Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 apr, 2014 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De Heinkel He 162 Volksjäger was een Duitse eenmotorige straaljager. Het type was in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog in dienst bij de Luftwaffe. De He 162 werd snel ontworpen en gebouwd, en bestond hoofdzakelijk uit hout. Niettemin was de He 162 de snelste van de eerste generatie straalvliegtuigen. De officiële benaming was Volksjäger, een verwijzing naar de Volkssturm. Andere namen die het vliegtuig kreeg waren Salamander (codenaam van het bouwprogramma), en Spatz (de naam die door Heinkel werd gegeven).

Het opmerkelijke aan dit vliegtuig was de korte ontwerpperiode. Op 8 september 1944 werden de specificatie-eisen door het Duitse ministerie van luchtvaart bekendgemaakt en op 1 januari was de Heinkel He 162 klaar voor de massaproductie. Tijdens het ontwerp van de He 162 werd rekening gehouden met de slechte omstandigheden in Duitsland. Zo werden er veel niet-essentiële materialen gebruikt en kon de He 162 door slecht opgeleid personeel worden gebouwd.

De eerste Heinkel He 162 vloog op 6 december 1944 maar stortte vier dagen later neer waarbij de piloot omkwam. Begin 1945 werden de eerste toestellen aan de Luftwaffe geleverd. De He 162 was het eerste straalaangedreven vliegtuig ooit dat operationele fronteenheden bereikte. Door brandstoftekort kwam de He 162 nooit in actie en zo heeft het toestel zich nooit in de strijd kunnen bewijzen.

Er werden in totaal 320 He-162 gebouwd , bijna allemaal in Salzburg , Hinterbrühl en Mittelwerk dora door dwangarbeiders
waarvan er door de erbarmelijke omstandigheden vele zijn gestorven .
Zover bekend heeft er maar 1 He-162 een vliegtuig weten neer te schieten , dus ondanks dat het vliegtuig zijn tijd ver vooruit was , was het niet erg succesvol mede dankzij het feit dat hij maar 30 minuten in de lucht kon blijven vanwege brandstoftekort en de motoren maar 3 vluchten meegingen voor die vervangen moesten worden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na een tijd helemaal niets aan modelbouw gedaan te hebben wordt het nu toch weer tijd om een kitje in elkaar te plakken
Mijn deelname aan deze GB wordt dus de He-162 salamander .

De kit

Ik gebruik de 1/32 kit van revell ,de doos heeft weer zo een irritante zijflap dus dat eerst maar veranderd .
De boxart toont de "weisse eins" , een van de 2 uitvoeingen die met de decals gemaakt kunnen worden .

Afbeelding

De inhoud telt 4 sprues lichtgrijs plastic met minimaal flash op sommige plaatsen , 1 sprue clearparts ,
1 klein velletje decals waarbij de swastika,s ontbreken zoals we van revell gewend zijn en natuurlijk nog een howto
over de bouwvolgorde (42 stappen) .

Romphelften , cockpit onderdelen en onderstel onderdelen
Afbeelding

Mooie details in de cockpit
Afbeelding

vleugels en andere zooi
Afbeelding

mooie details in de wielbakken
Afbeelding

motor , wieldeuren , staartdelen
Afbeelding

detail van de motor
Afbeelding

clearparts en decals
Afbeelding

Een foto van de echte weisse 1
Afbeelding

Nog 1 week tot het begin van de GB

Grtz Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op ma 04 aug, 2014 20:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 apr, 2014 22:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro Henny! Ik wist niet dat ze ook echt zijn ingezet. Die kit ziet er trouwens goed uit. En fijn dat je er weer bij bent!

VrGr
Jan

PS> Je snapt natuurlijk wel dat je Marsupiale nog even moet wachten :lol:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2014 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk vliegtuig! Die Duitsers en motoren.... 3 vluchten en dan een nieuwe :mrgreen: Vindt je het gek dat ze verliezen.....

Succes met het brouwen van die salamnderdje,

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
meine sehr geehrte heren ,das anfang von meine salamander .

Elke andere kit begint bij de cockpit , deze niet, hier wordt begonnen bij het neuswiel.
Dit neuswiel + strut bestaat uit 10 onderdelen en past uitstekend .
Er is een mogelijkheid om de neus eraf te zagen zodat dit schot aan de voorkant zichtbaar blijft.

Afbeelding

Direkt aan dit schot komt de wielbak , de piloot kon door een raampje zien of het neuswiel
naar binnen of naar buiten was , en er was ook een indicator recht voor het cockpit glas .

Afbeelding

Helaas is er na inbouw van dit schot bijna niets meer te zien.

Afbeelding

Verder met de cockpit , er zijn een paar ejectormarks die zichtbaar blijven als de romp gesloten is
en dus weg gewerkt moeten worden.

Afbeelding

Hoewel de cockpit aardig compleet is wil ik toch een paar details toevoegen , meesal de kabels die
nogal opvallend geel zijn .
Te beginnen bij de bovenkant van de wielbak voor het neuswiel .
Aan de linkerkant de blauwe luchttank voor het optrekken van he neuswiel met daarvoor de bedrading voor
de lamp in de neuswielbak .

Afbeelding

en de kabelboom die van het instumenten paneel onder de stoel door loopt naar achter,
ook zichtbaar op deze foto het venster voor controle van het neuswiel.

Afbeelding

De informatie heb ik van deze site
http://memorial.flight.free.fr/index.html
waar een geweldige walkaround opstaat van een gerestaureerde He-162

Grt. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Wauw! Ik ga het allemaal nog eens doorkijken als ik weer aan de mijne verderga.
En ook nog een fijne link er bij!
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wow, wat knap. Die schaal geeft je er i.i.g. de ruimte voor.
Je walkaround zet ik op de referentiesite.
Dank!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2014 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi zeg! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 mei, 2014 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De linkerkant van de cockpit en de plofstoel zijn klaar.
Jammer genoeg heeft revell toch wel wat steekjes laten vallen op het detail gebied ,
een paar dingen die zonder extra kosten van de kit makkelijk erbij hadden gekund.
Maar misschien zijn die details wel juist weg gelaten om het de bouwer niet al te moeilijk te maken .
Een superdetaille ist kan zich helemaal uitleven met deze kist er zijn genoeg aftermarkt delen voor te krijgen
maar omdat pe en ik nooit geen vrienden zullen worden heb ik dat bewust niet gedaan .

Voor RLM 02 heb ik revell 77 gebruikt daarna gedrybrushed met revell 78 en revell 43.
Het extra leidingwerk is (geverfd) koperdraad .
Afbeelding

In de achterwand gaten geboord aan de hand van de eerder genoemde walkaround ,
de schietstoel heeft niet helemaal de juiste vorm maar kan er mee door , de decal komt uit de sparebox
en zou eigenlijk de text ACHTUNG LEBENSGEFAHR blablablabla moeten hebben maar ja die had ik dus niet.
Afbeelding

De draadproductie voor de rechterkant van de cockpit in volle gang
Afbeelding


Grtz. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 mei, 2014 21:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wow Henny, je bent wel meteen weer in vorm zeg! Prachtig.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2014 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De rechterkant van de cockpit bekabeld met als extra het pistool (???) voor het afvuren van de schietstoel,
de slang van de regulator naar het masker , de flexibele lamp voor de piloot en de kabels langs de zijkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de cockpit 65 gram verzwaring aan gebracht met DAS klei ,dit moet nu eerst goed drogen om te
zien of het vast blijft zitten .
De uitsparing aan de onderkant is voor het 20 mm kanon dat op die plaats komt .

Afbeelding

Met het neuswiel en instumentenpaneel ingebouwd wordt het aardig vol in de cockpit
Hier is ook te zien dat in de neus geen ruimte is om 45 gram verzwaring te plaatsen die revell aangeeft.

Afbeelding

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement