Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 sep, 2014 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Vanwege: ''de tafel moet in Hurdegaryp natuurlijk wel goed gevuld zijn met allerhande WW1 modelletjes, en tussendoortje is altijd leuk '' heb ik besloten om nog een kleine bijdrage te leveren aan deze Gb in de vorm van dit kleine mormeltje:



Afbeelding



Niet al te veel stukjes en veel ruimte gaat ie in ieder geval ook niet innemen:



Afbeelding



Geschiedenis



Een T-Ford dus... Toch wel ongeveer hét startpunt van de hedendaagse massaproductie auto-industrie. Het auto'tje wat vanuit een hedendaags perspectief weinig meer voorstelde dan de wel bekende bolide van de Flintstones werd geproduceerd vanaf oktober 1908 tot en met mei 1927 en bleek een groot succes te zijn. Door zijn technische eenvoud, en door de introductie van de lopende band wist men de kosten laag te houden en werd de auto voor het eerst echt een luxe die ook voor de 'gewone man' betaalbaar was. Zeker in een tijd van economische groei en bloei in de VS (pakweg de jaren 20 van de vorige eeuw) konden steeds meer mensen een auto veroorloven wat er dan voor zorgde dat er gigantische hoeveelheden van zijn gebouwd. Het duurde zelf tot 1972 totdat uiteindelijk een ander type auto, de VW Kever, de T-Ford passeerde in het totaal aantal gebouwde exemplaren.

Dolle pret dus in de Ford fabriek... Neen, absoluut niet. Werken in een fabriek van Ford (maar ook in andere fabrieken) betekende dag na dag, week na week voortdurend dezelfde simpele handeling verrichten aan een eindeloze productielijn. Het voordeel daarvan was dat er eigenlijk amper vakmensen nodig waren voor de assemblage van de Ford’jes en dat er veel grotere aantallen in een kortere tijd konden worden geproduceerd. Voordat Henry Ford, de bedenker van het lopende band systeem en de T-Ford, met zijn ingenieuze inzicht de basis legde voor de massaproductie zoals we die vandaag de dag in meer of mindere mate nog altijd hebben werden auto's namelijk stuk voor stuk door vakmensen in kleine getale gebouwd waardoor de prijs erg hoog was. Met de komst van de lopende band wist Ford dus een goed werkende auto te produceren die ook nog eens betaalbaar was. Het nadeel was alleen wel dat het werken aan de productielijn nogal geestdodend was, en bovendien ook niet echt helemaal veilig…


Een mooie foto van zo'n productielijn:


Afbeelding


De US-Army zag ook wel wat zag in deze nieuwe ontwikkeling, de T-Ford is uitgebreid gebruikt door het Amerikaanse leger. Veel info kon ik er niet over vinden maar hier een paar plaatjes van verschillende militaire T-Fords:



Meest absurde voorbeeld vind ik toch eigenlijk wel deze, een pantserwagen...


Afbeelding


Gewone transport versie:



Afbeelding



Of zoals ik dus ga doen, een Ambulance:


Afbeelding

Afbeelding




De Kit




Uhm. In een woord: SLECHT



Ik heb om het allemaal toch enigszins toonbaar te maken er zelf maar wat bij geknutseld:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Maar vind het toch wel een erg leuk wagentje, voordat ik hem t.z.t. ga spuiten ga ik nog een aantal dingen schuren en plamuren. Uiteraard wordt het model nog van een dak voorzien maar dat komt later allemaal, alsmede detail zoals de spiegels e.d.









Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op wo 29 okt, 2014 16:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 sep, 2014 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Gaaf karretje man! Ondanks de schaal ziet het er zeer strak uit tot zover!

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Laat het scatchen inderdaad maar over aan DJ. Ik vind het een pracht aanvulling voor de tafel. En wat een klein modelletje zeg.

Wellicht kun je er even een klein stukje tekst bij maken voor de expo en zo'n mooie archieffoto erbij als referentie/vergelijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 2:14 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Thnx heren!
tsjopper bob schreef:
Wellicht kun je er even een klein stukje tekst bij maken voor de expo en zo'n mooie archieffoto erbij als referentie/vergelijk

Is goed, ik ga er ook een klein ondergrondje bij maken dus dan wordt het een mooi compleet geheel. :wink:




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 2:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Maar vind het toch wel een erg leuk wagentje
Dat is het ook!
Toch wel knap van RPM dat ze zo'n rechtoe rechtan modelletje dan toch weten te verprutsen :lol:
Gelukkig is het jou toevertrouwd daar wat aan te doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit is één van de weinige WO1 modellen die mij kunnen bekoren, ik heb de versie op 1/35 al een tijdje op mijn verlanglijstje staan.
Hopelijk is die van iets betere kwaliteit dan zijn kleine broertje hier. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Leuk wagentje Dj, de toevoegingen van het raster ziet er mooi uit. Ga je het doek ook zelf maken? Of gebruik je het onderdeel uit de kit?

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 jan, 2010 0:54 am
Berichten: 332
Woonplaats: Kapellen (Antw.- België)
Die ziet er al stukken beter uit als mijn exemplaar :o

Misschien ook de moeite voor jou om deze site eens te bezoeken:

http://www.ww1history.com/Model_T_Project.php


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Mooi werk tot zover :brouw:

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 16:18 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
tsjopper bob schreef:
Wellicht kun je er even een klein stukje tekst bij maken voor de expo en zo'n mooie archieffoto erbij als referentie/vergelijk.

En er een vergrootglas bij leggen. :P
Zijn deze ambulances ook daadwerkelijk ingezet in de oorlog? Ik weet alleen van de Parijse taxi's dat ze ingezet waren als troepentransport, maar goed, dat kan ook aan mijn (gebrek aan) kennis liggen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement