Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Voor deze gb vond ik het genoodzaakt om in mijn ogen het vliegtuig waarop eigenlijk alle carriers voor zijn uitgevonden te bouwen.

De tomcat is in mijn ogen toch wel de kist der kisten die vanaf zee opereren.
Amerikaanse marineleiding gaf in 1964 aan een vervanger te zoeken voor de toen aanwezig, maar voor z'n doel gefaalde Phantom (men vond dogfights overbodig worden, dus een boordkanon was overbodig, zodoende was zicht voor de piloten ook een overbodige luxe.. Little did they know)
Verdere eisen waren:
- hij moest als onderscheppings- en luchtverdedigingsjager kunnen worden ingezet
- hij moest standaard zijn uitgerust met 2 motoren
- hij diende te beschikken over een geavanceerd wapensysteem gebaseerd op een zeer krachtige radar
- hij moest niet alleen in staat zijn om volledig bewapend vanaf het vliegdek te starten maar ook om met diezelfde lading weer op het dek te kunnen landen

bijzonder aan de tomcat is dat hij ontworpen is als wapenplatform voor de Phoenix raket. Een radarsysteem gekoppeld aan een raket, het bleek z'n tijd ver vooruit. Nog steeds wordt er in hetzelfde principe gewerkt met wat men toen uitvond.
De Phoenix raket kon met de gekoppelde radar doelen op zo'n 150 km afstand uitschakelen.
met dit systeem kon de tomcat 24 doelen automatisch volgen, en 6 tegelijkertijd aanvallen. Voor overige doelen waren de AIM-9 Sidewinder en AIM-7 Sparrow tot de beschikking.
Een volledig bewapende tomcat was een indrukwekkend gezicht.

De versie die ik ga maken is versie -B, dit kon destijds een kist van een nieuwe productie lijn zijn of een verbeterde, aangepast -A versie. A+ of B wordt veel gebruikt.

Ik gebruik een 1:48 Hasegawa kit, te weten:
Afbeelding

Maar ondanks dat dit een mooie versie is, heb ik destijds een setje Fightertown decals voor een tomcat van de diamondbacks aangeschaft. Aftermarket plakkers heeft tegenwoordig mn voorkeur boven box-decals:
Afbeelding
Afbeelding

Hier zitten decals bij om wat gbu'tjes te versieren. Teksten die men destijds in operatie Iraqi Freedom heeft gebruikt om Sadam een warm woordje toe te spreken. Deze zal ik uiteraard gaan gebruiken omdat ik wel van een volgehangen kist houdt.

Voor enig naslagwerk heb ik al een mooi poosje een boek in huis waar ik zo af en toe in blader:
Afbeelding

Hierin vond ik de foto van hoe ik de kist zelf ongeveer wil laten lijken. Het is niet een d-backer, maar hij is wel uberbruut:
Afbeelding


Dan voor de vorm nog even een inhoudsfoto'tje. meestal vrij weinig zeggend. niet al te spannend. Wat wel leuk is, metalen velgen en rubberbandjes en een klein fretje pe voor tegen de canopy.

Als laatste, want daar gaat het om, heb ik al een klein begin gemaakt met de pilot en rio office. Hier deden Maverick en Goose hun werk.. foto's maken van russische F-5jes.. eh, migs..
Afbeelding
Afbeelding

Passing van wat kleine delen?? Niet heel te best, maar daar red ik me wel mee.

Nu eerst huiswerk, rustig aan verder met dit ding. Het zal dit keer niet zo hard gaan. Druk met werk en school en alles..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 20:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Jaaaaaa die mag natuurlijk niet ontbreken.
Een van de mooiste jets ooit gebouwd, maak er wat moois van Arjen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 20:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ik dacht al, wie gaat er nu eens een F-14 bouwen? Prachttoestel!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, die is een stuk groter dan de F-16. Leuke scene in de film is ook als ze langs de toren scheren...

Succes met je bouw, zaterdag af in 058? :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
tsjopper bob schreef:
zaterdag af in 058? :D


Nee. Neem m wel mee om aan te knutselen.

viel me op dat die jongens afgelopen zaterdag vlot weg waren. .

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Was voor hun ook niks aan, kan me het wel voorstellen. Ondanks dat het leuk was, dat ze er waren, niet voor herhaling vatbaar. Is andere doelgroep, kunnen we weer 2 of 3 bouwers kwijt :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Zeeer vette bak die F14, veel succes met je bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
U aapt mij na, haha. Zie hier

Mischien hebbie er nog wat an? Al stamt het uit een andere tijd en zou ik hem graag nog eens overbouwen, maar dan goed.

Goeie keus, heb deze rakkers, toen onze marine nog schepen had, mogen zelf mogen assisteren toen ze in 2001/2002 aan boord van de Theodore Roosevelt gestationeerd waren tijdens Enduring Freedom. In den nachtelijke uren mochten wij dienen als landingslichten en safeguard/planeguard en kwamen ze dan ook de hele nacht laag overhead. Kon het verschil horen en voelen tussen deze kisten en de overige die ze aan boord hadden. Wat een bakken.

Onderstaand is dan wel een F/A-18C van de VMFA-251 Thunderbolts, maar het laat wel zien welk uitzicht ik had overdag.
Afbeelding

Maak er wat moois van Arjan. Ik weet trouwens nog dat het heerlijke maar gevoelige decals zijn, neem dat even mee.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 8:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Bas, kom je dan nog wel aan werken toe?
Ik zou de hele dag aan de reling staan kwijlen....

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
leuk verslag Bas. kam t mee ergens nog herinneren van toen die actueel was.

geeft een burger noted on te weten dat het een lastig model is. zal mn kop er bij houden.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement