoopstapel had (het dubbele van mijn stapeltje) hadden we afgesproken om bij hem af te spreken, zodat we konden kijken wat er allemaal mee kon.

Ik was rond 2 uur bij Nemmy, en daar konden we de boel inladen. Vanaf half 4 konden we boarden, dus we wilden rond half 3 weg.
We hebben naast onze gebruikelijke bagage zo'n 45 kitjes voor de verkoop in de auto kunnen krijgen. Op dat moment was de achterbak en de achterbank helemaal volgeladen (de eventuele volgende keer toch maar een dak koffertje).

En toen was het tijd om naar de haven te vertrekken. Ook deze ronde vertrokken we met de obligatoire regenbui, maar later ging toch nog het zonnetje schijnen.
photo 445143

Na een uurtje rijden waren we bij de haven aangekomen, en aangezien we zo'n 1,5 uur hebben mogen wachten tot we aan boord konden was het maar goed dat het weer goed is gebleven.
photo 445144
En om alvast in de stemming te komen had Nemmy alvast gepaste muziek op staan:
photo 445146

Toen mochten we eindelijk aan boord, en bij de paspoortcontrole werd nog even duidelijk gemaakt waarom de haven van IJmuiden 'The port of Amsterdam' werd genoemd; dat schijnt namelijk makkelijker te zijn voor de Engelsen.
Toen we de boot in reden mocht ik alvast uitstappen omdat het parkeren nogal krap zou zijn... Well...dat klopte redelijk!
photo 445573
(Zie dat de achterbak helemaal is volgestampt met handel! :lol: )

Nadat we onze spullen in de hut hadden gelegd hebben we even rondgeneusd in de winkel aan boord. De Absolut Wodka was in de aanbieding; £40,- voor 2 literflessen.
Omgerekend was dat toch een paar eu voordeel vergeleken met de winkels in Nederland. :mrgreen:
photo 445155
Ik weet wel dat Schotland een whiskey land is, maar ik ben geen whiskey drinker. Dus! :brouw:

De boot moest om half 6 vertrekken, maar i.v.m. wat "cargo challenges" zoals dat omgeroepen werd, vertrokken we na zessen.
Nadat de boot was vertrokken hebben we wat gegeten, en ik moet zeggen, het buffet was erg goed! :brouw:

Na het eten, het was intussen half 8 geweest, wilden we nog even naar buiten gaan, maar al snel bleek dat we slecht weer tegemoet gingen, dus daar zijn we snel vanaf gestapt.
photo 445156

Verder was de vaart zonder veel bijzonderheden verlopen, en we zijn redelijk op tijd richting onze hut gegaan waar we nog even gelezen hebben alvorens te gaan slapen, althans pogingen doen tot, wegens dat ging me nog steeds niet goed af...

Morgen zouden we aankomen in Newcastle, en van daar mochten we nog een stuk richting het noorden rijden.
Wat we verder hebben gedaan op donderdag, vertel ik jullie de volgende keer!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Altijd leuk, zo'n reisverslag. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 10:34 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Ik zou graag meegegaan zijn.. maar ja andere verplichtingen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 1:19 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Donderdag 26 April:

Na zoals gebruikelijk niet al te best geslapen te hebben aan boord hebben we na een erg goed ontbijt de eerste beetjes Engeland kunnen zien.
photo 445158
photo 445159
photo 445160

De boot zou rond 09:15 oorspronkelijk aanmeren in Newcastle upon Tyne, maar vanwege het verlate vertrek vanuit IJmuiden haden we wat vertraging opgelopen. We hadden dus nog wat tijd te doden, en daarom zijn we naar het sundek gegaan en hebben we daar even een frisse neus gehaald onder het genot van een goed boek.

Tegen een uur of half 10 werden de automobilisten naar het autodek gesommeerd, we waren op dat moment nog niet aangemeerd, dus dat was wel opvallend. Toen we eenmaal van boord waren konden we onze reis richting het noorden gaan beginnen.
photo 445168
De Schotse Hooglanden waren nog ver weg, dus ik heb niet heel veel foto's gemaakt van de reis naar het noorden.

De reis naar Perth, waar de beurshal en ons verblijf was, was 169 mijl lang en de rit zou ongeveer 3,5 uur duren. Dat is vergelijkbaar met een rit van Groningen naar Eindhoven (of andersom :P ).
Onderweg kwamen we nog een klein beetje spektakel tegen; we reden op een tweebaans rotonde en naderden een afslag die eveneens tweebaans was.
Wij reden op de buitenste baan en voor ons reed een vrij dure Mercedes Roadster. Op de binnenste baan reed een Mazda CX3. Beide auto's leken af te slaan toen de bestuurder van de Mercedes zich bedacht en het stuur omgooide naar rechts om de rotonde verder te volgen, waarbij hij de passagiersdeur van de Mazda raakte. De bestuurder van de mazda was duidelijk not amused toen ze op een parkeerhaven vlak na de rotonde uitstapte.
Verder verliep de reis voorspoedig, en ongeveer halverwege, bij Berwick upon Tweed staken we dan de Schotse grens over
photo 445176
photo 445178

Maar... het was Donderdag, en we konden onze tafel in het beursgebouw pas opbouwen op Vrijdag... Dus wat moesten we vandaag gaan doen?
Well, daar hadden we van te voren al wat op bedacht! Naast Edinburgh (of Edinbrah zoals je het uit schijnt te moeten spreken.. :roll: ), in de gemeente East Lothian ligt een dorpje met de naam East Fortune. En in East Fortune ligt een vliegveld uit 1915 welke in de Eerste en Tweede Wereldoorlog is gebruikt, en waar sinds 1975 het National Museum of Flight is gevestigd. Daar gingen we dus naartoe!
Al moesten we wel het laatste stukje naar het museum over onverharde wegen afleggen.
photo 445185

Maar goed, daar waren we dan!
Afbeelding
Plaatje van Wiki, ik had geen foto van de ingang...
De collectie is in diverse hangaars met elk een eigen thema verdeeld, en nu is de collectie kleiner dan bij Cosford 2 jaar terug, er was toch een hoop leuks te zien.

In de hangaar achter de shop staat de Concorde met registratie G-BOAA, en daar gingen we dan ook het eerst naartoe.
Helaas waren er overal lampen die alle kanten op schenen, dus de foto's van de buitenkant zijn niet allemaal even geweldig helaas.
Maar goed, toen we richting de hangaar liepen werden we begroet door onderstaand aangezicht:
photo 445187
Wat volgt is een lading foto's van in en om de Concorde, met hier en daar een beetje toelichting.
photo 445188
photo 445189
photo 445191
photo 445192
photo 445193
photo 445194
photo 445195
photo 445196
photo 445197
photo 445198
photo 445199
photo 445200
photo 445201
photo 445202
photo 445203
photo 445204
photo 445205
photo 445206
photo 445207
photo 445208
photo 445209
photo 445210
photo 445211
photo 445212
photo 445214
photo 445215
photo 445218
photo 445219
photo 445238
photo 445250
photo 445220
photo 445221
photo 445222
Kleine raampjes! :shock:
photo 445223
photo 445224

Het interieur:
photo 445226
photo 445231
Zonder flits:
photo 445232

Toilet:
photo 445227

Voorste Pantry:
photo 445235
photo 445234

Cockpit:
photo 445229
photo 445237
Deze foto's moest ik maken door een klein gaatje in de plexiglas plaat die de cockpit afsloot, vandaar de grijze rand en de schaduw onderaan de foto's.

Verder stond er in dezelfde hal nog een BAe Systems Hawk, een voormalig Red Arrows kist. Ik heb hier en daar wat foto's geschoten van de chipping op de kist, ter lering en vermaak.
photo 445216
photo 445239
photo 445240
photo 445241
photo 445242
photo 445243
photo 445244
photo 445245
photo 445246
photo 445247
Geen motor...
photo 445249

Verder stond er nog een stuk van een Boeing 707 in de hangaar.
photo 445252

De volgende stop was de hangaar met de militaire luchtvaart, en toen we binnen kwamen zag ik 2 dingen die m'n oog trokken...

Opgepoetste Merlin:
photo 445277

DB601 motor van de Bf110 van Rudolph Hess!!
photo 445254
photo 445255
photo 445256

Me163 Komet, voor zover ik kan zien ongerestaureerd.
photo 445257
photo 445260
photo 445264
photo 445262
photo 445271
photo 445261
En omdat het toestel niet helemaal achter touw stond, ben ik stout geweest (zoals bovenstaande foto's al doen vermoeden) en ben ik up close and personal geweest.
Dat wil zeggen... Close ups!
Als eerst, kijkje in de uitlaat:
photo 445263
De injectoren zijn goed te zien!

Diverse stencils:
photo 445266
photo 445268
photo 445270
photo 445259
Het is opvallend dat deze op het RLM02 zijn aangebracht en de camo daar overheen is gegaan. Goed om te weten als ik aan de 1/32 Komet van Meng ga beginnen.

Staartwiel:
photo 445267
photo 445269
Waarom staartwiel? Well... Vorig jaar op Militracks heb ik een staartwiel gekocht wat volgens de verkoper van een Bf109 zou zijn.
Echter toen ik in m'n referenties ben gaan zoeken heb ik ontdekt dat de stijl velg en het formaat van de band niet van de Bf109 kon zijn, maar wel overeen komt met het staartwiel van de Komet! :shock:
Verder heb ik nog geen andere toestellen gevonden die dezelfde bandenmaat gebruiken, dus met wat geluk heb ik wat gaafs in handen!
Maar goed, ik hoopte dat op de foto's de bandenmaat te zien zou zijn als extra bevestiging, maar helaas. Maar goed, ben nog steeds blij met m'n wieltje! :mrgreen: En ook dat ik haast onder een Komet heb gelegen om foto's te maken. :lol:

Oeh, hoofdonderstel had ik ook nog!
photo 445276
photo 445275

Naast de Komet stond nog een exemplaar van de Walter HWK 509 raketmotor:
photo 445272
photo 445273
photo 445274

En verder was er nog genoeg moois te zien, zoals...
Aero S-103 (Tsjechische licentiebouw van de MiG-15):
photo 445278

Hawker Siddeley Harrier GR.1, de oudste bestaande Harrier!
photo 445279
photo 445294

SEPECAT Jaguar:
photo 445283
photo 445299
photo 445289
photo 445292
photo 445288
photo 445287

Spitfire XVI:
photo 445297

Hawker Seahawk:
photo 445296
photo 445303

English Electric Lightning F2.A:
photo 445298

DeHavilland Sea Venom:
photo 445300
photo 445301

Bristol Fairchild Bolingbroke (Canadese licentiebouw van de Bristol Blenheim Mk.IV):
photo 445308
photo 445312
photo 445311

Verder was er ook wat wapentechnisch materiaal te zien...
photo 445280
Van boven naar beneden: Matra rocket pod voor SNEB 68mm raketten; Paveway II LGB; Ruhrstahl Fritz X.
Detail van de Fritz X:
photo 445293

photo 445285
20mm Hispano 404 boven, Browning .303 onder en helemaal linksonder Lewis machinegeweer.

photo 445286
Engelse WO2 1000-ponder boven, WO2 250-ponds rookbom (gebruikt door Pathfinders) onder.

Sparrow boven en SUU 23A onder
photo 445295
photo 445305
photo 445306
photo 445304

Dat was zo'n beetje alles in de zaal met het militaire materiaal, toen we weer naar buiten gingen liepen we nog langs een DeHavilland Comet waar we in konden, dus dat hebben we ook gelijk maar gedaan.
photo 445313
photo 445314
photo 445315
photo 445317
photo 445318
photo 445316
photo 445320
photo 445321
photo 445322
photo 445323

We zijn daarna naar een gebouw gegaan waar war educatief interactief materiaal met betrekking tot luchtvaarttechniek stond. Was best grappig om te zien, helaas vergeten foto's van te maken. In de hal bij de deur kwam ik iets tegen waar m'n muil toch we van open viel...
Een Napier Nomad I
photo 445325
photo 445326
photo 445332
photo 445333
photo 445335
photo 445336
Ik dacht eerst dat het een zuigermotor met een straalmotor eraan geknoopt was, maar niet dus. Waar bij een gewoone straalmotor de verbrandingskamer zit, zit bij deze dus een 12 cilinder boxer diesel motor. Onderstaande tekening zal wat duidelijkheid scheppen.
Afbeelding
Bron: Wikipedia
Ingewikkeld stukje techniek, zeker vergeleken met de Nomad 2, maar man! wat een gaaf stukje techniek! Zou die in de auto passen...?


Als laatst zijn we naar de hangaar met de civiele toestellen gegaan, en Nemmy was erg geïntrigeerd in een knalgele Norman Islander luchtambulance:
photo 445339
photo 445344
photo 445345
photo 445346
photo 445359
photo 445342

Verder stond er ook een Beech 18:
photo 445340

DeHavilland Dove:
photo 445348

DeHavilland Puss Moth:
photo 445354

General Aircraft Cygnet waar Guy Gibson (van de Dambusters) 2 keer in heeft gevlogen!
photo 445353
photo 445356

Avro Anson:
photo 445358
photo 445352
photo 445357

Scottish Aviation Twin Pioneer:
photo 445347
photo 445349
photo 445350
photo 445351
photo 445361
De extra stukken op de wortel van de propellerbladen zijn opvallend. Ik heb het vermoeden dat dat te maken heeft met de koeling van de motoren bij lage snelheden.

Buiten stond ook nog een behoorlijk verweerde BAC 1-11 (en natuurlijk geen Hawker Siddeley Trident) waarvan het leek dat we naar binnen konden, maar helaas was 'ie dicht..
photo 445362
photo 445363
photo 445364
photo 445365

EN toen hadden we alles wel zo'n beetje gezien en was het tijd om ons naar ons verblijf te begeven; Hazeldene Guest House te Perth. Intussen begon het landschap er ook wat Schotser uit te zien.
photo 445372
photo 445371

En toen waren we eindelijk bij ons verblijf. Wat ons opviel was dat het feitelijk 2 woonhuizen waren die waren omgebouwd naar een Guest House, en dat kwam terug in het feit dat elke kamer weer anders was.
Mijn kamer had 2 losse bedden, Nemmy had weer het geluk dat hij het tweepersoons bed had. Maar ik had weer het voordeel dat ik de tv kon zien vanaf het toilet. :lol:
photo 445376
photo 445377
Dat grijze kastje links? Koelkast! :brouw:

Nadat we onze koffers op de kamers hadden gezet was het tijd dat we wat te eten gingen regelen. We hadden begrepen dat we op loopafstand in het dorp goed konden eten, dus zijn we te voet de boel aan het verkennen gegaan, en eerlijk is eerlijk, de omgeving was erg mooi!
photo 445380
photo 445382
photo 445381
photo 445379
Vinger voor de lens op de laatste 2 foto's... :roll:

Toen we door het dorp liepen kwamen we nog wat grappigs tegen. Jullie kennen Captain America wel? Nou, hier was de outfit van z'n Schotse broer:
photo 445383
Maar goed, eten dus. De uitbater van de Guest House raadde ons o.a. Grand Italia aan, dus daar zijn we dan maar naartoe geweest.
Het eten was echt dikke prima! Echter is er wel iets waar je op moet letten. In het restaurant kon je ook met Euro's betalen doe dat nooit!
Onderstaande foto zal laten zien waarom...
photo 445384
Dat is dus £58,10 of €81,34.. De wisselkoers op dat moment was ongeveer €1,14 voor £1,-, en als we dan £58,10*1,14 doen komt daar €66,23 uit.
Het moraal van het verhaal is dus; hou je aan de plaatselijke valuta, dan ben je een stuk goedkoper uit!

Maar wat ik al zei, het eten was heel goed en aangezien we gewoon in Ponden betaalden waren we niet onnodig veel geld kwijt.
Na het eten zijn we weer naar het Guest House gegaan waar we nog een aflevering van Flory's Live at Five show gekeken hebben. Daarna gingen we beide naar onze eigen kamer, morgen mochten we onze stand in het beursgebouw opbouwen.

Nou, dat was het voor nu, morgen wil ik het volgende deel posten.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Mooie reis / leuk verslag tot nu toe.
Veel plezier nog voor de rest.

Gr
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Boeiend! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 14:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Bram, we zijn intussen alweer een tijdje terug. :wink:

@Walesha, bedankt! :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi verslag! Maar die HS Trident is natuurlijk een BAC 1-11 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 23:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Jelle, whoops... :oops: :lol:
Is aangepast, bedankt voor de correctie. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2018 11:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk het vervolg. De beurs was ook hier weer 2-daags, met wat voorbereidingen op vrijdag. Deze dagen doe ik in één update en die kont er nu aan!

Vrijdag 27 April: Black Watch en Premature handel

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt (iets te stevig naar achteraf :lol: ) moesten we kijken wat we vandaag gingen doen. We konden pas om 16:00 uur onze tafel opbouwen, dus we hadden nog iets te doen. In ons Guesthouse waren er een aantal flyers te vinden van activiteiten, waaronder een horror wandeltocht door Perth. Dat was op zich wel geinig, echter was de website die op de flyer was gezet niet meer in de lucht, en na wat googlen kwamen we wel een site tegen, maar die was niet heel erg duidelijk...

Dus besloten we naar de plaatselijke Tourist Information te lopen om te vragen hoe we ons konden opgeven. De dame die ons hielp keek wat verbaasd naar de flyer en kon ons toen melden dat deze tours niet meer werden gedaan... al jaren niet meer zelfs...
We konden daar de humor wel van inzien en zouden aan de uitbater van ons verblijf dan ook meegeven dat die flyers de prullenmand in mochten. :lol:

Wel kregen we het advies om het museum van The Black Watch te gaan bezoeken, en nu hadden we in het Guesthouse dezelfde tip gekregen, dus dat stond al een soort van planning.

Dat was dus de volgende halte; The Black Watch Castle!
photo 445390
Nou ja... kasteeltje dan. :lol:

Wat is The Black Watch? Nee, geen zwart horloge, maar een Schotse Royal Guard waarvan de beginselen in 1725 zijn ontstaan na een verzoek van George I om 6 compagnies op te richten om in de Highlands te patrouilleren. The Black Watch heeft ook meegevochten in beide wereldoorlogen, soms zelfs in kilt! :shock:
Meer info voor de geïnteresseerden hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Watch

Eenmaal in het museum leek het wel leuk om een rondleiding te doen, maar die zou pas over een uurtje plaats nemen, dus hebben we eerst even in het restaurantje wat gedronken.
We hebben op verzoek van Neil, onze gids, ook nog meegedaan aan een kleine herdenkingsdienst voor de gevallen soldaten van The Black Watch, en daarna zou onze tour beginnen.
Er waren intussen geen verdere bezoekers aangesloten bij de tour, dus het was enkel Nemmy en mij. :mrgreen:

De Black Watch bestond voordat het deze naam kreeg deels uit het 42ste Regiment on Foot (meer info hier: https://en.wikipedia.org/wiki/42nd_Regiment_of_Foot) en heeft onder deze naam in de Frans-Indiaanse oorlog (waarbij koloniën van Engeland en Nieuw-Frankrijk (Frans Canada) het tegen elkaar opnamen). Deze oorlog werd in het Noord-oosten van wat nu de VS is, tegen de grens van Canada gevochten.
Tijdens de Slag om Ticonderoga was het onder andere het 42ste Regiment wat het Franse fort Fort Carillon aanviel. En onderstaand diorama in het museum beeldde hier een fragment van uit.
photo 445393
photo 445392

In het museum was er materiaal te zien welk allemaal gebruikt is door het 42ste regiment/The Black Watch, en ik zou zeggen; kijkt en huiver!
photo 445396
photo 445394
photo 445395
photo 445397
photo 445398
photo 445400
photo 445399
photo 445401
photo 445402
photo 445403
photo 445405
photo 445406
photo 445408
photo 445409
photo 445410
photo 445411
photo 445412
photo 445413
photo 445414
photo 445416
photo 445417
photo 445418
photo 445419
photo 445420

We hebben ons prima vermaakt, Neil kon ons een hoop vertellen en we hebben hem ook heel erg bedankt voor de tour. We hebben allebei nog wat souvenirtjes meegenomen, en toen was het intussen al zo'n beetje tijd om naar de beurshal te gaan en onze stand op te bouwen.
De beurs werd gehouden in 2 sportzalen, waarvan in één ervan een ijsbaan lag. Mijn laatste ervaring met ijsbanen heeft me 6 weken gips opgeleverd, maar deze baan was gelukkig vakkundig klaargemaakt voor de beurs! :mrgreen:
Bij aankomst in de zaal werden we begroet door Jim, één van de organisatoren. Hij wees ons onze plek en vroeg gelijk wat we aan handel mee hadden. Of meer specifiek, of we ook tanks hadden. Ik wel, en heb daar ook gelijk m'n eerste deal gescoord. :mrgreen:
Maar goed, we hadden onze plek aangewezen gekregen, en we konden gaan opbouwen. Toen we de Brouwers™ banner en vlag wilden pakken kwamen we erachter dat we wat misten...
De vlag hadden we wel meegekregen, maar de banner lag waarschijnlijk nog bij Hanjo thuis... :? :lol:
Oh well, kan gebeuren. Ons tafeltje zag er toen we klaar waren in ieder geval zo uit:
photo 445421
photo 445424
De vlag hadden we nog een kwart slag gedraaid zodat men de naam kon zien als ze naar onze tafels toe liepen, maar hier hebben we het weekend gezeten. :brouw:
Toen onze stand klaar was hebben we nog even snel een rondje gedaan langs de opbouwende standhouders, en zijn we daarna nog wat boodschappen gaan doen en wat gaan eten.
Voor de rest hebben we een rustige avond gehad, en we hadden beiden wel zin in de volgende dag! :)


Zaterdag 28 en Zondag 29 April: Pijn in me poten!
Net als bij de beurs in Telford mochten standhouders een uurtje eerder naar binnen dan de bezoekers, en dat gaf mooi de gelegenheid om op het gemak even te shoppen. :mrgreen:
We kwamen een stand tegen met allemaal houten display plankjes, en de verkoper had er ook een paar die gebruikt waren met wat slijtage. Deze mochten voor £1,50 per stuk weg en we besloten ook maar om ze allemaal mee te nemen. Ziet er toch leuker uit als je een modelletje op een plankje hebt staan ipv op het laken. :)

Verder had ik nog een paar kitjes op m'n lijstje staan, waaronder 2 1/48 B-25's van Accurate Miniatures. Bij de handelaar naast ons kwam ik er één tegen; de B-25B/C strafer.
photo 446801
Bij de LHS had ik hier nog een setje decals voor een KNIL kist besteld, dus dat kwam goed uit. Ik kon 'm voor een redelijk prijsje meenemen dus dat begon al goed! :brouw:
Verder bestond mijn score uit een Tamiya 1/48 He-219 Uhu voor £24,- wat ook een koopje is.
photo 446800
En voor de rest verfjes, wegens het leek me makkelijker om die op de beurs te kopen... Dat doe ik dus nooit meer, ik ben enkel aan de verfjes al ruim £40,- kwijt geweest.. :roll: , en andere accessoires:
photo 446803
En nog wat leesvoer:
photo 446804
photo 446805
photo 446806
Het RAF en Luftwaffe Fighters boek heb ik trouwens na de beurs in Newcastle gehaald.
Maar het was wel fijn dat deze beurs nog echt aan beursprijzen deed, dat kan ik zeker wel waarderen. :mrgreen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/posting ... 3&t=50913#

En toen was het tijd om maar eens een fotorondje te doen!
Als eerste een 'dio' van een mobilisatie voor D-day zo leek het:
photo 445425
photo 445426

1/48 Grumman goose:
photo 445428
De belichting en de kleur van het kleed op de tafel heeft hier de kleur op het toestel er groener uit laten zien dan het in werkelijkheid is.

1/35 mobile Scud lanceerder:
photo 445429

1/35 Sd.Kfz. 232:
photo 445430

Met onderstaande voertuigen ben ik minder bekend:
photo 445431
photo 445432
photo 445433
photo 445434
Wel leuke details in de mobiele werkplaatsen.

1/35 T-28:
photo 445435

1/35 T-35 naast een KV-85 (?):
photo 445436

1/35 Cultivator no.6 een tank die loopgraven kon graven:
photo 445448

1/35 krupp Raumer S met wat toevoegingen:
photo 445449

Wel opvallend aan de Engeland, ze zijn kennelijk een stuk makkelijker met hun wapenwet, wegens we kwamen dit tegen in de hal:
photo 445439
photo 445437
photo 445440
photo 445442
photo 445441
De patronen hadden allemaal een gat in de huls, dus het was duidelijk dat ze leeg waren, maar zelfs dan zou het in NL verlofplichtig materiaal zijn. Om maar te zwijgen over het wapen zelf...

Maar goed, intussen leek het ons een goed idee om zelf ook maar even wat te gaan doen. Ik had nog steeds een Bf109 met V-staart die ik af wilde maken, en Nemmy ging as usual weer aan de slag met zijn Rotodyne, en later met zijn jet provost.
Mijn plekje:
photo 445450
photo 445452

Nemmy's plekje:
photo 445451
Zoals nemmy al in zijn topic van de Jet provost had aangegeven, wilt hij z'n leerlingen aan het bouwen krijgen met een Airfix starter set. Om deze reden leek het hem wel handig om de kids te kunnen laten zien hoe zo'n voltooide kit eruit ziet. Dan moet Nemmy wel die kits hebben, en dat was op dat moment nog niet het geval. Dus dat was kopen geblazen!
photo 445453
:mrgreen:

En toen werd het weer eens tijd om weer de benen te strekken!

1/72 Phantoms:
photo 445454

Lego/megabloc of hoe dat spul ook heet Wellington:
photo 445455

1/72 projecten die nooit van de grond zijn gekomen (letterlijk):
photo 445456

1/72 Lanc:
photo 445457

1/144 civiel materiaal:
photo 445459
photo 445460
photo 445461
photo 445462

1/35 M35 Mittelere Polizei-Panzerwagen:
photo 445463

1/35 VK.4502 Vorne x2:
photo 445464
photo 445468

1/35 VK4502 Hinten:
photo 445465

1/35 Churchill Mk.I
photo 445466

1/35 VK.3002:
photo 445469

1/35 E-100:
photo 445471

1/48 PV-1 Ventura:
photo 445470

V-1, ik geloof 1/32:
photo 445472

1/35 Leopold Eisenbahngeschütz:
photo 445474

1/245 Graf Zeppelin:
photo 445475

1/48 B-25J:
photo 445477

1/48 B-25G:
photo 445476

1/48 TBD-1:
photo 445478

Een paar 1/72 Shackleton:
photo 445479

Oh ja, ook wel apart, er was ook een tafel met allemaal Lego bouwsels:
photo 445480

1/245 Graf Zeppelin:
photo 445475

1/72 H8K:
photo 445481

1/350
photo 445482

1/48 Stuka en Bf109E:
photo 445483

Er was ook een Dio van zo'n 2m² over de aanval op Eagle Trench, tijdens de Derde slag om Ypres:
photo 445487
photo 445486
photo 445484
photo 445485
En nog even 4 plaatjes van rechts naar links (foto's zijn genomen vanaf de verkeerde kant van het dio, aan de verre kant op bovenstaande foto..
photo 445489
photo 445490
photo 445491
photo 445492
Best indrukwekkend wel! :shock:

Dan door naar een 1/35 Coelian:
photo 445493

1/35 Neubaufahrzeug:
photo 445494

1/35 Stürmtiger:
photo 445495
photo 445497

1/35 Köningstiger Henschel turm:
photo 445496

1/35 Pz.II'tjes:
photo 445498
photo 445499
't Tankje links is een Pz.I F trouwens.
photo 445500

En toen, als afsluiter keken we even bij de competitie:
photo 445501
Ook hier stond een hoop moois!
photo 445502
photo 445503
photo 445504
photo 445505
photo 445507
photo 445508
photo 445510
photo 445511
photo 445512
photo 445513
photo 445514
photo 445515
photo 445516
photo 445517
photo 445518
photo 445519
photo 445520
photo 445521
photo 445522
photo 445523
photo 445524
photo 445525
photo 445526
photo 445527
photo 445528
photo 445529
photo 445530
photo 445531
photo 445532
photo 445533
photo 445534
photo 445540
photo 445535
photo 445536
photo 445537
photo 445538
photo 445539
photo 445541
photo 445542
photo 445543
photo 445544
photo 445546
photo 445548
photo 445550

Excuses voor de foto's die wat wazig zijn, ze leken op m'n telefoon een stuk scherper... :roll:
Well, dat was de beurs. Het was op zondag een stuk stiller dan op zaterdag, maar ik heb er wel van genoten. Om 4 uur in de middag gingen we rustig opruimen en na nog even nagepraat te hebben met Jim zijn we weer rustig richting het hotel gereden. Daar hebben we alvast wat spullen ingepakt en daarna hebben we wat gegeten.
Verder hebben we het rustig aan gedaan die avond. De volgende dag was het weer tijd om naar huis te gaan.
De beurs, i.c.m. het lopen naar de restaurants de afgelopen 4 dagen hebben me pijnlijke voeten, enkels, schenen, en linker knie opgeleverd.
Nu was dat laatste nog een souvenirtje van mijn laatste ijsbaanervaring, maar de rest zullen te maken hebben met het feit dat de schoenen die ik doorgaans draag niet echt gemaakt zijn om te wandelen (ik heb intussen een paar die dat wel zijn!)... :roll:

Maandag 30 April: Schipper mag ik overvaren?

Maandagochtend hebben we rond half 9 ontbeten en een uurtje later hadden we de auto ingepakt en vertrokken we weer richting Newcastle. Onderweg zagen we dat er een ongeluk op de route was gebeurd, en moesten we onze route aanpassen.
Dit had tot gevolg dat we de typisch Schotse binnendoor weggetjes mochten ervaren.
photo 445562
Ter hoogte van Berwick Upon Tweed begonnen we alweer wat zee te zien...
photo 445565
...en met een uurtje waren we weer in de haven in Newcastle, waar we de auto ergens mochten steken waar de zon niet scheen; het achtereind van het schip.
photo 445568
photo 445569
photo 445570
photo 445571

En zo komt er een eind aan ons Schotse avontuur! We weten nog niet zeker of we volgend jaar weer gaan, want ondanks dat het erg gezellig was, was het vergeleken met Telford vrij klein, en zo'n reis blijft toch vrij prijzig...

Maar goed, als afsluitertje nog even mijn aankopen:
photo 446801
photo 446800
photo 446803
photo 446804
photo 446805
photo 446806
photo 446802
:mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement