Toen ik op 24 maart van dit jaar de beurs van 25 jaar Modelbouw Leuven zou gaan verlaten, stelde ik tot mijn ontsteltenis vast dat ik nog niet veel soeps in mijn plastic zakje had verzameld. Een ouwe Esci Flak die ik alleen kocht voor de figuurtjes, een stel voorwielen voor een halftrack, niks gewonnen bij de tombola... Niks waar je al glunderend huiswaarts mee keert, dus. Ik besloot dan maar eens te kijken bij Sturmtiger welke kitjes me nog niet opgevallen konden zijn. Ik loop zo'n beurs toch altijd een drie-viertal keren op en af met het gevoel dat er misschien nog iets bruikbaars boven komt als je er vanuit een andere hoek naar kijkt. Toen zag ik deze staan.
Ik zou toen 's anderendaags al aan een zwaarbewapend terreinvoertuig beginnen (
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=36056&f=195) en werd misschien daardoor beïnvloed. Blindelings heb ik dan maar deze kit gekocht zonder reviews te controleren, deze doos zag er namelijk zo cool uit en de prijs zo indrukwekkend (toch in de veertig euro) dat de inhoud moeilijk teleurstellend kon zijn. Ik wist niet dat er van dit type recent nog een andere kit uitgebracht was van Panda Models. Deze twee kits zijn meteen aan een vergelijkend onderzoek onderworpen toen ze uitkwamen en daardoor kwam aan het licht dat er tussen beide kits heel wat verschillen waren in de verhoudingen van de kitonderdelen. (
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/kinetic/k61007.html) Het zag er naar uit dat de Panda de superieure kit was en dat er grootteverschillen tot 10 procent optraden. Die zouden het heel moeilijk gaan maken om met dit model ooit een realistische kit neer te zetten. Ik werd daar nog eens op gewezen toen ik het Pandamodel bekeek op de stand van KMK Mol dit jaar in Putte. Daarna zag ik de Kinetic bij de stand van Leuven en viel me het verschil in glaswerk al meteen op:
Dat is ook de drijfveer om met dit model aan een groepsbouw mee te doen, iets wat me onbegonnen werk lijkt als je ook nog eens alle correcties en vervangingen zou moeten uitvoeren binnen de zes maanden. Een andere meevaller is dat hij onveranderlijk helemaal in zandkleur ingezet is, wat de schilderwerken ook zal vereenvoudigen.
Desalniettemin vond ik het nodig om weer een aantal goodies in te slaan op volgende beurzen, omwille van het feit dat je hier reeds heel wat voor kan terugvinden. Dit ligt er uiteindelijk allemaal op de tafel.
De linkerzijde is wat je in de doos rechtsboven terugvindt. Rechts heb ik de referentie en de extra's gelegd.
De sprues vullen de doos goed op. De gietkwaliteit en de details zijn fijn maar ook weer niet super. Zeker de clearparts zijn een spijtige affaire, want je kan op mijn foto zien dat ze niet erg strak gegoten zijn en dus ook niet de indruk van echt glas geven. Hiervoor zal ik waarschijnlijk een alternatief moeten zoeken, want ik heb gemerkt op mijn laatste beursbezoek dat ze afbreuk doen aan het model. Er zitten ook vinylonderdelen bij en deze waren het grootste punt van kritiek uit de reviews. Om die reden besloot ik ze niet te gebruiken en ook de remleidingen zullen waarschijnlijk vervangen worden.
De weighted resinwielen zijn van Real Models. Je moet er bij de extra's voor deze kit wel goed op letten dat je ze voor het juiste merk koopt, want er is verschil in de aansluiting van de as op het wiel. Omdat de SKP lichtenset op mijn DANA zo plezierig was om te maken, heb ik ook hier weer zo'n setje gekocht.
Bij de kit zat al een klein vel p.e. om de radiatorgrille te bouwen (overigens zit er geen motor in de kit maar daar hoef je niet per se wat van te tonen) maar ik vond dat er nog wat zaken voor verbetering vatbaar waren. Het is namelijk zo dat Kinetic niet in licentie werkte voor Oshkosh dat de M-ATV fabriceert. Men vond het wijselijk om dus ook de merknaam niet op de kit te tonen. Dit kan je met deze Voyager basis-p.e.-set corrigeren, naast andere toevoegingen aan bijvoorbeeld de dakkoepel. Het is een beetje zonde dat je een detailset koopt voor een kit die op zich al wanverhoudingen tentoonspreidt, maar ik kon toch niet meer terug... Tenslotte zie je nog een fraai referentiewerk dat uitgebracht is door AK (die van de verweringssetjes) en dat alle hoeken en kanten van deze stofbak uitdiept.
Tenslotte nog wat feitenmateriaal:
(foto
http://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_M-ATV)
Na veldervaring in Irak was gebleken dat de doorsnee APC op wielen in de vorm van de HMMWV ontoereikend was om een gevechtscrew weerstand te bieden aan wat dagelijkse sleur zou blijken in dat van insurgents en IED-mafkezen vergeven landje. Onvoldoende pantserdikte, chassishoogte en hellende carrosserievlakken bleven slachtoffers eisen. Voor Afghanistan moest er dus iets komen dat al deze zwakke punten kon verslaan. Oshkosh leverde het winnende ontwerp voor de Mine resistant ambush protected All Terrain Vehicle. Je vindt een aantal testgegevens en een interview op
http://www.caranddriver.com/reviews/oshkosh-m-atv-specialty-file. De M-ATV combineert een aantal maatregelen tegen aanvallen door terroristen, zoals het shockproof interieur met zetels die alleen indirect bevestigd zijn via riemen en opbergruimtes om alle voorwerpen in vast te maken zodat de schokgolven bij een mijnexplosie de inzittenden niet kunnen verwonden. Er is een reservewiel dat met een takel kan neergelaten worden. Het kijkglas heeft een binnen- en een buitenpaneel waardoor het niet met een enkele granaat doorboord kan worden, wat deze klasse voertuigen een kenmerkend uitzicht geeft. Met een topsnelheid van 65 km/u en een goede off-roadkwaliteiten is dit voertuig goed aangepast aan het strijdtoneel. Verschillende wapenplatformen zoals CROWS, een mijnenvegerversie en RPG-netting zijn beschikbaar. Er is wel niet veel bagageruimte in de achterbak, schijnt het.