Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verslag Militracks 2023
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 1:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik keek er weer naar uit om naar Militracks te gaan. Omdat het dit weekend ook nog Scaleworld is op zondag (waarvan morgen waarschijnlijk een nieuw verslag) moest dat dus op zaterdag plaatsvinden, voor mij ook een eerste keer. Het evenement zou al om 9u30 beginnen, maar collegabouwer Maarten en ik besloten dat als we in België op dat moment zouden vertrekken, we nog op een redelijk moment zouden aankomen om al voor de middag aan rijtickets te kunnen geraken. We waren er vorig jaar niet meer in geslaagd mee te rijden door hier te laat voor in de wachtrij te gaan staan. Ik had nu tickets + parking online geboekt om alvast aan de ingang geen oponthoud te hebben, en dit was maar goed ook. Dit zou weer een uitzonderlijk drukke editie blijken: https://www.peelenmaasvenray.nl/nieuws/regio/98777/verkeerschaos-door-militracks

Nog voor we het centrum van Overloon hadden bereikt, stonden we haast muurvast in de file die zich door verschillende straten uitstrekte tot aan de oprit van de parking buiten het museumemplacement. Dit ging stapvoets zodat we niet om de geplande 10u40 maar om 12u15 pas de auto konden achterlaten. Het systeem was zo dat je haast de hele parking moest rondrijden voor er een plekje vrij was, zelfs al was je daar vlakbij gepasseerd (je kon alleen naar rechts afslaan). Gelukkig zag het weer er alvast prima uit, droog en zonnig zodat de stofwolken weer opvlogen. Na de bijhorende fikse boswandeling die wel een verademing is na 2,5 uur tuffen, kwamen we voor de ticket booth aan, waar heel wat mensen voor een gesloten luik wachtten. Wij konden zoals gezegd onverhinderd naar de ticket scanner, liepen onder de Baileybruggen door en stonden even later bij de meerij-kassa.

photo 580787

Ook die was dicht, maar ik vermoedde dat het middaguur er voor iets tussen zat. We gingen dan maar eerst eten en wat op de beurs rondhangen. Daar was onder andere een veilinghuis aanwezig dat een paar grote stukken tentoonstelde, zoals een barn find van een Panzer 1 koepel die als statische positie gebruikt was in Griekenland, en een Duits kanon dat voor de oorlog in Rusland omgebouwd was als luchtafweerkanon.

photo 580785

photo 580786

Ik vond helaas geen Panzer 2-tracklinks, dus terug naar de instapzone. Het was toen al 2 uur, ik vond dat de pauze lang genoeg geduurd had. Daar was er geen verandering opgetreden, de mensen stonden nog steeds voor een gesloten kassa. De wachtrij naar de gecombineerde poort A en B was gigantisch en bewoog zich aan een slakkengang voort.

photo 580763

photo 580764

De scenery was wel aardig, er stond deze keer een niet aangedreven Tigertank die aan twee Famo's met een afsleepgaffel gekoppeld was. Even later kwam er zelfs nog een derde bij staan, al kwam het deze keer niet tot een afsleeppoging. Een opname was wel op een groot scherm te zien.

photo 580765

photo 580766

En toen kwam de redder van onze dag, in de vorm van een uitgeputte Engelsman die twee Kettenkrad-tickets wilde doorverkopen. Gelukkig waren de eerste twee van zijn potentiële klanten niet geïnteresseerd, zodat ik ze zelf kon overnemen. Even had ik schrik dat men ons een ongeldig ticket had doorverkocht, want er was iets losgescheurd, maar dat bleek bij andere mensen nog voor te vallen. Dus schoven we maar mee aan in de rij die toch al zo'n tweehonderd personen lang leek. Om drie uur werd er dan omgeroepen dat er die dag ook geen kassa meer zou opengaan, wat dus een trend lijkt te worden op Militracks. Waarom zoveel tickets uitgeven voor de middag, is het niet verstandiger hier een quotum op te zetten en de rest na de middag af te handelen? Een gevolg was nu dat we om vier uur nog steeds aanschoven en ook maar een honderd plaatsen gevorderd waren. Maar toen vond de volgende calamiteit plaats (wordt vervolgd).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 1:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)


Op Miltracks is het de bedoeling dat voertuigen op een parcours rond het museum rijden. Dit is een off-road parcours met een paar hellingen en heel wat bochten.



Er is een brede instapruimte voorzien, maar meteen daarachter vernauwt het pad.



Deze Bussing NAG met Bilstein-kraan voelde zich fit genoeg om aan een rit te beginnen.

Even later was er een algemene stagnatie. Niemand wist waarom, maar het was te zien dat er mensen stonden te discussiëren en te gebaren op het parcours. Had het iets te maken met de Nashorn die zich vooraan had opgesteld?



Nee, er was duidelijk iets loos op het parcours. Ik begon te vrezen dat men er voor vandaag een eind aan zou maken, want reeds vertrokken voertuigen begonnen nu achteruit te rijden naar de vertrekzone. Maar voertuigen die aan kwamen, werden nog niet uitgeladen. Wat bleek nu, de Bussing was wat overmoedig geweest en was niet door het parcours heen geraakt, hij moest door een half-tracks achteruit gesleept worden. Dit huzarenstukje werd gelukkig binnen een redelijke termijn uitgevoerd, waarna de ritjes hernomen konden worden.

photo 580790

photo 580792

photo 580791

Er was dus terug wat hoop dat we vandaag nog gingen rijden. Mensen van de organisatie waren toen al volop aan het overtuigen om je ticket terug in geld om te ruilen aan de kassa. Er werd ook aangeraden om de B-tickets in te zetten als A-tickets, maar er was ook te horen dat mensen "niet twee-en-half uur aan stonden te schuiven voor een Schwimmwagentje" (wordt vervolgd).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 2:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)


Een Stug passeert de instapzone.

Uiteindelijk, om kwart voor vijf ging het dan toch gebeuren, we stonden vooraan de rij in de nadarhekkens en men vroeg naar 2 tickets voor een Kettenkrad. We sprongen er meteen op en de spanning gleed van ons af.



De Bergehetzer was een nieuwigheid deze keer, er zit een indrukwekkende 20mm op.

photo 580771

photo 580772

photo 580773

photo 580774

photo 580775

photo 580776

De rest met video's van de Kettenkradrit zal voor morgen zijn, want Youtube zet me plots voor een uploadlimiet van 1 dag als zou ik een bot kunnen zijn, terwijl ik al jaren een account heb. Alsof ik vandaag nog niet genoeg in de wachtrij heb gestaan. Dus hopelijk morgen de rest...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Zo te zien was er weer genoeg mooi rijdend materiaal dit jaar.
Had nog overwogen om te gaan (was er in 2016 ook) maar heb de massa=kassa dit jaar even overgeslagen.

Verder natuurlijk een heel gaaf evenement, maar het lijkt erop dat de organisatie zich een beetje vergaloppeerd aan het enthousiasme voor de ritten.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 1:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier volgt nu een aantal filmpjes van de rit die we deden op de Kettenkrad. Het is soms wat shaky, maar dat is onvermijdelijk als je achterwaarts op het equivalent van een rollercoaster zit.













Toen we uitgestapt waren en naar de uitgang toe liepen, was er onder de brug nog wat te zien.





En van er boven op kon ik nog heel wat voertuigen in twee minuten zien passeren.





Tenslotte passeerden we de plek waar de schaalvoertuigjes rondreden. Op dat moment stal een 1/6 Panther tank de show. Tot mijn verbazing is dit filmpje al 2500 keer bekeken sinds gisteren. Dat komt omdat het een zogenaamde Youtube Short geweest is, die in een aparte rubriek getoond worden.

https://www.youtube.com/shorts/X9t063dFNSE

Maar dit alles is dus alleen kunnen gefilmd worden omdat we bereid waren zo lang in de rij te blijven staan. Anders raak je niet in de omheining en moet je van een afstand filmen. Ik vermoed ook dat mensen die Tiger eens van wat dichterbij hadden willen benaderen, je ziet zoiets niet elke dag. Ik ben ook benieuwd of er nog iemand over de zondag iets zal komen vertellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement