Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
INFO :

In 1944 moet de onthulling van het Volksjäger project de Luftwaffe moed gegeven hebben. Mocht iemand van de geallieerden de details van het project gekend hebben zouden ze inderdaad ongerust geweest zijn.

De geplande productiecijfers alleen al waren bijzonder ambitieus : 1000 toestellen per maand. Het was de droom van Göring om een bijzonder groot aantal Volksjägers te laten besturen door Hitlerjugend die na een korte zweefvliegopleiding zouden plaatsnemen in de 800km/h snelle jagers. Het aantal piloten zou zo het grote aantal vliegtuigen kunnen bijhouden die uit de ondergrondse productiehallen rolden.

Eén deel van de plannen was alvast haalbaar : het vliegtuig zelf kon op relatief korte tijd gebouwd worden, grotendeels door gebruik te maken van niet strategische materialen en door zijn relatief eenvoudige ontwerp. De Salamander of Spatz werd in een recordtijd ontworpen : in 3 maand van de tekentafel tot prototype in de lucht. Het prototype werd echter verwoest tijdens een demonstatievlucht door een falen van het airframe. Dit was te wijten aan de verkeerd gebruikte nieuwe lijmtechnieken.

Het vertrouwen in het project bleef echter bestaan en er werden modificaties aangebracht waaronder de meest belangrijke een groter staartstuk, wing tips en spoilers waren. De prototypes werden onmiddellijk geleverd aan de trainingseenheden om “on the field” aanpassingen te doen en piloten en groundcrew te trainen. De vliegtuigen waren uitgerust met 20 of 30mm kanonnen en werden aangedreven door BMW 003 A-1; A-2 of BMW 003 E-1 of E-2 gasturbines. De turbojet was, eens ingebouwd, redelijk gestroomlijnd en door zijn montage met slechts 4 bouten, gemakkelijk te vervangen. Dit was ook nodig aangezien de levensduur van de motor bij de eerste types slechts 50 a 60 uur was. Het landingsgestel werd hydraulisch opgehaald maar werd door grote veren terug uitgestuurd. Alleen de hoofdwielen waren voorzien van remmen.

Het originele plan in gedachten om het vliegtuig te laten besturen door groentjes was ook te zien aan sommige geheugensteuntjes. Het neuswiel zat in de cockpit tussen de benen van de piloot waardoor die via een venstertje kon zien of het al dan niet opgetrokken was. Op datzelfde landingsgestel zat een mechanisme dat bediend werd als het neergelaten was. Door middel van een vlaggetje voor de cockpit kon de piloot de status zien. Het vliegtuig was ook uitgerust met een schietstoel die ontstoken werd door een 20mm cartridge, een nieuwigheid in die tijd. Dit was waarschijnlijk ook nodig omdat de luchtinlaat van de jetmotor onmiddellijk in de nabijheid stond. Het starten van de BMW 003 motor was een heel ritueel waar een 10pk 2 cilindermotor aan te pas kwam die op zijn beurt gestart moest worden door een elektrische motor of met een trekkoord. De temperatuur van de motor mocht niet hoger oplopen dan 750 graden Celsius, het toerental mocht niet hoger zijn dan 9500 rpm.

Andere varianten van de He162 Volksjäger verschilden alleen in een ander type motor, één variant (A-9) had een V-vormige staart. Er waren ook varianten (He162B) met een pulse jet motor zoals een V-1 vliegende bom maar die werden gelanceerd door een raket of katapult.

Ongeveer 116 ‘Salamanders’ werden afgewerkt maar er werden er nog veel meer ontdekt die in opbouw waren in tunnels, mijnen en grotten. 50 He162’s die toebehoorden aan JG/1 werden in Leck achtergelaten door gebrek aan brandstof en door de nabijheid van de geallieerde troepen. Geallieerde piloten hebben het vliegtuig in actie gezien maar er zijn geen gevechten gerapporteerd. Er werden na de oorlog testvluchten gehouden door R.A.F. en U.S.A.F. piloten en er zijn exemplaren bewaard gebleven voor onderzoeken en tentoonstellingen.

KIT :

- He162A-2 Salamander 'Super Value Pack' - Cyber-Hobby (Dragon) - 1/48 - Kitnummer 5564
- Extra Eduard FE393 Detail Set

DOOS :

Afbeelding

SPRUE'S :

Afbeelding

Afbeelding

EXTRA :

Afbeelding

UITVOERINGEN :

Afbeelding

Afbeelding

Tot binnenkort voor een eerste update en succes aan de medebouwers.

Groeten,
Steven

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Laatst bijgewerkt door stego op di 04 nov, 2014 19:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 21:10 pm
Berichten: 157
Woonplaats: Delft
Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van dit vliegtuig,



mvg

_________________
“Out of every one hundred men, ten shouldn't even be there, eighty are just targets, nine are the real fighters, and we are lucky to have them, for they make the battle. Ah, but the one, one is a warrior, and he will bring the others back.”

― Heraclitus


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 22:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro Steven! Ik heb een afbeelding van je kit bij je naam op de deelnemerslijst gezet.

En ik zie dat je een hele stapel PE erbij hebt aangeschaft. Bij mijn Me 163V-10 zit ook het één en ander. Ik heb er nog nooit mee gewerkt en zie er eerlijk gezegd nogal tegen op. Als je er naar kijkt trekken ze al krom :mrgreen: Kun je uitleggen hoe je zonder schade die onderdeeltjes van het frame af haalt?

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Het beste wat je eerst kan doen is de PE fret op een stukje tape kleven, zo schieten de onderdeeltjes niet weg tijdens het snijden. Gebruik om die reden ook altijd oogbescherming ! Plaats de PE fret op een harde ondergrond (overschot van muur- of vloertegels) en snij het onderdeel met een scherp hobbymes zo dicht mogelijk tegen het onderdeel af. Maak ook maar één onderdeel tegelijk los, anders is de kans groot dat je ze verliest. Verwijder dan de eventuele braampjes met een schuurstick of fijn schuurpapier. Een pincet of fijn tangetje is onmisbaar. Plooien kan je het best doen met een "Hold and Fold". Lijmen kan je doen met een gelversie van secondelijm of met blanke lak. Je brengt beiden het best aan met een coctailprikker.
Het allerbelangrijkste is misschien wel VEEL geduld !

Zoek anders eens via google naar bvb "guide photo etched parts" ...
Veel succes.

Groeten,
Steven

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Goede tips van Stego.

Gebruik in ieder geval voor het los snijden geen zachte ondergrond (dan duw je de boel uit zijn verband), maar inderdaad een tegeltje of glasplaat. In plaats van op tape kleven kun je ook de onderdelen in een plastic zakje doen (bijvoorbeeld het zakje waar het in geleverd wordt) en dan door het zakje heen snijden. De kans op wegspringen is dan minimaal. En gebruik een heel scherp hobbymes (dat op die manier trouwens niet heel lang echt scherp zal blijven). Een gebogen snijvlak is waarschijnlijk het makkelijkst, zodat je met een rollende beweging kunt snijden. Een recht snijvlak kan ook, maar dan moet je wel 'recht naar beneden' kunnen snijden. 'Slepen' met het mes zoals je zou doen bij het snijden van plastic of papier werkt niet bij PE.

Vijlen of schuren doe je het beste in de lengterichting van het materiaal. Doe je dat 'haaks' dan is de kans groot dat je het onderdeel vervormt. Dat is op zich geen ramp, want je kunt onderdelen ook weer terug buigen, maar het aantal keren dat dat kan tot het onderdeel definitief vervormd is of breekt is wel eindig...

Grtz.
BigBear


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 mei, 2014 7:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik snijd trouwens op reststukjes laminaat. Is keihard en ligt dus ook als bodem in mijn spuitcabine.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 22:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dag Stego. Ik loop de "achterblijvers" even langs. Hoe gaat het met de bouw?
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2014 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Door aanhoudende problemen aan een wijsvinger sta ik momenteel op non-actief. Ik hoop over een paar weken te kunnen hervatten. Momenteel is de motor gebouwd en zijn de cockpit onderdelen geverfd. PE onderdelen kan ik gezien mijn situatie niet hanteren. Maar we blijven positief....

Groeten,

Steven

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2014 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
sterkte en succes!

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 okt, 2014 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
De vinger is ondertussen goed genezen en ik hoop alsnog de deadline te halen.
De passing van de kit is niet echt goed te noemen en ook zijn de instructies niet altijd even duidelijk. Ik heb vorige week een poging ondernomen om de PE scharnieren van de motorkap in elkaar te zetten maar heb dit voorlopig moeten staken. Er zal wel nog een nieuwe poging ondernomen worden om deze toch in orde te krijgen. Mocht dit niet lukken zal het motorcompartiment dicht blijven...
Voor de romp wordt dichtgemaakt nog snel wat foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende keer,

Steven

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement