Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 2:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De wedstrijd vond weer in het lokaal aan de entree plaats. Dit mocht niet meteen bezocht worden, dus ik plaatste mijn model er en ging dan eerst de beurs bekijken. Na de middag had de jury beraadslaagd en terwijl ik de wedstrijd bekeek werden de resultaten afgestempeld. Dit ging van Commended over Highly Commended naar de podiumplaatsen die een medaille meekregen. Tijdens de proclamatie worden er wel alleen speciale prijzen afgeroepen, er is geen plechtige overhandiging van de medailles zoals we elders gewoon zijn, waardoor die plechtigheid van korte duur is. Op de videoschermen bleven wel de resultaten te volgen. Ik begon te filmen bij de eerste categorie die je tegenkwam, waar ik ook aan had deelgenomen. Er bleken wel wat meer schepen ingeschreven dan er eerst gedacht was.

photo 340995

photo 341001

Tweemaal de Ise op 1/350, merkwaardig toeval.

photo 340996

photo 340997

photo 340998

photo 340999

Zeilschepen op een modelbouwwedstrijd, het zou niet de zeldzaamheid mogen zijn die het nu blijkbaar is.

photo 341000

De Bismarck kon er ook nog bij. Toen ik ging kijken, stond er al iets op het papiertje gestempeld.

photo 341002

Een mooi containerschip, waarschijnlijk scratchbouw?

photo 341003

Deze kreeg net het predicaat "Gold" afgestempeld. Ook te zien op ons forum...

photo 341004

1/72.

photo 341005

Een model waarvoor blijkbaar een gietstuk gemaakt is van de fenders.

photo 341006

Een enorm diorama.

photo 341007

Een listige fotocompositie.

photo 341008

photo 341009

photo 341010

photo 341011

photo 341012

photo 341013

photo 341014

photo 341015

photo 341016

photo 341017

Van het tweede deel, de vliegtuigen, heb ik helaas geen plaatjes, het was te druk bezet met geïnteresseerden. Het middendeel had dan weer minder aandacht. Hier viel vooral een lage bezetting op, het leek of er weinig inschrijvingen van militaire voertuigen waren. Net nu ik zelf niks bij had om die schepen gemakkelijker te kunnen opstellen.

photo 341018

photo 341019

photo 341020

photo 341021

photo 341022

photo 341022

Zowel bij de linker als de rechter Sherman op de foto stond 1/35, ik vraag me af of er een grote klasse van was gemaakt want die linkse is toch wel echt /48.

photo 341023

photo 341024

Het is niet dat er bij de clubs geen militaire bouwers aanwezig waren, waarom zaten ze dan niet in de wedstrijd? Enfin, het bleek dus dat de Bismarck een zilveren medaille meegekaapt had op de IPMS. Die kan hij mooi toevoegen aan het rijtje. Ik heb ondanks pech met de tombola toch weer wat meegegraaid deze beurs.

photo 341049

photo 341041

De M151 heb ik momenteel alleen nodig voor de decals, ik had de kit met MERDC camouflage gebruikt en die heeft zwarte stencils, maar aangezien ik die in Olive Drab gespoten heb moeten er witte decals op.

photo 341040

Deze kit heb ik alleen gekocht om wat ledematen te kannibaliseren voor een figuur die ik binnenin een voertuig wil zetten. Hij is ook voor niets anders goed meer, de knieën zitten bijvoorbeeld niet in het midden van de benen. Maar ik had nog maar zo'n vijf euro te besteden...

photo 341042

Deze hoofden zullen gebruikt worden voor de V100.

photo 341043

En dit is de medaille, ik ben er toch weer heel tevreden mee en heb ook van wat mensen complimenten gekregen, waarvoor dank. Het boek is nodig voor een van de volgende projecten, het is een stuk goedkoper dan het handboek voor de Churchill en toch is het even dik. Ik vind zo'n boek toch onmisbaar bij de bouw van een historisch verantwoord diorama en het vormt een mooie achtergrond voor vergelijkingsfoto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 2:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gefeliciteeerd Steven, met je medaille, ben benieuwd of er nog meer leden wat gescoord hebben

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een "commended" gescoord voor een simpel diorama van de 1:48 Fokker V.23 en de Fokker D.V. De Fokker F.XX Zilvermeeuw had niets, maar daar ben ik intussen na een aantal jaren aan gewend voor scratch- en vacformbouw; van de twee andere kandidaten in de categorie had slechts eentje, afgewerkt in egaal grijs, een prijs; vorig jaar was het zelfs nog erger: helemaal niets. De jurering biedt kennelijk geen ruimte om originaliteit van onderwerp en bouwoplossingen te waarderen. Jammer, geen stimulans om met originele en unieke modellen mee te doen aan de wedstrijd. Wat dat betreft is de Modelbrouwersdag een betere gelegenheid.
Ondanks deze knorrigheden: Leuke dag gehad en veel moois gezien. :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 11:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Robh, je zou kunnen proberen om bij je meest uitgewerkte toestel een beetje bouwinformatie neer te leggen, dat wordt op sommige beurzen ook aangemoedigd. Zo weet de jury en ook de gewone kijkers - die het woord scratch misschien zelfs niet kennen - dat het model niet een eenvoudige bouwkit uit de winkel was. Of het model er op het eerste zicht minder complex uitziet zoals die eerste kisten, niet zo aerodynamisch of met een standaardkleur kunnen allemaal subjectieve redenen zijn om de punten elders toe te kennen dus moet je misschien de presentatie anders aanpakken. Voor sommige van mijn modellen heb ik dat gedaan met een geplastificeerd A4-papier, dat ik dan op de grotere wedstrijden achterwege laat. Hier ligt het links op de foto (Brouwersdag 2015) en is ook het dio voorzien van info op de ongebruikte zijden. Op deze manier kan je elke keer iets anders ontdekken.

photo 330608


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 13:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat scratchbuilders en bouwers die veel gebruik hebben gemaakt van aftermarketspullen er vaak bekaaider af komen dan de OOTB bouwers, ondanks diverse vermelding en fotoverslagen.

Ik snap wel dat de jury niet elk verslag of aantekening doorlezen, maar het is wel een indicatie dat er wat anders gekeken moet worden.

Daarom zet ik ook geen modellen meer in bij een wedstrijd, ben net iets te vaak teleurgesteld in de vakbekwaamheid van een jury

Dit is mijn persoonlijke mening en niet om de, eveneens jaarlijkse terugkerende. discussie over de bejurering te starten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Een geweldige dag, veel gezien en veel mensen gesproken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog meer foto's staan hier: http://ipms.freeforums.org/viewtopic.php?f=12&t=3045

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Hi ,

Ook hier weer geweest , en mezelf weer lopen vergapen aan het niveau, blijf erbij dat in de korte tijd geleden nadat ik het modelbouwen weer op heb gepakt ,enorm veel heb geleerd van al jullie creaties, wat varieert van techniek tot de disipline om het totaal af te bouwen lees perfectioneren.
En al was er elke week een ,ik blijf heengaan ,zie elke keer weer iets wat me triggert.

Geen kitje kunnen scoren ,er stond genoeg te koop , maar heb er al zoveel , ben nu al aan het driedubbelen , tja .......het slaat door .

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 13:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Ik heb weer wat gezichten bij namen geleerd ( voor zolang ik ze kan onthouden ).
Steve, moest die foto van mij met het forumfossiel nou echt ( haha :lol: ). Ik kom Bert ook nog wel eens tegen op motormeetings.
Verder vind ik het jammer om Coachke niet te hebben gesproken.
Wel leuk om Midnight creep( Peter ), Nismo ( john), Dave the docter ( dave ) en pa en velen andere te spreken.

Onderling op de brouwersstand hebben we ook lol voor tien gehad en is er ook nog wat gebouwd.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
Bert Takken schreef:
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat scratchbuilders en bouwers die veel gebruik hebben gemaakt van aftermarketspullen er vaak bekaaider af komen dan de OOTB bouwers, ondanks diverse vermelding en fotoverslagen.

Ik snap wel dat de jury niet elk verslag of aantekening doorlezen, maar het is wel een indicatie dat er wat anders gekeken moet worden.

Daarom zet ik ook geen modellen meer in bij een wedstrijd, ben net iets te vaak teleurgesteld in de vakbekwaamheid van een jury

Dit is mijn persoonlijke mening en niet om de, eveneens jaarlijkse terugkerende. discussie over de bejurering te starten



Bert (we gaan toch even discussieren, lekker toch :wink:), het kan (en mag) natuurlijk ook niet zo zijn dat scratchbouw ongeacht de complexiteit en/of originaliteit ervan automatisch hoger gewaardeerd zou moeten worden. Naar wat ik vaak zie is dat bij veel scratchprojecten de eindafwerking en/of detailering nogal te wensen overlaat en ja, dat kan dus punten kosten.
De eerder genoemde Zilvermeeuw zou bij mij persoonlijk punten scoren op oa. originaliteit maar er zijn ook heel wat punten die het model punten kosten, scratch of niet.

Als je als scratchbouwer consequent te werk bent gegaan dan sleep je elke prijs weg die er maar te halen valt omdat je dan op elk vlak punten scoort.
Om even in jouw straatje rond te rennen, als ik een figuur sculp van hoge kwaliteit, origineel en attractief maar er vervolgens een paintjob op loslaat waar de muizen geen kaas van willen eten dan moet ik niet gaan mokken dat ik met lege handen wegloop.

Buiten dat, is jurering van een model een lastig iets omdat iedereen anders naar een model kijkt en dat geld dus ook voor de juryleden, zelfs objectief blijven is al een lastig iets. Ik heb bijv. al vaker gezien dat een model een eerste prijs scoort omdat hij van een bekend persoon is, terwijl er vlak naast een briljant kunststukje van een John Doe staat die zich op de tweede plaats mag vervoegen. Het blijft mensenwerk zowel het bouwen als het beoordelen, moet je dan gaan mokken of teleurgesteld zijn? Meh, get over it, we zijn toch volwassenen of niet? Het is nou niet of je daardoor volgende maand je hypotheek niet meer kan betalen :wink:
Je spreekt zelf over de vakbekwaamheid van de jury maar dat bestaat helemaal niet. Het is geen vak, er is geen opleiding, geen examens, geen diploma's, niets van dat alles, het is een hobby.

Als het aan mij zou liggen dan vervang ik een zogenoemde vakbekwame jury door een team van vrouwen en kinderen, die rennen rond en kiezen gewoon de mooiste zonder gehinderd te worden door enige "kennis" :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2015 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuke dag gehad, al merk ik wel dat de hobby bij mijzelf op een lager pitje staat. In het verleden kwam ik nog weleens met tien dozen thuis, nu met twee.

Wat de wedstrijd betreft, via een deur op het balkon kon je bij een balustrade komen die uitkeek op het wedstrijdgedeelte. De jurering gaat echt met een zaklamp, spiegeltje en vergrootglas. Dat doe ik bij mijn eigen modellen ook niet, en daarom doe ik dus ook niet mee. Ook worden er modellen opgepakt en verplaatst, dat zouden ze m.i. niet mogen doen. Het is niet uit te leggen aan de bouwer als je iets beschadigt.

12bit schreef:
Als het aan mij zou liggen dan vervang ik een zogenoemde vakbekwame jury door een team van vrouwen en kinderen, die rennen rond en kiezen gewoon de mooiste zonder gehinderd te worden door enige "kennis" :mrgreen:


En dat is in essentie precies hoe de wedstrijd op de Modelb(r)ouwdag in z'n werk gaat :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement