Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Een vliegtuigje met resin en PE heb ik nog niet gemaakt. Binnenkort dus wel omdat ik de Fokker B.II van Special Hobby ga maken. En jullie mogen meekijken! Wellicht zal ik ook wat vragen stellen her en der. In deze post staan alvast enkele vraagjes.

Het ziet er een knap gedetailleerd vliegtuigje uit. Duurder dan zijn soortgenoten van andere merken, maar ik heb hem voor de helft van de prijs kunnen kopen - gewoon in de winkel, gloedjenieuw.

De naamgeving en geschiedenis is wat raar. Maar eerst kijken wat er in de doos zit.

Doos

Mooie doos:
Afbeelding

Het plastic ziet er netjes uit, stevig en niet te veel flash:
Afbeelding

Linksonder is de resin al te zien. Daar zit wel wat flash op:
Afbeelding

En er zit nog een bladje PE bij.

De bouwhandleiding is voor volwassenen, maar meer moet dat niet zijn (hoop ik...):
Afbeelding

En de plaats van de plakkertjes straks staat ook duidelijk aangegeven:
Afbeelding

Verven

Het verven gaat met de penseel gebeuren. Dat gaat mooi worden. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik het beste dat jute (of wat is het) kan schilderen dat op die oude vliegtuigjes zit. Daarmee ben ik al wat bezig geweest met een ander Fokkertje, de DR.I, maar ben nog niet echt tevreden. Tips zijn welkom!

Naam & Geschiedenis - meer uitleg is welkom!

Toen ik met de doos thuiskwam, ben ik op het Internet wat gaan opzoeken over de geschiedenis.

De Fokker B.II is eigenlijk een watervliegtuigje uit 1923. Maar dat is niet deze waar het hier om gaat. Tijdens WO I had het Oostenrijks-Hongaarse leger een vliegtuigje dat ze Fokker B.II noemden. Raar dat twee verschillende vliegtugen dezelfde naam hebben, nietwaar?

Ik heb begrepen dat het Oostenrijks-Hongaarse leger toendertijd met hun wapenbroeder Duitsland een deal hadden gemaakt. Zij mochten de Fokker B.II in licentie maken. Ze produceerden ze als serie 03.5 en 03.6. De doos vermeldt serie 03.6.
Verder heb ik begrepen dat deze Fokker B.II eigenlijk een kleine modificatie is van de Fokker M10 of de M17. Maar dat heb ik niet helemaal begrepen, diverse bronnen lijken iets anders te zeggen.
Weet iemand hier iets meer over?

Versie

Het model in de doos is dus van een vliegtuig van het Oostenrijks-Hongaarse leger. We kunnen kiezen uit drie modellen, om te maken. De 03.61 (effectief gebruikt om te vechten aan het Oostfront in 1916), of de 03.77 of 03.82 (volgens mij alleen voor training, hebben ook geen machinegeweer).

Ik ga denk ik de 03.61 maken, die ziet er het compleetst uit.

Tot binnenkort!


Laatst bijgewerkt door Eus op di 31 dec, 2013 17:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 nov, 2013 20:34 pm
Berichten: 107
Stomme vraag van mij, wat betekent dat resin en PE :?:
Wat is het verschil ? :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 11:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11864
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Interessante keuze, Eus. Ik kan je niets vertellen over deze obscure kist. Ik raad je wel aan om eens te kijken naar je plaatjes, want ook op het oorspronkelijke forum zijn ze voor mij niet te zien ( ook niet na meermaals herladen). We raden onze Brouwersalbums aan.

@Vasili: dit zijn twee materialen die je tegenwoordig vaak naast je styreen gietramen vindt en die dienen om de moeilijk gietbare details aan te brengen. PE is dun metaalplaat waar gaatjes in geëtst zijn, resin is giethars dat meestal herkenbaar is aan zijn zeepkleur. Je zal ze spoedig wel eens tegenkomen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 nov, 2013 20:34 pm
Berichten: 107
StevenVD schreef:
Interessante keuze, Eus. Ik kan je niets vertellen over deze obscure kist. Ik raad je wel aan om eens te kijken naar je plaatjes, want ook op het oorspronkelijke forum zijn ze voor mij niet te zien ( ook niet na meermaals herladen). We raden onze Brouwersalbums aan.

@Vasili: dit zijn twee materialen die je tegenwoordig vaak naast je styreen gietramen vindt en die dienen om de moeilijk gietbare details aan te brengen. PE is dun metaalplaat waar gaatjes in geëtst zijn, resin is giethars dat meestal herkenbaar is aan zijn zeepkleur. Je zal ze spoedig wel eens tegenkomen...

Aha, bedankt voor de verduidelijking :brouw:

@ Eus : succes met de bouw :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wat bedoel je met "jute schilderen" ? Het profiel van zo'n met linnen beklede vleugel was superstrak hoor! In het verleden wilden fabrikanten nog wel eens een reliëf aanbrengen; fout! Niets aan doen en gewoon in gewenste kleur zo strak mogelijk aanbrengen.


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2013 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
@StevenVD: het is inderdaad een obscure kist, dat heb je mooi verwoord...

@KitBoy/Nico: als ik dergelijke vliegtuigen in het luchtvaartmuseum hier in Brussel bekijk, dan zie ik dat die oude vliegtuigen met textiel bedekt zijn. Ik schreef jute, maar weet ondertussen weer dat het linnen was. Dat zit er inderdaad superstrak opgespannen zoals je schrijft. Maar je ziet dat het linnen is; je ziet de structuur van het doek nog, dat is anders dan hout en metaal. En het wordt vuil op een andere manier dan hout of metaal.
Dat bedoel ik ermee, dat wil ik nabootsen; dat het linnen is en geen metaal of hout.

@Vasili: Ik ga deze resin en PE voor de eerste keer gebruiken en zal zeggen hoe het werkt. Lijkt me interessant voor diegenen die het ook nog (niet) kennen. Ik hoop snel een update te kunnen geven, ben nu met de resin bezig...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 2:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
PE staat voor Photo Etch.

Resin is een kunsthars, meestal licht van kleur, maar kan ook andere kleuren hebben. Denk erom dat schuurstof van resin erg ongezond is. Bij voorkeur nat schuren, zodat je het stof niet kan inademen.

PE en resin dien je beide met secondelijm of secondegel aan te brengen. Normale bouwpakketlijm heeft geen zin, die is ervoor om plastic onderdelen 'samen te laten smelten'. Bij PE en resin werkt dat niet, vandaar die andere lijm.

Denk er wel om dat je met secondelijm vrijwel geen correctietijd hebt, met secondegel heb je een paar tellen (ca. 10 sec) om nog wat te schuiven als het onderdeeltje net niet op de juiste plaats zit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
tsjopper bob schreef:
resin dien je beide met secondelijm of secondegel aan te brengen.


of met twee componenten lijm :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Wat een supergedetailleerde cockpit wordt dit. Geheel uit resin en PE. Dat heb ik nog nooit gebruikt dus dat is superspannend en leuk. Super dus.

Ik ben begonnen met de grotere stukken PE, en heb nu dit:
Afbeelding
De wasknijper en het Revell-potje heb ik erbij gezet om te laten zien hoe groot (klein) het is.

Het lijkt niet veel maar ik ben er wel veel tijd mee kwijt geweest. De stukken van resin moeten worden ontdaan van flash, dus moeten worden geschuurd. En sommige stukken zaten nog op een blokje en moesten dus worden losgesneden van dat blokje.

Een goed punt van resin is dat het makkelijk schuurt. De flash gaat er dus zo af. MAAR omdat het soms zo'n kleine onderdelen zijn, kun je met één schuurbeweging het onderdeeltje wegschuren en dan zou je geen onderdeeltje meer hebben.. Moet niet natuurlijk. Voorzichtig zijn en goed uitkijken. Ik ben daarom begonnnen met de grotere onderdelen, om ervaring op te doen, en ben nu aan de kleinere toe.

Dat kleine stuurknuppeltje (tweede van links op de foto hierboven) bestaat bijvoorbeeld uit 3 onderdelen die ik schoon heb gemaakt en aan elkaar gelijmd. En zo volgen nog bijvoorbeeld het kompasje. En ook de motor gaat helemaal uit resin-onderdelen worden opgebouwd. Fijn. Lijmen doe ik met superlijm, niet met de plasticlijm die je gewoonlijk gebruikt, zoals hiervoor in de thread al vermeld.

Het PE snijdt ook makkelijk. Moet ook wel want sommige onderdelen zaten nog op een blokje. Gelukkig kan ik een zaagje op mijn mesje zetten, dat werkt prima:
Afbeelding

Ondertussen ben ik aan het bestuderen hoe ik het beste linnen en hout kan nabootsen. Daarvoor probeer ik ook het een en ander uit. Het ziet er nog niet goed uit, vooral omdat ik het verkeerde plastic gebruik als ondergrond - ik heb niets beters gevonden dan een yoghurt-potteke en dat plastic is extreem glad. Toch laat ik het even zien, links moet linnen zijn en rechts hout:
Afbeelding

Er is dus nog werk aan.

Allemaal erg leuk en spannend. Ik houd jullie op de hoogte!

Eugene


Laatst bijgewerkt door Eus op di 31 dec, 2013 18:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Met plaatjes zou het nog leuker zijn :wink: . Er gaat iets mis bij het plaatsen van je foto's, want ik zie niks...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement