Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste medebrouwers,

Met nog iets meer dan twee maanden te gaan is het mij een genoegen om mijn project voor deze groepsbouw met u allen te delen. Zoals elders op het forum al aangekondigd is mijn kandidaat ook een Heinkel 162A-2 en zo waar in schaal 1:48. Daar de geschiedenis van dit toestel al in andere verslagen is benoemd, beperk ik mijn introductie tot een aantal foto's van de kit en extra's die ik heb aangeschaft en mijn bedoelingen met dit plastic.

Dus allereerst de doos...

Afbeelding

...en dan de inhoud...

Afbeelding

...welke bestaat uit vier zakken met in totaal vijf sprues, waarvan één transparant en de overige grijs plastic...

Afbeelding

...en nog één zakje met daarin de decals, een PE fretje en metalen scharnieren.

Afbeelding

En tot slot natuurlijk nog een bouwbeschrijving...

Afbeelding

Afbeelding

die na verdere bestudering niet te begrijpen is qua kleurstelling van de onderdelen, de optie die er te bouwen zijn en de volgorde,

Voor 20 euro toch geen slechte inhoud als je het mij vraagt. Op zich compleet, maar ik had al in een review gelezen dat de PE één item niet bevatte. Namelijk gordels. En aangezien de cockpit toch wel goed zichtbaar zal zijn, leek me dat wel een zinvolle toevoeging. En voor de aardigheid het ik ook nog een apart setje met de lopen van de machinegeweren, pitotbuis en "nose gear indicator". Wat die laatste precies doet, is me nog niet helemaal duidelijk.

Afbeelding

Tot slot heb ik meteen maar wat van de voorradige verf meegenomen die nodig zal zijn voor dit vliegtuig. Het is nog niet alles, maar de rest van wat ik ik nodig had, was er niet wat.

Van dit plastic, metaal, verf en de lijm, plamuur en elektrodraad die ik nog ga toevoegen wil ik uiteindelijk de witte nummer 5 maken. Deze vind ik het mooist, dat is de eenvoudige reden van deze keuze. Uiteindelijk lijken de vier verschillende versie toch erg op elkaar.

En nu aan de slag! En terwijl ik dat doe, wil ik jullie bezig houden met een prangende vraag. Welke kleur moet het interieur van de cockpit? Ik zie allerlei varianten grijs voorbij komen, maar kan er niet echt wijs uit worden. Raden jullie een potje aan of is het beter zelf iets te mixen? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Tot de eerste update.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op za 06 sep, 2014 10:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Succs met deze :brouw: de hoeveelste salamander is dat wel niet hier :P ?Over de cockpitkleur: RLM 66, dat komt overeen met revell 77(of eigenlijk andersom)
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik ben benieuwd hoe deze kit in elkaar valt , maak er wat moois van .
Op de site memorial.flight.free.fr staat een filmje van een gerestaureerde kist en
heel veel foto,s .
Heb ik veel aan gehad bij de bouw van m'n eigen salamander .

Succes Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank voor de input heren. Revell 77 heb ik nog in de lade liggen. Morgen eens uitproberen of die nog een beetje aan te brengen is. En anders even naar de stad.

Die link is zeer handig. Precies de foto's waar ik naar op zoek ben, hoewel sommige een beetje moeilijk te plaatsen zijn.

Gehandicapt met enkel een Zwitsers zakmes, lijm en schuurpapier ben ik vanavond begonnen het in elkaar zetten van de eerste onderdelen. En dit is de stand van zaken.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen eerst in huis schilderen en daarna hiermee verder.

Tot snel.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2014 21:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ingmar, hij staat erbij in de deelnemerslijst.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2014 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt Jan!

Een korte update van de vorderingen van vandaag. Zoals te zien op de onderstaande foto zitten er een aantal sinkmarks op vervelende plekken. Die heb ik met verdunde plamuur opgevuld en die liggen nu te drogen. De wielen waren overigens ook niet veel mooi gegoten. De mallen zullen niet helemaal recht gelegen hebben, waardoor de voor- en achterkant van de wielen niet helemaal mooi in elkaar overgingen. Maar met wat schuurwerk is dat verholpen.

Afbeelding

De cockpit en de wielbak hebben een laagje Revell 77 gekregen. Dit kwast ik gewoon erop in de cockpit. Naar mijn idee krijg je een even goede dekking en strakheid bij zo'n klein oppervlak als wanneer je het spuit. Gewoon goed verdunnen.

De intake heb ik aluminium geverfd (Revell 99). In het verslag van Nemmy van zijn B-26 zag ik een mooie methode om te chippen (wat zout aanbrengen op een geschilderde laag, daarna een andere kleur eroverheen en vervolgens het zout verwijderen). Dat wil ik ook proberen de luchtinlaat. Maar dat komt later.

Afbeelding

En ook ben ik bezig geweest met het fabriceren van de verschillende leidingen. Als je je voorraad aan modelbouwmateriaal wilt aanvullen, dan kan ik iederen aanraden thuis te gaan verbouwen. Ik heb nog van alles aan elektrodraad over dus die maar eens open gesneden en met rode, gele en ijzerkleurige verf aan de slag gegaan. De rode verf wilde alleen niet echt goed hechten aan het koper, zeker niet als de verf erg dun was. Even afwachten hoe dat er morgen uitziet.

Afbeelding

Excuses voor de belichting van de foto's. Ik wilde enkel een indruk geven van wat er nu gedaan is. Hopelijk volstaan foto's voor dat doel. Bij de volgende photo shoot zal wat meer mijn best doen.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2014 22:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Netjes hoor. Ik denk dat ik dat met die draden ook eens ga proberen, maar omdat het bij mij om 1/72 moet ik dat misschien beperken tot de kabels van het landingsgestel. Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 aug, 2014 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt Jan, maar ik ben er nog lang niet. De rode draden plakken nog steeds dus die moet ik opnieuw maken, eventueel een nieuw potje verf.

Vanavond weer een beetje verder gegaan. En dat kon voor het eerst aan mijn nieuwe bureau :D

Afbeelding

Een krijgertje van m'n werk. Nu staat ie nog beneden, maar straks kan ie naar zolder als die helemaal geschilderd is en het tapijt gelegd.

Over het algemeen is de pasvorm best aardig van de kit. Toch zijn er hier en daar wat tekortkomingen.

Afbeelding

Voor wie het niet helemaal kan plaatsen, het is de achterzijde van de vleugels. Vooral de linker heeft last van een tochtgat. Inmiddels is het opgevuld en staat het te drogen.

Morgen maar weer verder.

Weltrusten.

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Na het één en ander gepriegeld te hebben afgelopen weekend, krijgt de cockpit redelijk vorm. Zelf wat leidingen/bekabeling en hendels aangebracht waar ik vond dat er nog wat ontbrak. Maar er kan nog meer bij.

Afbeelding

Ook maar eens een beginnetje gemaakt instrumentenpaneel.

Afbeelding

Dat wordt ook een leuk en secuur klusje om dat mooi gekleurd te krijgen. Eerst maar eens met de RLM 66 beginnen.

Commentaar is welkom uiteraard.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De afgelopen week heb ik in de avonduurtjes kleine vorderingen kunnen maken aan de cockpit. Dat ging veelal volgens het principe van onderdeel op maat maken, schilderen, vastlijmen waarbij er weer verf afbraak, opnieuw schilderen waarbij ook delen, vooral de cockpitwand, geraakt werden die niet in die kleur moeten en tot slot het herstellen van de cockpitwanden en delen welke wat vlekjes van de verkeerde kleur hadden ontvangen. Dit is de huidige stand van zaken.

Afbeelding

Wat is nu volgens jullie de beste manier om wat meer diepte in de cockpit te krijgen? Een wash? Ik wil het wel nog iets levendiger maken. Nu is nog een beetje te veel een Ravensburger schilderij.

Ook heb ik één van de avonden gewijd aan de scharnieren van de motorgondel. Een tijd terug had ik al zo'n fold-apparaat gekocht. Die kwam nu mooi van pas al was het meer om de scharnierdelen vast te klemmen of weer recht te buigen, dan om het makkelijk te kunnen buigen.

Eerst de onderdelen los halen.

Afbeelding

Afbeelding

Het snijden ging eigenlijk niet zo soepel dus dat heb ik uiteindelijk toch maar met een tangetjes gedaan.

Dan in de hold-'n-fold plaatsen en met een los stanleymesje de tandjes ombuigen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een hoop gefrunnik is dit het resultaat geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was één en dat had me een hele avond gekost. Het metaal is vrij hard dus ieder tandje heb ik uiteindelijk stuk voor stuk om moeten buigen met behulp van het uiteinde van een vijltje. Hopelijk gaar de volgende nu een stuk makkelijker.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement