Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Mijn eerbetoon aan de Spitfire in deze GB wordt de Mk.VII:

Afbeelding

Een complete ontwikkelingsgeschiedenis van de Spitfire lijkt me in dit gezelschap overbodig. Kort gezegd is de Mk.VII ontwikkeld om verwachte Duitse lange-afstandsbommenwerpers op grote hoogte te onderscheppen en om het tekortschieten van de dan bestaande versies van de Spitfire ten opzichte van vooral de FW-190 op hoogte te verhelpen. Een Mk.VII is er inderdaad in geslaagd om op 12 kilometer hoogte een Duits toestel uit de lucht te schieten, maar dat was een eenzame Bf-109 op verkenning. Die bommenwerpers zijn uiteindelijk niet of nauwelijks gekomen, zodat er van de Mk.VII maar 140 stuks gemaakt zijn. Kenmerk van deze versie (en voorzover ik heb gelezen het grootste verschil met de Mk.VIII) is de drukcabine, wat aan de buitenkant te zien is aan de inlaat voor dat druksysteem, onder de uitlaat aan stuurboord. Er zijn meer zichtbare verschillen maar daarover zometeen meer. Ik heb voor deze versie gekozen omdat ik er tegen aan liep in een winkel die aanmoediging behoeft en omdat ik de lijnen erg mooi vind: hij is langer en breder dan het standaardbeeld van een Spitfire, en hoe mooi de gewone 'C-wing' ook is vind ik die spitse tips ook wel wat hebben. Vandaar Italeri #1318:

Afbeelding

Waar we het volgende in aantreffen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het zal deze middelste versie worden:

Afbeelding

of die van de box-art, in elk geval het high-altitude schema van 'medium sea grey' boven en 'PRU-blue' onder, ook daarover later meer. Omdat elk vliegtuig op de grond in mijn ogen toch het meest weg heeft van een zeehond op het strand wil ik er weer een vliegend model van maken, op zo'n leuk ouderwets standaardje :D .
De constructie lijkt redelijk lastig. Vier delen voor twee romphelften, een neus in drie delen, de aandelen in schuurpapier en filler stijgen met de minuut. Nog iets wat meteen opvalt is het ontbreken van elk detail op de zijwanden van de cockpit, het achterste drukschot (uniek voor juist de Mk.VII) wordt genegeerd, de toch redelijk zichtbare flessen aan bakboord eveneens. Een stoel, een 'stick' en een instrumentenbord, dat is het. Met de kap dicht en Flt.Lt. Blair op zijn plek zal er binnen ook weinig meer te zien zijn. Een klinknagelteller ben ik niet, maar ik wil toch altijd wel weten of het nou een beetje klopt wat er in de doos zit. Een uurtje referenties nazoeken levert de volgende lijst met 'historische onwaarheden' op, die vast nog wel aanvulling kan gebruiken:

-het al genoemde drukschot dat ontbreekt, plus het leidingwerk voor het druksysteem
-de aanwezigheid van een cockpitdeur die hoort te ontbreken (van Italeri mag je hem zelfs open monteren)
-verkeerde vorm van de romp (inclusief achterste glaswerk) achter de cockpitkap
-verkeerde vorm van de vleugel en te lange rolroeren
-geen 'leading edge fuel tanks'

Onduidelijkheden zijn er ook: of de hoogteroeren wel de juiste vorm hebben hangt, naar wat ik begrepen heb, af van welk toestel je bouwt, de bb laat je de korte inlaat voor de carburateurkoeling monteren maar de meeste referenties zeggen dat de lange er op moet, er schijnt nog een lamp in de ondervleugel te zitten, of de hoofdsteun verwijderd moet worden of niet is na dat uurtje zoekwerk nog onduidelijk, net als die versteviging in de lengte tussen hoofdsteun en achterliggend spant (in dit geval dus het drukschot): iets met 'serious escape problems' speelt hier een rol, geloof ik. De meest in het oog springende gebreken aan die redelijk makkelijk te verhelpen zijn wil ik aanpakken. Er moeten ook wat eerste experimenten overblijven en afgezien van 'leading edge fuel tanks' wordt dat waarschijnlijk spuiten. Na wat wisselende resultaten wil ik het met dit simpele schema nog eens proberen. Die invasiestrepen vermijd ik dan in eerste instantie maar liever, dus vandaar dat het een van beide genoemde versies wordt: NX-O of DU-G. Tot slot van deze introductie moet ik toch echt even zeuren over Italeri. Ik doe het niet graag en elk kitje heeft zo zijn problemen die we toch het liefst zelf oplossen, maar als je in staat bent om op de voorkant van je doos de juiste cockpit af te beelden, dan kun je toch ook de goeie in de doos stoppen? Of geldt de achterkant van de doos tegenwoordig als inhoudsopgave :roll: ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ook weer een bijzondere uitvoering van de Spit. Fijn vliegtuig eigenlijk, je kan er alle kanten mee op. Succes met deze mooie kit.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Ik heb in 2012 de Spitfire V en IX van Italeri gemaakt. Het beste werkte het als je eerst de neus aan de romp lijmt. Dit goed laten drogen. Dat voorkomt veel ellende in het passen later. Je hebt dan een complete linkerromphelft en een rechterromphelft.
Bij ging het toen verder zonder problemen.

viewtopic.php?f=125&t=37993

viewtopic.php?f=125&t=37992

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Bedankt voor de tip, Arie: zo wilde ik het ook aanpakken. Ooit heb ik eens een bouwverslag gelezen (misschien wel het jouwe, ik weet het niet meer) waarbij de bouwer het ook zo deed en dat heb ik destijds in mijn oren geknoopt als zijnde een verstandig idee :wink: . .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Apart met die afwijkende vleugel. Maar past daardoor wel mooi in de Groepsbouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Op wat kleine dingetjes na klaar om te sluiten:
Afbeelding

Ik heb de achterste delen van de zijwand verlaagd zodat er een beter gelijkende kap op past en de zijwandjes binnenin wat aangekleed:
Afbeelding

Maar als de boel eenmaal dicht is moet je moeite doen om er nog wat van te zien (of om het in beeld te krijgen :oops: ):
Afbeelding

De buizen voor de drukinstallatie moeten ook nog langs het voorste deel van de zijwanden komen, zodat je nog minder inkijk hebt.

Mijn plan om de oliekoelers te vervangen door die van een Mk.XIX stuit op een probleempje. De laatstgenoemde mogen dan wel beter van vorm zijn, ze zijn ook een flink stuk te lang:
Afbeelding


Dat sluit dan wel weer aan bij mijn vermoeden dat deze Italeri helemaal wat aan de kleine kant is uitgevallen, als ik hem vergelijk met die van Airfix of AZ.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb nu wel een leuk voorbeeld om mijn vizier na te maken :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Denk niet dat je de Radiators van een Griffon powered PR.XIX moet vergelijken met wat er onder deze MK.VII hangt. De radiators die je bij de Griffon powered Spits zien er beduidend anders uit dat wat je onder de Merlin powered Spits ziet. Het ene foute onderdeel voor het andere foute vervangen is ook weer zo wat.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement