Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn bijdrage aan deze groepsbouw is een MQ-9 Reaper drone van Italeri 1/72:

Afbeelding

en de inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(ben zo vrij geweest de foto's van 't net te plukken, was er aan begonnen en vergeten foto's te nemen)

niet zoveel, maar is toch een relatief groot vliegtuig:

Afbeelding

De doos geeft je de keuze uit twee drones op Amerikaanse basissen en 1 die is ingezet in Afghanistan door de britten. Hoewel de versies met de staartdecals er interessant uitzien ga ik waarschijnlijk voor de Britse, of een Amerikaanse met enkel de hoogst nodige decals (in the field vliegen ze blijkbaar met zo weinig mogelijk markeringen, misschien om de basissen van waaruit ze bestuurd worden niet te kunnen achterhalen?)

Over de geschiedenis van deze hunter/killer UAV (unmanned areal vehicle)

Deze MQ-9 is een grotere, zwaardere en meer capabele variant van de MQ-1 Predator, en kan gebruik maken van dezelfde controlesystemen. Het heeft een 950hp turboprop motor en kan ongeveer 15 keer meer bewapening meenemen dan zijn voorganger en een snelheid bereiken van 483km/h. Operationele hoogte is 50000 voet en de lengte van een missie met volle bewapening is ongeveer 14h (42h met extra fueltanks) wat het de mogelijk heid biedt om gedurende lange tijd in een gebied te patrouilleren. De lengte van de romp is 11m, de breedte over de vleugels is 20m. Verder heeft het de beschikking over een satelietontvanger en een heleboel soorten camera's maken dat ie op verschillende manieren het terrein kan afzoeken (thermisch, hoge resolutie) naar zijn doel en dan zijn bewapening ertegen kan inzetten (er kunnen maximaal 6 pylonen gebruikt worden, waarbij de keuze bestaat tussen GBU-12 lasergeleide bommen, hellfire raketten, sidewinders, GBU-38 JDAM bommen of externe fueltanks. Volgens metingen duurt het 1.2 seconden vooraleer een commando de rone beriekt via de sateliet.

De eerste operationele operaties werden uitgevoerd in Irak en Afghanistan vanaf de zomer van 2007. In 2009 werd de controle over een toestel verloren, waarbij het naar de Afghaan/Tadjikische grens vloog, een F-15 werd opgeroepen om het toestel te vernietigen, maar enkel de motor werd beschadigd. Nadat de controle terug kon overgenomen worden bleef er geen andere optie over dan het toestel met bewapening en al te pletter te laten slaan tegen een bergwand.

Vanaf 2009 worden ze ook ingezet boven de Seychellen om de zee daar te controleren op piraterij.

Mijn progressie met de kit tot nu toe, de kit is reeds samengebouwd in losse onderdelen voor het schilderen en staat momenteel in de grondverf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op do 20 maart, 2014 19:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 1:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ah leuk, nog een 'uav'. Deze is wel een mooie als je die tegenover die dure grasmaaier zet haha. De bouw ging zeker vrij vlot?

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 1:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
8 deeltjes voor de romp :oops: ... klein beetje schuurwerk aan de vleugelwortels en romp door sinkmarks, verder geen opmerkingen tot nu toe...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 2:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Moest er ook geen gewicht toegevoegd worden in de neus? Ik ben benieuwd hoe die achterpootjes het doen met die schuine wielaanhechting.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 10:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Leuk, nog een drone. Maar ik zie je eerste foto's niet. Of ligt dat aan mijn iPad?
(Edit, het lag aan mijn internetverbinding).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 10:57 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dat ligt hem denk ik inderdaad aan je ei-pad hèhè

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
StevenVD schreef:
Moest er ook geen gewicht toegevoegd worden in de neus? Ik ben benieuwd hoe die achterpootjes het doen met die schuine wielaanhechting.


momenteel heb ik er nog geen zicht op, maar er kan nog steeds een gaatje geboord worden waar de MTS-B (multiuse, electro-optical/infrared (EO/IR), laser detecting-ranging-tracking set ) dient te komen om gewicht toe te voegen. eerst het landingsgestel definitief monteren en dan eens testen of het al dan niet een tailsitter wordt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2014 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, het grote broertje van de RQ-1 'Predator'. Toch maar eens overwegen om die dan maar te gaan maken, dan hebben we 3 van die 'drones'.

Deze MQ-9 zal straks, mede met de JSF op Leeuwarden gestationeerd zijn. Flinke bakken zijn het, spanwijdte is groter dan een F-16. Dus ze passen niet in de shelters.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 15:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Stoer ding, lijkt mij ook nog wel eens leuk om te maken!
Succes,

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2014 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Gaaf dat deze ook bij de groepsbouw zit (samen met de shadow). De drones horen natuurlijk echt bij de moderne oorlogsvoering. Succes ermee! :D

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement