Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Nette cockpit! Netjes geschilderd ook. Een wash om het wat vervuild uit te laten zien lijkt me inderdaad wel op zijn plaats, die cockpit was gewoon een open plek, die wellicht ook niet zo heel veel gepoetst werd...

Interessant ook dat je die kabels zo vroeg bij het bouwen aanbrengt. Ik zie bij andere verslagen dat dat toch vooral laat gebeurt, zelfs pas als het vliegtuigje zo goed als af is. Zelf heb ik nog geen ervaring in dat bekabelen, maar daar zal binnenkort verandering in komen :) . Vandaar ben ik de bekabelingsavonturen met interesse aan het volgen. Hier vroeg mee beginnen lijkt mij beter, zodat je makkelijker foutjes kunt wegwerken... Laat dus zeker je bevindingen weten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Hallo Eus,

Bedankt voor je reactie. Zelf is dit ook de eerste keer dat ik aan de gang ga met rigging. Zelf had ik bedacht dat ik op deze manier de draden goed vast kan zetten en eventuele beschadigingen later weg kan werken.

Of het vroeg aanbrengen van de draden een goed besluit is weet ik echter nog niet. Daar gaan we vanzelf achter komen. :wink: Aangezien voor mij nu ook het zomerreces gaat beginnen en ik hierbij ook een tijdje het land uit ben ( 8) ) zal de uitwerking wellicht nog even op zich laten wachten. Maar het wordt zeker vervolgd. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk, dat is leuk terugkomen van vakantie. Flinke vordering. Nu maar goed uitrusten op vakantie en dan weer lekker verder.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 aug, 2014 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
We zijn inmiddels bijna een maand verder. De vakantie zit er inmiddels weer op en er is weer wat gedaan aan de Camel.

Ten eerste is er een nieuwe camera! 8) Ben nog een beetje aan het zoeken in de instellingen etc., maar mijn eigen eerste indruk is wel positief over de kwaliteit. :D

De twee romphelfden zitten aan elkaar, samen met de onderste vleugels.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de bovenkant erop en dan blijft er helaas nog maar weinig zichtbaar van de cockpit. :roll:
Afbeelding

De onderdelen passen redelijk goed, dus de naadjes die opgevuld moeten worden zijn relatief klein. Laagje plamuur erover:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens uitgesmeerd met nagellakremover:
Afbeelding

Daarna nog een schuurpapiertje om het mooi glad te maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu had ik van tevoren bedacht dat ik eerst het model in elkaar zou zetten, inclusief alle bedrading en vervolgens pas met de (hagelnieuwe! 8)) airbrush in de weer zou gaan. Nu voorzie ik echter wat probleempjes omdat er toch wat verschillende kleuren toegepast moeten worden (inclusief het nodige afplakwerk en kans op beschadigingen/brekende draadjes).

Dus ben ik de cockpit af gaan plakken zodat er alvast wat kleur aangebracht kan worden.
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat trouwens om het volgende kleurenschema:
Afbeelding

Kleur nr.1 wordt grijs aan de zijkant.
Afbeelding

Spuit er overheen:
Afbeelding

Afbeelding

Gelijk wat grijs over de naadjes heen gespoten, en er moet nog een beetje worden geschuurd.. :roll: (zoals dat naadje op de zijkant).

Volgende kleur gaat het “aluminium” zijn op de zijkant.

Daarnaast zit ik er ook aan te denken om nog aan een bootje te beginnen. Heb namelijk nog een Duitse ww1 Kruizer liggen (SMS Emden). Maar goed, laat ik me eerst maar eens concentreren op de Camel. :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 aug, 2014 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Doe eerst de Camel maar inderdaad. Wat een pracht van een schema, grijs, wit en een vleugje blauw. Erg leuk. Ik zie dat je al draden hebt aangebracht, gaan die niet heel erg in de weg zitten bij al het schuur-/corrigeer-/verfwerk?

Bootje extra is nooit weg, dat zou dan nummer 2 al worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2014 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
De draden zitten inderdaad wel wat in de weg. Maar tot zover is het nog niet in de knoop geraakt. Verder lijkt het allemaal wel redelijk stevig te zitten. Het is de eerste keer dat ik iets met rigging doe en probeer nog een beetje uit te vinden wat voor mij de makkelijkste manier is..

Verder ga ik me inderdaad eerst concentreren op de Camel. Bootje lijkt me wel leuk voor de afwisseling, maar weet niet of ik dit op tijd af krijg. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dingen af te gaan raffelen.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Tussen alle verplichtingen door is er ook weer wat gebeurt aan de Camel.

Als eerste de grijze delen afgeplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Zodat de voorkant in aluminium kon worden gespoten:
Afbeelding

Afbeelding

En omdat ik toch nog wat oneffenheden zag op de zowel onder- als bovenkant toch nog wat geplamuurd:
Afbeelding

Tussendoor het aluminium deel afgeplakt:
Afbeelding

Want de plamuur is met ongeveer een half uurtje uitgehard en dan kan je weer een rondje schuren:
Afbeelding

Afbeelding

Toen maar eens gekeken of de vastgelijmde draadjes netjes weggewerkt konden worden. Het geheel zal al met secondelijm vastgeplakt, wat over het algemeen redelijk hard en broos is.

Zie bij het voorste gaatje al het overschot aan draad wat aan de onderkant uitstak afgesneden:
Afbeelding

En vervolgens geschuurd:
Afbeelding

Kijk, dat gaat wel naar tevredenheid! :) Dus alle andere draadjes op de onderkant ook gedaan.

Vervolgens wat verfwerkjes. Donkerbruin voor propeller en houten steunen tussen de vleugels (sorry, geen idee wat de officiële benaming is :oops: ):
Afbeelding

Onderkant in een soort van Beige gespoten:
Afbeelding

Even een foto ter verduidelijking dat het toch echt een andere kleur is dan het plastic:
Afbeelding

Daarna de onderkant afgeplakt:
Afbeelding

En omdat al die draadjes nu eigenlijk toch behoorlijk in de weg gaan zitten, maar een tuigje gemaakt om de zijkanten en bovenkanten te kunnen spuiten:
Afbeelding

En dat ging eigenlijk boven verwachting goed :D :
Afbeelding

De bovenste vleugel zal nog een keer bij moeten worden gewerkt. Dit omdat je draadjes hier nog vastgelijmd zullen worden, waardoor hier ook aan geschuurd gaat worden. Daarnaast zal het middenvlak ook nog wit worden gespoten.

Vervolgens nog wat kleinere onderdelen die van verf moesten worden voorzien:
Afbeelding

Waaronder het grijs op de propeller:
Afbeelding

Het donkerbruin zal nog wel worden bijgewerkt om het meer een wat houtachtig uiterlijk te geven. Hier ga ik op een later moment eens druk voer maken.

Momenteel staat de Camel er zo bij:
Afbeelding

Inmiddels begonnen met de draadjes door de juiste gaatjes te halen. Maar dit kan eigenlijk alleen bij goed daglicht, anders zoek ik me scheel naar de draadjes.. :shock:
Afbeelding

Dat was weer de stand van zaken tot zover. Hopelijk zit binnenkort de bovenste vleugel erop! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er goed uit hoor en wat zitten die draadjes heerlijk in de weg. Of valt het mee. Heten die houten steunen tussen onder- en bovenvleugel niet gewoon struts?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2014 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Thanks voor je reactie. De draadjes zitten inderdaad redelijk in de weg, maar hier kom ik nog wel overheen. :) Het geen wat nu meer frustreert zijn de struts. Deze zijn al een aantal keer losgekomen waardoor er nu dus ook een paar keer opnieuw is geplakt (met de nodige schade/lijmvlekken tot gevolg :evil: ). Het is met name lastig om voldoende stabiliteit te krijgen.

Maar goed, even diep adem halen, de Camel een paar dagen aan de kant leggen, en dan weer eens rustig ernaar kijken. :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2014 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
zeer herkenbaar dit

ik heb hem zelf een aantal jaren geleden gemaakt. toen had ik ook nogal problemen met de struts (was ook mn eerste dubbeldekkerd)
toen had ik hem eindelijk in elkaar en was ik aan het riggen en toen pats alles weer los en kapot :x

vereder ziet de kameel er super strak uit :brouw: goeie kleur linnen denk ik ook.

veel succes verder :brouw:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement