Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2014 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Inleiding

Toen ik hoorde dat er een groepsbouw kwam met als thema: 'War on Terror' wist ik meteen dat ik mee zou gaan doen, aangezien de golfoorlogen en de oorlog in Afghanistan mijn favoriete bouwonderwerpen zijn. Nu kan ik denk ik 90% van alle kits die ik hier heb liggen wel bouwen voor deze gb, maar dat is net wat te veel om in 6 maand te bouwen dus moest er een keuze gemaakt worden. Nu vermoedde ik al dat vooral de 'good guys' zouden zijn vertegenwoordigd in deze GB, dus ging mijn voorkeur uit naar iets van de Irakezen tijdens de inval in 2003 of iets van de terroristen. Uiteindelijk heb ik dan maar besloten om een Iraakse Mi-17 te gaan bouwen van het merk Mastercraft zoals die zijn gebruikt door de Irakezen in 2003, daarnaast ben ik ook begonnen aan een 1/72 diorama met terroristen en Special Forces, maar daar komt later wel een topic van.
Echter toen ik begon met het bouwen van deze lompe Rus bleek al snel dat het allemaal niet echt geweldig paste... Oostblok qualitiet zullen we maar zeggen.. Dus besloot ik eerst nog maar even te wachten met het openen van een topic. Maar nu ik de romphelften inmiddels aan elkaar heb zitten en een aantal dry-fits heb gedaan waaruit bleek dat het met een beetje veel plamuur en schuurpapier wel strak is te krijgen, heb ik toch maar een topic geopend. :wink:

De Geschiedenis

De Mil Mi-17, NAVO codenaam ‘Hip’, is een in de voormalige sovjet unie ontwikkelde transporthelikopter. De ontwikkeling van het basis type Mi-8 verliep in eerste instantie niet heel goed aangezien de Russen nog dik tevreden waren met de oudere Mi-4’s en daarom dus nog niet echt het nut zagen in een nieuwe helikopter. Maar toen tijdens de oorlog in Vietnam duidelijk werd hoe nuttig de Huey’s daar waren, dus hoe die daar zorgden voor de hoge mobiliteit van de Amerikaanse troepen, besloot de Russische regering als nog toestemming te geven voor de massa productie van de Mi-8. Uiteindelijk kwamen de eersten in 1967 in dienst bij de Russische Luchtmacht. De Mi-8 werd de aller eerste Russische helikopter met 2 motoren .
Later werd er een verbeterde variant ontwikkelt, Mi-8MT. Deze versie werd echter niet alleen voor de Russen gemaakt, maar ook voor de export. De export versies van de Mi-8 kregen de naam Mi-17. Het verschil tussen de Mi-17 / Mi-8MT en de eerdere versies van Mi-8 is vooral dat de Mi-17 een sterker frame heeft, en twee grotere TV3-117MT motoren. Een ander uiterlijk verschil is dat de staartrotor bij de Mi-17 aan bakboord zit in plaats van stuurboord zoals bij de Mi-8, en dat er kappen tegen stof voor de inlaten zitten op de voorkant.
Eén van de vele landen die Mi-17’s in gebruik hebben is Irak. De Mi-17 heeft een lange operationele geschiedenis binnen de Iraakse luchtmacht, zo zijn ze onder andere gebruikt tijdens de oorlog met Iran, en een jaar nadat die oorlog was afgelopen tijdens de inval in Koeweit op 2 augustus 1990 . Daar werden Mi-17’s gevuld met speciale eenheden gebruikt door de Irakezen tijdens de aanval op Koeweit City.
Echter nog geen jaar later toen Operation Desert Storm begon in 1991 werd een groot deel van de Iraakse luchtmacht uitgeschakeld door de vliegtuigen van de door de Amerikanen samengestelde en geleide coalitie. Tijdens deze aanvallen werden ook veel van de Iraakse Mi-17’s uitgeschakeld. Maar ook al werden veel van de Iraakse helikopters vernietigd, tijdens de inval in 2003 beschikte Sadam nog altijd over Mi-17’s die ook toen wederom zijn gebruikt door de Iraakse luchtmacht. De Irakezen hebben ook nu nog steeds Mi-17’s in gebruik, alleen zijn dit versies met een laadklep, in plaats van de gebruikelijke klapdeuren.

Nog een aantal technische gegevens:

Bemanning: 3: piloot, copiloot en engineer
Capaciteit: 32 militairen, 12 brancards, of 4.000 kg aan vracht
Lengte: 18,42 m
Rotor diameter: 21,352 m
Hoogte: 4,76 m
Leeggewicht: 7.100 kg
Max takeoff gewicht: 13.000 kg
Motoren: 2× Klimov TV3-117MT turboshafts
Max snelheid: 250 km/h
Plafond: 6.000 m
Actieradius: 950 km


Ik ben tijdens mijn eeuwig durende zoektocht naar referentie materiaal van Iraakse helikopters tot nu toe 3 verschillende kleuren schema's tegen gekomen.

Groen:

Afbeelding

Groen, zandbruin, Bruin:

Afbeelding

Afbeelding


En zandbruin met donker bruine kleur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het laatste kleurenschema ga ik gebruiken op mijn Hip.


De Bouw

Ik heb geen foto's van de sprue's gemaakt, aangezien de helft van de onderdelen los in de doos lagen toen ik de kit kocht. Maar ik heb wel een van het internet gejatte box-art voor jullie: :mrgreen:

Afbeelding


De kit heeft matig detail, veel dikke onderdelen met flash maar met een beetje geduld is er wel wat van te maken.
Bovendien is het bij zo'n kitje extra leuk om alles wat op te leuken met scratch onderdeeltjes, zo heb ik het interieur voorzien van collectives (wel zo handig lijkt mij...) , stoelriempjes, bekabeling, en heb ik pootjes gemaakt voor onder de stoelen.

Het interieur voor de verfbeurt:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En na de verfklus:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op deze foto's komt de chipping eigenlijk net iets te veel naar voren, in het echt is het veel minder nadrukkelijk aanwezig.

Op naar de volgende update.




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op di 22 apr, 2014 21:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2014 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Matig qua detail zeker, maar daarom niet minder leuk dat hij erbij zit!
Ik ben benieuwd naar de rest! Succes maar met de verdere bouw.

Leuke intro trouwens ;)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2014 23:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Boeiende intro en ik had ook voor dat schema gekozen. Is alleen die ene wand blauw?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
De Mi-17 (en ook een beetje de Mi-8), zijn de werkpaarden van het Oostblok. Ooit ga ik ook eens een 'Hip' maken. Betreffende je bouwkunsten, zal dit vast wel goed komen.

Wat ik me wel afvraag, kan de piloot wel bij de voetpedalen (qua afstand ten opzichte van de stoel) en zit de steun van het instrumentenpaneel niet iets in de weg?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 2:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De pedalen mogen recht onder de instrumentenpanelen staan, niet erachter.

http://data3.primeportal.net/hangar/kevan_vogler/mi-171_hip/images/mi-171_hip_07_of_10.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 10:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Kijk, dat is een mooie toevoeging aan deze GB!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zie nu trouwens dat het een Mastercraft is. Dat zegt wellicht meer over de bouwers die de modellen van deze fabrikant weten af te bouwen, dan de kwaliteit van de kits.

Betreffende de voetpedalen, wellicht toch iets er achter, maar niet zover het nu is. En wellicht de stoelen en cyclic iets naar voren.
Afbeelding

Meet de afstand tussen stoel en voetpedaal maar eens op. Stel in het echt 80 cm (even ter vergelijk met een auto) --> 800/72 = 11,1 mm.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 21:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Mastercraft is heel wisselend qua kits, veel zijn oude Kopro mallen, maar ze hebben ook mallen van Pantera, en die zijn nog best te doen.
Maar voor een fatsoenlijke Hip had je beter een doosje van Hobby Boss kunnen nemen, ik heb deze ook al eens gebouwd, en het is best wel een belabberde kit.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties. :)
StevenVD schreef:
Is alleen die ene wand blauw?

Bij mijn Hip wel, ik heb verschillende referentie foto's bekeken en eigenlijk alles kan wel. Je ziet echt heel veel verschillende kleurencombinaties.
Ik heb daarom uiteindelijk maar voor één blauwe wand gekozen, gewoon omdat dat mij het mooiste leek. :wink:
tsjopper bob schreef:
Wat ik me wel afvraag, kan de piloot wel bij de voetpedalen (qua afstand ten opzichte van de stoel) en zit de steun van het instrumentenpaneel niet iets in de weg?
StevenVD schreef:
De pedalen mogen recht onder de instrumentenpanelen staan, niet erachter.

tsjopper bob schreef:
Betreffende de voetpedalen, wellicht toch iets er achter, maar niet zover het nu is. En wellicht de stoelen en cyclic iets naar voren

Het was mij later ook pas opgevallen... Zoals ze nu staan is het inderdaad niet echt logisch, maar ik kan het nu niet echt meer 'snel even aanpassen'.
Dus jammer dat het zo is, maar ik ga het niet meer aanpassen. En ach, door de kogelvrije plastieken vooruit zie je het toch niet zo goed... :roll:
(Alhoewel de raampjes mij niet eens tegenvallen, ik heb wel erger gezien en gehad.)
dave the doctor schreef:
Mastercraft is heel wisselend qua kits, veel zijn oude Kopro mallen, maar ze hebben ook mallen van Pantera, en die zijn nog best te doen.

Klopt, deze kit is ook een oude Korpo. Staat als het goed is ook wel ergens op het doosje.
dave the doctor schreef:
Maar voor een fatsoenlijke Hip had je beter een doosje van Hobby Boss kunnen nemen, ik heb deze ook al eens gebouwd, en het is best wel een belabberde kit.

Als ik zo wat reviews op internet lees schijnt dat inderdaad veruit de beste kit te zijn. Maar ach, met wat gepruts moet hier ook wel wat moois van zijn te maken. Is ook wel weer een uitdaging.



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2014 21:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Weer wat verder, de romphelften zitten aan elkaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, en hoe dan.... :roll:

Afbeelding

Afbeelding


Dat wordt dus eerst heel veel schuren.. Daarna komen de betere klusjes zoals details scratchen, en natuurlijk de paintjob.

Heeft iemand trouwens ook een goed werkende methode om opliggende paneellijnen te maken?
Zodat ik de paneellijnen in elkaar over kan laten lopen nadat ik het model geschuurd heb?



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement