Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2013 19:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geachte medebouwers! Na het doorslaande succes van mijn vorige 2 navy brouwsels ben ik maar begonnen met deze kit, die ik (letterlijk) achterin de kast vond! Een Skyhawkje, schattig toch? Wat weten we hiervan? Het volgende, let op:

De Douglas A4 Skyhawk is een aanvalsjager die oorspronkelijk was ontworpen voor gebruik vanaf een vliegdek. Meer dan 50 jaar na zijn eerste vlucht zijn van de circa 3000 geproduceerde toestellen nog steeds diverse operationeel bij luchtmachten over de gehele wereld.
Het toestel stond bekend onder de bijnamen: Scooter, Bantam Bomber en Tinker Toy en had als bijzondere kenmerken de deltavleugel en de boven de vleugels gemonteerde luchtinlaten. De latere versies kregen er een bochel op de rug bij, om de verbeterde avionica te kunnen herbergen.
De A-4 vloog in 1954 voor het eerst en werd in 1956 operationeel bij de Amerikaanse Marine. Het Amerikaanse marinierskorps kreeg de eerste toestellen in 1957. Ze hebben actief dienst gedaan tot 1973 en vlogen bij de US Navy Reserve tot 1979. Daarna werden ze uitgefaseerd en verkocht of gesloopt.
Het toestel werd ontwikkeld door Douglas Aircraft Company. De toestellen vlogen in de Marine in de Vietnamoorlog, in de Argentijnse luchtmacht in de Falklandoorlog en in de Israëlische luchtmacht in de Jom Kipoeroorlog.
Ook het Amerikaanse marine stuntteam Blue Angels heeft jaren met de Skyhawk gevlogen; een bewijs van zijn wendbaarheid en handelbaarheid.
Juist, met hartelijke dank aan Wikipedia! En een plaatje van het echte kistje:
Afbeelding
en den doosch met de boxart:
Afbeelding
Echter ben ik niet vies van een uitdagingkje of zo, dus vol goede moed en (toen nog aanwezig) optimisme opende ik den doosch, en trof het volgende aan:
Info:
Afbeelding
hoe het spul in elkaar moest:
Afbeelding
Decals, waarvan ik niet echt onder de indruk kon zijn:
Afbeelding
en de doosinhoud...
Afbeelding
Controle, want ik neem nooit zomaar iets aan, behalve geld en bier, dat dan weer wel:
Afbeelding
En warempel, het klopte, dus een reden minder om dit gevalletje aan de kant te leggen,want het "tja" gehalte was bij mij inmiddels tot ongekende hoogtes gestegen! En W(hiskey)T(ango) F(oxtrot) is dit??
Afbeelding
Ik wou het niet weten, dus dat meteen maar verplaatst naar het ronde archief!
Goed, met een diepe zucht realiseerde in mij dat dit een KWW (Kan Wel Weg, c.q. Kijken Wat het Word) kitje is! Maar een eenmaal geopende doos sluit men niet weer, dus maar even gekeken hoe de passing van de romphelften was:
Afbeelding
Hmmm..
Afbeelding
Nou, dat viel me nog nieteens tegen!
Afbeelding
Geachte medebouwers, ik heb daarop besloten om de uitdaging maar aan te gaan, en het beste er van te maken! Ik verontschuldig me op voorhand dat dit wellicht geen topmodel gaat worden, maar ik zal al mijn kennis en vaardigheden aanwenden (en dat ook wel moeten!) om een fatsoenlijk modelletje neer te zetten!
Mocht het geheel onverhoopt compleet mislukken, niet getreurd, ik heb nog een A4-tje achter de hand:
Afbeelding
tot de volgende update!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Laatst bijgewerkt door prutser332 op do 02 jan, 2014 17:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2013 22:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ziet er niet verkeerd uit hoor, ik heb altijd een zwak gehad voor dit kistje.
Wat ga je met de plakkertjes doen? aftermarketsetje erbij of gewoon die uit den doosch gebruiken?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2013 22:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Tja, dat weet ik eigenlijk nog niet! In ieder geval ga ik 2 decalletjes gebruiken, die in de cockpit de zijconsoles moeten weergeven,en voor de rest..ach, misschien kijk ik ff bij de buren of die nog wat hebben liggen voor weinig. :wink:
Trouwens, ik kon van deze kit ook nergens een bouwverslag en/of kitreview vinden! Wie wel?

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2013 22:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik heb al voor je in mijn voorraad gekeken, maar ik heb alleen 1/72 plakkertjes voor een scooter.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
prutser332 schreef:
En WTF is dit??
Afbeelding
Ik wou het niet weten, dus dat meteen maar verplaatst naar het ronde archief!


Staat er met koeieletters op: CEMENT --> da's je contragewicht voor in de neus !!!

..... Dus.... uiteraard niet. Het is gewoon (dikke) lijm in een tube. Dat werd vroegah nog wel eens meegeleverd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 0:15 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En warempel, het klopte, dus een reden minder om dit gevalletje aan de kant te leggen,want het "tja" gehalte was bij mij inmiddels tot ongekende hoogtes gestegen! En W(hiskey)T(ango) F(oxtrot) is dit??
[img]Plaatje[/img]
Dát, mijn beste, is lijm. :mrgreen:
En in tegenstelling tot wat Academinicraft wilt hóef je het niet te snuiven. Met die handige naald die op de Revell lijm zit kan je het gelijk in de bloedbaan injecteren. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 9:54 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hèhè, ik denk dat hij het heus wel wist maar een grapje maakte. ;)

Wat een ontzettend grappige stukjes schrijf je altijd. En ik denk dat het met dit kitje wel goed gaat komen.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 12:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Jeetje mina, je blijft ze ook maar uit de 'grond' naja 'doos' stampen he! Nu niet al je kruit verschieten he! :)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 15:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Medebouwers! Gezien dat de volgende GB, en een nieuw jaar alweer voor de deur staat, besloot ik om derhalve om in een iets hogere versnelling over te schakelen met betreffende de bouw van deze kit!
Maar eerst een statusupdate over dit kitje in het algemeen.
Deze kit, geachte medebouwers, vervult me ergens ook wel van nostalgische gevoelens uit mijn vroege jeugd , toen ik onschuldig en nog aardig, op zaterdagavond knutselend met een, eerder die dag gekocht airfix-kitje aan de achtertafel zat te fröbelen en te klungelen! Ach ja...
Maar dit bedoel ik eigenlijk niet positief, want dit Academy/minicraft/whatever product zit op hetzelfde niveau als de Airfix kitjes van serie 4 (leeftijdgenoten weten wat ik bedoel!) Het is niet best allemaal beste medebouwers, en ik ben eigenlijk een heel klein beetje boos. Op wie? Op meneer Academy en meneer Minicraft omdat ze het presteren om mijn favoriete hobby te laten veranderen in een frustratie-feest. Normaal ben ik niet zo'n zeikerd ("uh-huh" zie ik een enkeling nu denken) maar er zijn natuurlijk grenzen (sinds Schengen weer wat minder, maar toch..) bijvoorbeeld de cockpit, nou ja, kijk zelf maar! Plofstoel..:
Afbeelding
Niet best, zoals ik al zei! In de beginjaren '70 wellicht acceptabel, nu niet meer! Er viel ook weinig van te maken, maar ja, ik ga hier ook niet meer moeite en al helemaal geen geld aan verspillen dan strikt noodzakelijk!
Afbeelding
Afbeelding
Dan het instrumentenpaneel...tja.
Afbeelding
Anyway, de "cockpit" voorzien van enkele decals, dat nog de illusie moet verschaffen van een instrumentenpaneel! Gelukkig is er straks niet veel meer van te zien..inbouwen die hap dus!
Afbeelding
Afbeelding
toen de aandacht maar eens gericht op de vleugels..tja.
Afbeelding
Gelukkig niet veel klemmetjes nodig..
Afbeelding
Terwijl dat geheel stond te fuseren, de romp maar eens gesloten..
Afbeelding
Afbeelding
Dat gaf weinig problemen, het schuurwerk dat er nog op gaat volgen vast ook niet, maar is wel tijdrovend!
Hierna de "bult"maar eens gemonteerd, en dit vereiste enige overtuigingskracht!
Afbeelding
Tja, het zit, maar aanschouw de passing!!
Afbeelding
Plamuurwerk straks dus! Tja, geachte medebouwers; ik heb overwogen om aan dit kitje een "aborted" label te hangen, maar ja, wie A(4) zegt moet ook B zeggen!
Ik ga derhalve stug door, en we zullen zien wat het gaat worden! tot de volgende update!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 16:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
prutser332 schreef:
Normaal ben ik niet zo'n zeikerd ("uh-huh" zie ik een enkeling nu denken) maar er zijn natuurlijk grenzen (sinds Schengen weer wat minder, maar toch..)



Hehehehe ... :brouw:

Gaat het je lukken? Ik ben benieuwd, we houden het in ieder geval in de gaten!

gr Heico

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement