Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 20:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 jun, 2014 21:02 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
De propeller laat ik nog even voor wat hij is, gevoelsmatig kan ik het momenteel alleen maar slechter maken in plaats van beter, so better save than sorry :wink:

De afgelopen weken heb ik de spaarzame vrije tijd gebruikt in een combinatie van afplakken en met dunne laagjes verf de vlakken zwart/wit te krijgen om te beginnen de zwarte vleugeltippen en de witte vlakken op het vliegtuig en de vleugels.

Afbeelding
Ergens halverwege het wit op het vliegtuig zelf.

Afbeelding
En hier hoe de Fokker er nu ongeveer bijstaat.

Afbeelding
Andere zijde, het witte vlak waar het balkenkruis opkomt.

Afbeelding
Met provisorisch de bovenste vleugels erop gelegd. Aan de onderste vleugel zijn de zwarte balken eigenlijk net iets te smal, er komt echter nog op elke vleugel aan de zwarte balk een rood witte decal, die schuif ik aan de onderste iets meer op.

Afbeelding
Onderzijde van het vliegtuig moet nog z'n kleurtje krijgen, de achtervleugel is reeds al intussen voorzien.

Afbeelding
Redelijk wazig bovenaanzicht, maar even ter indicatie.

Afbeelding
En wederom bovenaanzicht maar nu met opgelegde bovenste vleugel.

Foto's zijn helaas niet van superkwaliteit, maar ik hoop dat de vorderingen zo wel een beetje duidelijk zijn :wink:

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jun, 2014 22:04 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
En weer een weekje verder, voornamelijk bezig geweest met afplakken, diverse laagjes kwasten, drogen, weer afplakken etc.
De onderkant is nu ook van die aparte kleur blauw (ik gebruik daar hellblau voor), en momenteel afgeplakt voor twee blokjes met linnen kleur (oker in dit geval) voor de kruizen decals.
De kleine onderdeeltjes zitten nu ook allemaal in de verf, en op een enkel laagje na zijn nu alle onderdelen voorzien van verf dus wordt het bijna tijd om de glanslak op de plaatsen van de decals aan te brengen. Eigenlijk het hele vliegtuig, want er komen voor dit kleine bromvliegje nog behoorlijk wat decals op. Problemen ben ik niet tegengekomen, ook met droogpassen past alles naar behoren.

Dus weer een stapje verder met droogpassen dan de vorige update, en maar gelijk even een paar foto's geknipt om ook bewijs te leveren dat ik niet stil zit. Alleen de eerste foto van de voorkant is helaas een beetje wazig, maar het is nu te schemerig om buiten nieuwe te maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs in 1/72 blijft dit een verbazingwekkend klein gevalletje 8)

Tot de volgende update...groetjes Robbie

[eedit] blijft telkens schrikken wanneer je het zo uitvergroot ziet, je kunt de smoes al tegelijk met me mee opzeggen: "Nee, die verfstrepen in de zwarte vlakken zie je in het echt niet".....Toestel is zo groot dat ik bij deze ook op de tafel regelmatig erover heen kijk....waar ligt ie nou.... [/eedit]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jun, 2014 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er goed uit hoor. Ik weet hoe klein ze is, ik heb zelf ook een 1:72 in de kast (Revell). Gaat straks mooi worden met de kruizen er op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jun, 2014 22:34 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ja, ik verheug me bij deze ook op de decals. Het zal nog wel een weekje of drie duren voor het zover is, maar de voorpret wordt alleen maar groter met elk kleurtje dat bij deze Fokker erbij komt. Ik moet bekennen dat ik zonder deze groepsbouw waarschijnlijk nooit aan een WWI vliegtuig zou zijn begonnen, maar nu ik er voor de eerste keer mee bezig ben er ook echt plezier in heb :D

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Knap staaltje verfwerk Robert....ziet er erg mooi uit :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 9:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Al met al ben je toch lekker bezig.

Bert schreef:
...Ik moet bekennen dat ik zonder deze groepsbouw waarschijnlijk nooit aan een WWI vliegtuig zou zijn begonnen....


Had ik misschien ook moeten doen. :shock: Wat mij tegen houd aan die toch wel leuke kistjes is die draden-bende.


Gr Porta

(ps wat heb je voor Jap op de achtergrond liggen?)

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jun, 2014 8:55 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Danke heren :D

Porta schreef:
(ps wat heb je voor Jap op de achtergrond liggen?)

Aichi D3a Val 1/72 Airfix, oude rampenkit, maar bijna, bijna klaar dus hopelijk in een maandje bij eindfoto's zonder bouwverslag :wink: (had nog geneens gezien dat hij meegeglipt was op de achtergrond van de foto :mrgreen: )

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Mooie kist. Knap geschilderd, erg indrukwekkend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 20:00 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Dank Eus :D

Inmiddels (na een tijdje weinig tijd voor modelbouw te hebben gehad :( ) heeft de Fokker eerst een laag glanslak ontvangen. Vervolgens was het tijd om te decallen. De decals waren dunner dan ik gewent ben (italeri, revell etc) en met een beetje voorzichtige behandeling (dubbelvouwen etc) lieten ze zich prima aanbrengen.
Wel heb ik mij verrekend in het witte vlak van de bovenvleugel. Deze bleek dus net een fractie te smal te zijn.....ondanks diverse keren opmeten, passen etc :( . Nu gaf ik al aan geen purist te zijn, dus heb ik daar een beetje overlap met de rood witte band, het zij zo.
De rood-wit-zwarte pruisen decals aan de zijkant van het vliegtuig waren dan daadwerkelijk te kort. Hier heb ik aan de onderkant aan beide kanten rood wit en zwart bijgeverfd. Vervolgens heeft alles weer een matte "finish" gekregen.
Dat brengt de volgende stand in foto's uitgedrukt:

Afbeelding
foto van bovenaf, aan het zwarte kruis op de staart te zien zijn de decals mooi dun, er was amper sol nodig om ze de vormen te laten volgen

Afbeelding
De bovenvleugel met de "noodoplossing" voor de kruizen...jammer maar helaas....

Afbeelding
Super-close up van de bovenvleugel. Dit moet ik eigenlijk niet te vaak doen... :D

Afbeelding

Afbeelding
Hier is te zien dat ik die rood-wit-zwarte decals heb moeten verlengen met de kwast, ondanks dat ze op de juiste plek geplaatst zijn.

Afbeelding
Tsja, en zo groot is het dus..

Afbeelding
De staart achter staat een bietje uit het lood. Jammer dat mij dat bij het aanbrengen en droogpassen niet is opgevallen.

Afbeelding


Afbeelding
De onderzijde nog een beetje bij-stippen, ik heb daar een beetje zwart gemorst met het verven van die rood-wit-zwarte band.


Goed, er zitten dus wat oneffenheidjes in, gelukkig in die mate dat ik mij er niet aan stoor. We gaan beginnen aan de laatste loodjes.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar zitten toch heel veel leuke kleurtje op. Met name de 'bruine' vegen komen gaaf over.

Succes met de laatste loodjes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement